Alternativ dragning av multirem? V40-01

ovewall
13 juni 2015 · 21 Inlägg

Jag har bytt multirem i samband med generatorreparation. Ny från Volvo och exakt lika stor som den gamla, ändå slackar den. Spännrullen är i sitt yttersta läge (inte lossad) och vi blir inte kloka på vad det beror på.

Min nya rem:
https://goo.gl/photos/EE25ykGyWtsbX8Gu9

Remmen är dragen som i Haynes illustration:
https://goo.gl/photos/nuSGFmTcFNY8yAWo9

Kan det vara så att remmen ska dras på något annat sätt? Haynes stämmer ju inte alltid och det är det enda vi kan komma på.

Marlboroman
13 juni 2015 · 8 234 Inlägg

Prova att dra remmen från servopumpen rakt ner till generatorn och från den till spännaren och därifrån till ac-kompressorn.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ovewall
13 juni 2015 · 21 Inlägg

Marlboroman skrev:
Prova att dra remmen från servopumpen rakt ner till generatorn och från den till spännaren och därifrån till ac-kompressorn.

Spännande (!) . Vet du om det här en dragning som gäller för vissa modeller eller nåt man kan ta till om man har för stor rem?

Marlboroman
13 juni 2015 · 8 234 Inlägg

ovewall skrev:

Marlboroman skrev:
Prova att dra remmen från servopumpen rakt ner till generatorn och från den till spännaren och därifrån till ac-kompressorn.

Spännande (!) . Vet du om det här en dragning som gäller för vissa modeller eller nåt man kan ta till om man har för stor rem?

Dragningen jag beskrev har jag för mig är den gamla. Inget specifikt för någon års- eller bilmodell. Har åkt dit på samma sak själv, stog och svor över att det var fel längd på remmen. Men till slut hittade jag att dragningen gjorts om.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ovewall
13 juni 2015 · 21 Inlägg

Det spelar alltså ingen roll åt vilket håll generatorn roterar?

Senast redigerat av ovewall (13 juni 2015)

Marlboroman
13 juni 2015 · 8 234 Inlägg

ovewall skrev:
Det spelar alltså ingen roll åt vilket håll generatorn roterar?

Den kommer att snurra åt samma håll med den dragningen jag skrev - OM remmen passar såklart.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ovewall
13 juni 2015 · 21 Inlägg

Tack för hjälpen båda två! Lite osäker på vilken variant det till slut blev men inga varningslampor lyser.
Vad har jag då lärt mig? Fotografera hur grejer sitter innan jag tar bort dom. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang