3821
Sök

Huggern goes big block with 427 ZL-1!

Tanken är att låta Huggern gå från fjortis till riktig man genom att byta motor...från Chevrolet 355 SB till Chevrolet 427 BB! Den coolaste BB jag kan tänka mig i en Camaro från 1969 är ju då 427 aluminiummotorn ZL-1...så en sån... Visa mer

237 556 Visningar
Uppdaterades senast 19 oktober 2024
1 039 Inlägg
9 maj 2017
Trådstartare
#201
Fasen helt plötsligt har det börjat hända grejer på riktigt... big_smile

Blev inbjuden av Ulf på Umeå Motorslip i går kväll och då såg det ut så här:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7499_zpss0waqygn.jpg

Fan, det är kan nog bli bra, visst är den vacker? Om man tittar riktigt noga kan man även se de extra skruvhål som aluminium-blocken med alutoppar var utrustade med.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7498_zps7pg1tusn.jpg

Rejält urfräst för att ge frigång för vevstaksbultarna, vilket enligt Ulf är relativt ovanligt att se.. vad vet jag!?
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7489_zpswhesqzoc.jpg

Då blocket är helt nytt och fräscht samt att vi kör med originaldimension på kolvarna så behövdes det bara honas med stenar.
För dagen var helt nya stressplattor monterade inför körningen:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7494_zpsjevvk3cl.jpg

De yttersta kolvarna tillfälligt monterade för att kontrollera hur mycket toppdeckning som behövs på varje sida samt bestämning av squisch.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7493_zpsshuzdlmh.jpg

Rätt mysiga domar på dessa kolvar:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7491_zpsi4fsbsp8.jpg

Vi var bara tvungna att testmontera topparna för att se att inte kolven tog i ventilerna men det gick bra, skönt!
Redan nu anar man att det blir en riktig pjäs att medelst skohorn få att slinka ner i Huggerns subframe...
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7495_zpshsk8zhji.jpg

Idag fick jag en bild av Ulf som visar pågående deckning.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7504_zpss1hahfig.jpg

Om allt går som det ska så får jag hem motorn under nästa vecka och då skall motor och toppar vara tvättade samt vev, kolvar & stakar, kamdrev & kedja och kam vara monterade. Resten är sedan upp till mig att färdigställa...spännande!!
Senast redigerat av hugger69 (9 maj 2017)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

10 164 Inlägg
10 maj 2017
#202
Grymt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

510 Inlägg
10 maj 2017
#203
Blir ju hur snyggt och bra som hellst! Riktiga fina inspirationsbilder!


2 343 Inlägg
10 maj 2017
#204
Alltså den där motorn är ju vacker som en diamant smile otrolig vill ha faktor.


1 039 Inlägg
10 maj 2017
Trådstartare
#205
Djo skrev:
Grymt smile

Hakiki skrev:
Blir ju hur snyggt och bra som hellst! Riktiga fina inspirationsbilder!

MR_T skrev:
Alltså den där motorn är ju vacker som en diamant smile otrolig vill ha faktor.

Tack som faen, killar!
Det är inspirerande att få såna kommentarer! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
11 maj 2017
#206
Trevligt att projektet går framåt!

1 039 Inlägg
11 maj 2017
Trådstartare
#207
tommyhjortasen skrev:
Trevligt att projektet går framåt!

Tack, Tommy, det tycker jag också även om jag sagt att det ska få ta den tid det tar och bli bra än att det ska fort men ju närmare man kommer målet desto fortare springer man kanske...! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

259 Inlägg
13 maj 2017
#208
Fy fasen. Inget pissblock detdär, syns ju långväg. Bara sett i böcker omdom extra bulthålen som får skruvas "innifrån" till topparna. Avis som fan. Good luck😁.


1 039 Inlägg
14 maj 2017
Trådstartare
#209
69Camino skrev:
Fy fasen. Inget pissblock detdär, syns ju långväg. Bara sett i böcker omdom extra bulthålen som får skruvas "innifrån" till topparna. Avis som fan. Good luck😁.

Haha, nä inget pissblock! smile
Jag hade ingen aning om de där extra hålen men de finns alltid med på de flesta packningar och så....
Kul när man får historiken kring varför....de gällde tydligen bara aluminiumblocken men det finns gjutjärns-block som fått rör ditsvetsade(?)  för att kunna dra topparna bättre i racing- sammanhang!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

860 Inlägg
14 maj 2017
#210
Utrolig flott motor, men dette må vel koste noe inni h....ete med penger??
Årsaken til kommentaren, er at jeg leeenge vurderte å bygge en Ford 302 i helalu, til mitt 20m V8 prosjekt, men la det i fra meg fordi det ble for dyrt og effekten ville bli for høy til å få godkjenning av Biltilsynet.
En slik motor hadde fortsatt vært det ultimate.. men jeg får prøve å få det til med injection og japansk detaljglede i stedet.
Senast redigerat av FredGaute (14 maj 2017)

