ÄNTLIGEN! Prisa Gud, pistongerna är här!
Några av de sista viktiga bitarna i det gigantiska ZL-1 pusslet har anlänt.....
De här kolvarna, #3947886, var alltså originalmonterade kolvar från GM och passade endast i Chevrolet 427 ZL-1 och L88-motorerna och är anpassade för open chamber topparna som jag beskrev i tidigare inlägg! Kolvarna ligger med ett kompressionsförhållande på 12.5 till 1 och är anpassade för stakarna med flytande kolvbultsbussning.
Vi hittade dessa på en vanlig annons på eBay och enligt säljaren så är detta originalkolvar från en helt ny L88-motor i en Corvette från 1969 som endast kördes från återförsäljaren och till hemmet. En sträcka på endast 30 miles, c:a dvs 5 mil! Ägaren till Corvetten tog ut motorn direkt och byggde om den för att tävla i NHRA Stock eliminator klassen. Den blueprintades och fick nya och större kolvar så dessa hamnade i en kartong på en hylla. Tanken var att originalrenovera en 427 någon gång i framtiden men det blev aldrig av, som det ofta blir med projekt som aldrig tar fart......lite som Alfons Åberg... -Jag ska bara... :roll:
Nu kan ju hela denna historia vara en skröna för att få sälja men inget talar mot detta då kolvarna ser genuina och oförskämt fina ut!
Tuschsiffrorna ovan anger vikten på varje kolv och som på dessa åtta ligger mellan 936-939 g.
Kolvarna skall sedan viktbalanseras mot alla andra rörliga delar i motorn som vevaxel, stakar med bultar, flexplatta, dämpare mm. Det blir en annan bit i pusslet! 8-)