3187
Sök

Felkoder Volvo 740 -91!

116 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
Tjena!
Har fått lite felkoder på min Volvo 740 -91a med som jag fattar det Rex/regina elsystem.
Har 3 felkoder och de är följande:
223 - signal från tomgångsventil
122 - lufttempgivarsignal
221 - lambdareglering - mager belast
Saken är att jag har nyligen bytt tomgångsventil (dock till en begagnad) och en helt ny lambdasond..
Därför förstår jag inte alls varför de två fortfarande lyser.
Motorn går oerhört ojämt och har en tomgång på 2000rpm.
Har jag köpt fel lambda? Eller har jag bara kanske glömt att återställa felkoder (om man kan det då??)
Någon som har en aning?
Tack på förhand! smile

klabbarpan
3 041 Inlägg
11 februari 2015
Har du tomgång på 2000 varv är ju något väldigt fel? Kollat insugspackning? Med tanke på att den har förhöjd tomgång samt mager blandning så låter det som tjuvluft.

116 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
Ne det har jag inte.. Kanske borde göra det smile men tror du att läcka i avgasröret kan göra så att lambda felkoden kommer? Misstänker att jag har en läcka precis efter grenrören..

klabbarpan
3 041 Inlägg
11 februari 2015
Ja. Läcka innan lambda ger felkod. Ganska logiskt.

116 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
Aha okej, bör väll fixa det då.. Sen en fråga till, det går ju två slangar från tomgångsventilen. En till det främre luftinsuget och en annan som jag inte vet var den ska sitta. När jag kollat på andra 740 (dock inte 91or) så sitter den med en kort slang till luftinsugs röret ganska långt fram om du förstår hur jag menar.. Men på min så är den väldigt lång och skulle kunna sitta på luftburken. Ska den va där? För saken är att det hålet är inte hål rakt igenom, det är typ igenpluggat. Säg till om du inte förstår hur jag menar.. wink

klabbarpan
3 041 Inlägg
11 februari 2015
Inte en aning hur det fungerar. Inte hållt på med dem motorerna med det systemet. Bara nyare b230 tyvärr. Googla på det så bör det finnas info.

116 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
Åhfan hmm förut hade jag felkod på knackgivarsignal, men nu visas den lite? Det händer ingenting när Jah drar ut kontakten (om bilen är igång då)

klabbarpan
3 041 Inlägg
11 februari 2015
Bara att tacka och ta emot. Regina är ett helvete när det börjar spöka.

116 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
Ja det verkar lite så.. hmm

Sök