4303
Sök

Bra dämpare till Volvo 940 -97?

60 Inlägg
17 juni 2015
Trådstartare
#1
Söker några bra/hårda dämpare till min Volvo, tänkte köpa bilstein B6 eller B8 men tänkte om de finns något bättre alternativ, komforten är inte så viktig utan vill ha bra väghållning.
Länka gärna!! smile

Söker även fler saker som förbättrar väghållningen! big_smile


Bakhjulsdriven
338 Inlägg
512 Inlägg
17 juni 2015
#3
Arly165 skrev:
Jag har kört på Bilstein b8 i min 16v i 5 år nu, helnöjd med dem.

=O Jäklar vilka fina dämpare! Vad har du för fjädrar till?

60 Inlägg
17 juni 2015
Trådstartare
#4
Vart fick du tag på dom och hur mycket fick du ge? smile


2 228 Inlägg
17 juni 2015
#5
Kör också med Bilstein B8 Sprint och Lesjöfors Sport 40/40 sänkfjädrar i min 945 och är kanonnöjd. smile
Senast redigerat av InTheWhite (17 juni 2015)


Bakhjulsdriven
338 Inlägg
18 juni 2015
#6
Först så uppgraderade jag bara framvagnen. Tror det var 2010. Men på något sätt lyckades jag köra sönder en dämpare, den läckte ut all olja samt fungerade inget vidare efter några år. Det var vänster fram. Är livstids garanti på Bilstein om jag inte minns fel, så hörde av mej till återförsäljaren och skulle få en ny, om jag kunde påvisa att fordonet aldrig framförts på något vårdslöst sätt, dvs. "hård" körning. Men går ju såklart inte att bevisa samt varför ska man uppgradera väghållningen om man ska fisa runt i svängarna. Men nog om det köpte då nya Bilstein runt om till hela bilen. Kör med Lesjöfors sänkfjädrar till samt nya originalbussningar.. eller mja de har ju faktiskt 5 år på nacken nu.
Vill du förbättra väghållningen ytterligare så satsar du på ett "ambulansstag" som monteras under växellådan ungefär, finns färdiga fästen på alla 7/900.
Samt så finns det grövre krängningshämmare att köpa, jag har 25mm fram och bak från IPD där även Bilsteindämparna kommer ifrån.
Allt som allt så är jag helnöjd med väghållningen, kan starkt rekommendera denna setup det blir som en helt annan bil att köra än en standard svampig volvo som det brukar vara, samt att det fungerar ypperligt även till alldaglig körning. Ej obekväm på något sätt.
VolvoSamuel skrev:
Vart fick du tag på dom och hur mycket fick du ge? smile


2 228 Inlägg
18 juni 2015
#7
Ytterligare två saker man kan göra är att köpa längre "casterstag" och montera förstärkningar till inre länkarmsinfästningarna. (Sitter som standard på 960, S/V90)


huh?
10 427 Inlägg
20 juni 2015
#8
IPD krängningshämmare är nice om man uppgraderat lite andra saker först smile På 740n hade jag 19/16mm krängningshämmare först, uppgraderade senare till 23/19 och sist till 25/25 (tillsammans med fjädrar, stötdämpare, diverse polybussningar, de olika lustiga stagen osv.. dock ej fjäderbensstag).

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-728c6928d9bad13cc5c8dd824dd71fe8_large.jpg

Skulle nog inte vilja åka med dessa på vintern dock wink

På 940 är det nog ingen större idé att försöka uppgradera med originalgrejer mer än kanske en 23mm krängninsghämmare fram om man inte redan har det. Blir väl relativt mer understyrning men styrkänslan förbättras smile
http://www.forumbilder.se/images/070200983320P2660.jpg


...has left the building...
4 474 Inlägg
20 juni 2015
#9
VolvoSamuel skrev:
Söker några bra/hårda dämpare till min Volvo

Jag rekommenderar (ljud) dämpare enligt nedan modell i samtliga Volvo med 4-cylindrig motor, naturligtvis med ett förinspelat soundtrack från en ylande S85B50, det kan inte bli bättre eller hårdare smile.
B6 eller B8 är bra skit, men eftersom ni Volvo-drängar tycker om att kapa fjädrar o annat "häftigt" så skulle jag föreslå mellanklass coilovers ala D2, K-Sport o liknande. Då kan du åka "böttsänkt" med någorlunda bibehållen komfort, dessutom någorlunda lagligt och utan att riskera att studsa av vid minsta lilla ojämnhet i asfalten...

http://www.slojd-detaljer.se/images/zoom/9908_01/SMO2cnNlbHNreWRkLVNvcmRpbi1EdWFsLVByby0x0.jpg

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 228 Inlägg
20 juni 2015
#10
Förstår heller inte tjusning med böttsänkt, trots att även jag kör Volvo. wink Tycker att 40/40 sänkning är en
lagom kompromiss mellan komfort/väghållning, och så riskerar man inte att den går på genomslagsgummina.
Men, men, smaken är som baken...


60 Inlägg
21 juni 2015
Trådstartare
#11
Tyckte de såg ut som att den "hängde" bak när jag körde 40/40 så köpte 60 fram och då såg de betydligt bättre ut smile


2 228 Inlägg
22 juni 2015
#12
VolvoSamuel skrev:
Tyckte de såg ut som att den "hängde" bak när jag körde 40/40 så köpte 60 fram och då såg de betydligt bättre ut smile

Jo, tyvärr brukar det bli så på sedanmodellerna, kombimodellerna har hårdare fjädrar så det brukar inte bli så där.


huh?
10 427 Inlägg
22 juni 2015
#13
InTheWhite skrev:
VolvoSamuel skrev:
Tyckte de såg ut som att den "hängde" bak när jag körde 40/40 så köpte 60 fram och då såg de betydligt bättre ut smile

Jo, tyvärr brukar det bli så på sedanmodellerna, kombimodellerna har hårdare fjädrar så det brukar inte bli så där.

Jag körde med någon Jamex fjädersats förut och då såg det ut så här:
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/61540/61540-971243.jpg (helt OK tycker jag)

Men sen när jag bytte framfjädrarna efter fjäderbrott och monterade Lesjöforsfjädrar -40mm så var det "kört" tongue


2 228 Inlägg
23 juni 2015
#14
Sedan är ju faktiskt skärmkanterna bak mer nerdragna än fram, så egentligen ska man mäta från tröskeln ner till marken för att få rätt mått.



Sök