2354
Sök

Octavia RS -06 - Byte av drivknutsdamask och båda bakre bärarmsbussningar framvagn spruckna.

117 Inlägg
25 februari 2015
Trådstartare
#1
Hej!

Var idag och hämtade upp bilen från 15 000 mila service. Där hade dem sett att drivknutsdamask vänster framvagn och båda bakre bärarmsbussningar på framvagnen var spruckna. De frågade mig om jag ville åtgärda detta till priset av 6000 kr. Dem pengarna har jag inte, så de jag undrar är om någon vet/ har erfarenhet om hur svårt detta kan vara att åtgärda själv, och om någon möjligen har en bild på hur dessa ser ut då jag hittar alla möjliga reservdelar när när jag söker på dem.

Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få!


Med vänlig hälsning och ett stort tack på förhand!

Kokar ris
923 Inlägg
25 februari 2015
#2
bakre nedre länkarmsbussningar höger/vänster:
http://www.autokatalogen.se/afw/satra/v … dNo=288527
http://www.autokatalogen.se/afw/satra/v … dNo=288527

Drivknutsdamasksats, passar båda hö/vä
http://www.autokatalogen.se/afw/satra/v … dNo=288103

inte jättesvårt, men är ju definitionsfråga. länkarmsbussningarna är 3 skruv sen får du banka bort/såga bort dom, slå på dom nya.

drivknutsdamasken är nog lättast att montera bort komplett drivaxel för att sedan byta damasken på bänk.
krävs en del kunskap men har du tid och mer än en skiftnyckel att tillgå så kan det ju gå din väg.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

117 Inlägg
25 februari 2015
Trådstartare
#3
cenoxide skrev:
bakre nedre länkarmsbussningar höger/vänster:
http://www.autokatalogen.se/afw/satra/v … dNo=288527
http://www.autokatalogen.se/afw/satra/v … dNo=288527

Drivknutsdamasksats, passar båda hö/vä
http://www.autokatalogen.se/afw/satra/v … dNo=288103

inte jättesvårt, men är ju definitionsfråga. länkarmsbussningarna är 3 skruv sen får du banka bort/såga bort dom, slå på dom nya.

drivknutsdamasken är nog lättast att montera bort komplett drivaxel för att sedan byta damasken på bänk.
krävs en del kunskap men har du tid och mer än en skiftnyckel att tillgå så kan det ju gå din väg.

Tusen tack! Okej, då börjar jag med att kanske höra med en kille, polaren känner på en verkstad. Kanske inte tar honom så lång tid om han har bra utrustning. Annars blir det väl till att köpa in ännu fler verktyg och fixa jobbet själv. Men om man jämför med att byta ut spindelled på bilen är det långt mer anvancerat än det? Försöker bara få en någorlunda uppfattning om vilken nivå och kunskap detta kräver.

Kokar ris
923 Inlägg
25 februari 2015
#4
tror att det ser ut ungefääär så här: https://www.youtube.com/watch?v=8bTGA4z876A

lite klurigare än en spindelled. ungefär som att byta en spindelled på peugeot 407 i svårhetsgrad om vi ska prata i sådana termer smile

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

117 Inlägg
25 februari 2015
Trådstartare
#5
cenoxide skrev:
tror att det ser ut ungefääär så här: https://www.youtube.com/watch?v=8bTGA4z876A

lite klurigare än en spindelled. ungefär som att byta en spindelled på peugeot 407 i svårhetsgrad om vi ska prata i sådana termer smile

Haha fan va bra senast jag byte det var på en peugeot 307 smile, å de tog mig ett bra jävla tag att få loss skiten.

117 Inlägg
6 mars 2015
Trådstartare
#6
cenoxide skrev:
tror att det ser ut ungefääär så här: https://www.youtube.com/watch?v=8bTGA4z876A

lite klurigare än en spindelled. ungefär som att byta en spindelled på peugeot 407 i svårhetsgrad om vi ska prata i sådana termer smile

Tjena cenoxide!


Tänkte hör om du har eventuellt några tips och dessutom passa på att ge dig en uppdatering om hur det har gått. I Söndags var jag på en OKQ8 mack och lyfte bilen. Kikade dels på länkarmsbussningarna som mkt. riktigt var torra och spruckna. Men däremot till min förvåning så var drivknutsdamasken inte alls sprucken som mekonomen påstod. Det är det positiva.


De negativa är att jag idag lyfte bilen och lossade länkarmsbussningens 3 skruva och fick loss den från bilen, men sen tog det stopp. Skaftet som sitter i gummiringen var helt omöjlig att dra loss. Vet du eventuellt vilket verktyg man behöver för att dra loss och sätta på den nya bussningen med. Jag har lagt upp en bild på min sida på gummit och skaftet, vet inte riktigt hur man länkar den. Du får jättegärna kika på den om du har möjlighet.