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
14 maj 2017
#211
Nu har jag mer eller mindre sträck-läst den här tråden... Så sjukt fint det kommer bli! Riktigt nyfiken på första provstarten, även om jag inser att det ligger en bra bit bort i tid.
Något ordentligt speciellt med stora motorer!
Detta skall helt klart fortsätta följas smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

1 039 Inlägg
14 maj 2017
Trådstartare
#212
FredGaute skrev:
Utrolig flott motor, men dette må vel koste noe inni h....ete med penger??
Årsaken til kommentaren, er at jeg leeenge vurderte å bygge en Ford 302 i helalu, til mitt 20m V8 prosjekt, men la det i fra meg fordi det ble for dyrt og effekten ville bli for høy til å få godkjenning av Biltilsynet.
En slik motor hadde fortsatt vært det ultimate.. men jeg får prøve å få det til med injection og japansk detaljglede i stedet.

Tack Fred, kul att du gillar den! smile
Vist kostar den pengar men jag har sålt den gamla motorn, letat billiga men rätta delar på eBay och så har jag lagt undan pengar under tiden....det är därför det får ta tid!
Förhoppningsvis så får jag igen pengarna om man säljer, då dessa motorer är rätt ovanliga även om de inte är original!
Fränt projekt du har där, spännande att se det färdigt!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
14 maj 2017
Trådstartare
#213
Cuefa skrev:
Nu har jag mer eller mindre sträck-läst den här tråden... Så sjukt fint det kommer bli! Riktigt nyfiken på första provstarten, även om jag inser att det ligger en bra bit bort i tid.
Något ordentligt speciellt med stora motorer!
Detta skall helt klart fortsätta följas smile

Tackar,
Vad roligt att höra att du lagt ner tid på att läsa tråden! smile
Provstart ligger en bit bort, har ingen aning faktiskt....först måste den ju byggas ihop! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
14 maj 2017
#214
Små detaljer bara... det fixar du på nolltid! Eller snarare, på den tid det tar. Helt rätt av Dig att dels testa själv, dels låta det ta sin tid! Brukar bli bäst så, och med tanke på de delar som ska i, så är det inte dumt att tänka både en och två gånger innan.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

1 039 Inlägg
14 maj 2017
Trådstartare
#215
Cuefa skrev:
Små detaljer bara... det fixar du på nolltid! Eller snarare, på den tid det tar. Helt rätt av Dig att dels testa själv, dels låta det ta sin tid! Brukar bli bäst så, och med tanke på de delar som ska i, så är det inte dumt att tänka både en och två gånger innan.

Fan , vad klok du är....vi tänker likadant! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
15 maj 2017
#216
Jag har hastat igenom tillräckligt många projekt för att inse att snabbast fram kanske inte alltid vinner racet ;-)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

1 049 Inlägg
15 maj 2017
#217
Har på känn att detta projekt blir lika exklusivt som din vackra träbåt med sidventils åtta.
I detta projekt vore det trevligt att se papper på effekt.

avundsjuk redan nu!

1 039 Inlägg
15 maj 2017
Trådstartare
#218
tommyhjortasen skrev:
Har på känn att detta projekt blir lika exklusivt som din vackra träbåt med sidventils åtta.
I detta projekt vore det trevligt att se papper på effekt.

avundsjuk redan nu!

Haha, tack Tommy!
Det är en fin jämförelse och både båt och Camaro blir ju hot rods så det kanske stämmer! smile
Har fått erbjudande om effekt på papper i dag faktiskt men sånt kostar å vill man verkligen veta hur lite effekt det blev egentligen? Roligare att leva i ovisshet och tro att den kommer att ha jätte, jättemycket effekt! big_smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

10 164 Inlägg
15 maj 2017
#219
hugger69 skrev:
tommyhjortasen skrev:
Har på känn att detta projekt blir lika exklusivt som din vackra träbåt med sidventils åtta.
I detta projekt vore det trevligt att se papper på effekt.

avundsjuk redan nu!

Haha, tack Tommy!
Det är en fin jämförelse och både båt och Camaro blir ju hot rods så det kanske stämmer! smile
Har fått erbjudande om effekt på papper i dag faktiskt men sånt kostar å vill man verkligen veta hur lite effekt det blev egentligen? Roligare att leva i ovisshet och tro att den kommer att ha jätte, jättemycket effekt! big_smile

Men tänk om den verkligen har jätte jättemycket effekt big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 039 Inlägg
16 maj 2017
Trådstartare
#220
Djo skrev:
Men tänk om den verkligen har jätte jättemycket effekt big_smile

...tänkte inte på det! roll lol

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1


Sök