Så då är blocket äntligen hemma, fick det faktiskt redan i tisdags trots bekymmer med trasig vevaxel-tätning som försenade leveransen.
Ulf var även generös och lånade ut sitt motorstativ från Snap-On med vev för säker och stabil rotation.
Kul med Chevrolets detaljarbete på kamaxellocket:
![http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7551_zpsmes7bxft.jpg]()
Man kan kika på detta block ut många vinklar utan att blir det minsta less...
![http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7552_zps6xmplkrg.jpg]()
Sedan kom det både positiva och negativa nyheter rån Ulf om topparna....
Det positiva var att de ser oerhört fina ut och att maskinjobbet för ventilerna är förstklassigt gjort. Vi köpte ju grisen i säcken här och topparna hade vi bara ett på bild innan köp.
De rostfria ventilerna är helt nya och av fabrikat Ferrea och modell Competition Plus, ingen kattskit utan rena rejsgrejer med bra renommé, kul med tur ibland! Nyvärdet av dessa ventiler är lika mycket som jag gav för topparna bara!
Det negativa var att styrningarna av gjutjärn, se bild nedan, och fjädrarna var alldeles för klena för vår applikation och kam...så där blev det till att beställa korrekta fjädrar och fjädertallrikar från Crane.
![http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7537_zpsafbbqxny.jpg]()
![http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/DSC00522_zpswjyrsjnt.jpg]()
Styrningarna har efter att bilderna togs försetts med K-line bronsbussningar som bättre lirar med de rostfria ventilerna.
Det visade sig även att blocket kommer väldigt naket från Chevrolet så alla styr-stift och kilar saknas, låsbrickan för kamaxeln samt skruven för oljepumpen så det beställdes med. Alla dessa delar gör att topparna mm försenas med 2 veckor men jag har ju ingen panik som bekant....
....det är en hel de delar som skall finnas på plats när man bygger en ny motor och det är grymt svårt att ha total koll på allt, särskilt om man gör detta för första gången!