Uppskattar verkligen all hjälp jag fått och får!

Kokar ris
923 Inlägg
6 mars 2015
#7
Hej hopp.

försök att vrida sönder gummit på bussningen så att det bara är hylsan kvar, sen kan du med en vinkelslip kapa igenom bussningens stålhylsa, när du gjort detta kommer den att lossna med ett enkelt hammarslag.

om du inte kan vrida av gummit så får du såga igenom det, jag brukar använda en tryckluftsdriven karosserisåg för detta.

montering sker med nån typ av smörj och stora slag med slägga. lättare att montera än att demontera.

Lycka till!

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

117 Inlägg
6 mars 2015
Trådstartare
#8
cenoxide skrev:
Hej hopp.

försök att vrida sönder gummit på bussningen så att det bara är hylsan kvar, sen kan du med en vinkelslip kapa igenom bussningens stålhylsa, när du gjort detta kommer den att lossna med ett enkelt hammarslag.

om du inte kan vrida av gummit så får du såga igenom det, jag brukar använda en tryckluftsdriven karosserisåg för detta.

montering sker med nån typ av smörj och stora slag med slägga. lättare att montera än att demontera.

Lycka till!

Tjena!

Okej, fan blir så jävla nervös... tänker att jag tillslut för loss skiten och sen inte får på den nya. Sen blir jag så ställd också, eftersom svärfar sa samma sak som dig när han såg bilden jag hade tagit om att det sitter en stålhylsa/ stålring runt skaftet och gummit. Men alltså låg där och klämde och kände flera ggr. det är bara gummi, det känns verkligen som det sen sitter de ingenting på den nya delen jag köpt utan de är bara gummi, så jag fattar inte vad som får den att sitta som sten. Men finns det inga verktyg som underlättar att dra av och sätta på skiten, typ som en sådan här

http://www.ebay.com/itm/5PC-Front-End-S … mp;vxp=mtr

Är bara osäker på vilken typ som passar Octavian då jag inte kan hitta de någonstans. Men annars får jag helt enkelt köra på tipset kapa av skiten om jag inte får loss de smile

1 122 Inlägg
7 mars 2015
#9
byt framvagn + drivknut för ca 1500kr max i inköpskonstnad via tyskland

gasa nu foer faen!

451 Inlägg
7 mars 2015
#10
För att göra det smidigast så plockar du av länkarm med hela biten som är bultad till subframen

sedan sätter du länkarmen i ett skruvstäd sprutar in fett elr något som glider bra, och vrider och drar sammtidigt så kommer den åka ur hålet lätt,

för att få ut bussningen så sätter du en mora kniv i kanten och bankar så den går igenom längst kanten, när mora knivens tumstopp når ändra fram till bussningen så kommer den dra med sig hela bussningen efter några slag, ungefär som en avdragare, sedan gör du rent bussninges bana smörjer in banan och pressar in nya bussningen genom att ta hjälp av skruvstädet, lägg en planka elr något mellan bussning och skruvstäd och få ett jämnt och rakt tryck på bussningen så glider den på plats

monter bussninges X i rätt riktning så den sitter exakt som den gamla, dvs så du inte sätter den 90grader fel

lossa inte på subframen, lossa bara bultarna som bussningen sitter

drivknuts damasken byter du lättast om du plockar ur drivaxlen, sätter den i ett skruvstäd

för att få av knuten så slår du t.ex med en kopparslägga på knutens bakkant  och håller i knuten för den kommer skjutas av, då vill du inte att den åker i golvet

av med gamla damasken och montera i omvänd ordning, gör rent från gammalt fett och spruta in nytt
Senast redigerat av JUSTer (7 mars 2015)

117 Inlägg
26 juli 2015
Trådstartare
#11
Tjena!

Tänkte bara ge en uppdatering av hur det gått. Jag fick hjälp av en kille som jobbar med sånt gick på typ 30-40 min. Tusen tack för alla tips! Som du beskrev i sista inlägget JUSTer så drog han av hela rubbet och byte åt mig. Arbetet tog honom typ 40-50 min, snacka om lätt när man har rätt prylar smile. Nu måste jag dra av helvetes fan igen. Var på besiktningen iförrigår och självklart hade fjäder fram vänster gått av. Så nu måste man väl ändå rycka av hela upphängningen ännu en gång. Denna gång ska bilen lagas och besiktigas sen ska den säljas är så trött på den nu.


Sök