4318
Sök

Huggern goes big block with 427 ZL-1!

Tanken är att låta Huggern gå från fjortis till riktig man genom att byta motor...från Chevrolet 355 SB till Chevrolet 427 BB! Den coolaste BB jag kan tänka mig i en Camaro från 1969 är ju då 427 aluminiummotorn ZL-1...så en sån... Visa mer

235 374 Visningar
Uppdaterades senast 19 oktober
85 Inlägg
28 januari 2016
#101
Härligt smile

Gör som Kina köp Volvo!

1 039 Inlägg
24 februari 2016
Trådstartare
#102
ÄNTLIGEN! Prisa Gud, pistongerna är här!
Några av de sista viktiga bitarna i det gigantiska ZL-1 pusslet har anlänt.....
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_5716_zpscx6yk5bk.jpg

De här kolvarna, #3947886, var alltså originalmonterade kolvar från GM och passade endast i Chevrolet 427 ZL-1 och L88-motorerna och är anpassade för open chamber topparna som jag beskrev i tidigare inlägg! Kolvarna ligger med ett kompressionsförhållande på 12.5 till 1 och är anpassade för stakarna med flytande kolvbultsbussning.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/_571_zps6bhhcpli.jpg

Vi hittade dessa på en vanlig annons på eBay och enligt säljaren så är detta originalkolvar från en helt ny L88-motor i en Corvette från 1969 som endast kördes från återförsäljaren och till hemmet. En sträcka på endast 30 miles, c:a dvs 5 mil! Ägaren till Corvetten tog ut motorn direkt och byggde om den för att tävla i NHRA Stock eliminator klassen. Den blueprintades och fick nya och större kolvar så dessa hamnade i en kartong på en hylla. Tanken var att originalrenovera en 427 någon gång i framtiden men det blev aldrig av, som det ofta blir med projekt som aldrig tar fart......lite som Alfons Åberg... -Jag ska bara... :roll:

Nu kan ju hela denna historia vara en skröna för att få sälja men inget talar mot detta då kolvarna ser genuina och oförskämt fina ut!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/_571%203_zpsps1593xh.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_5715_zpspojtkcbb.jpg

Tuschsiffrorna ovan anger vikten på varje kolv och som på dessa åtta ligger mellan 936-939 g.
Kolvarna skall sedan viktbalanseras mot alla andra rörliga delar i motorn som vevaxel, stakar med bultar, flexplatta, dämpare mm. Det blir en annan bit i pusslet!  8-)
Senast redigerat av hugger69 (28 februari 2016)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 510 Inlägg
1 039 Inlägg
24 februari 2016
Trådstartare
#104
farbrorbozze skrev:
underbart paket det där smile

Hehe, jodu riktigt, riktig fränt! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Specialist
1 187 Inlägg
25 februari 2016
#105
Grymt!

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

1 039 Inlägg
25 februari 2016
Trådstartare
#106
Godspeaker skrev:
Grymt!

Eller hur!
Har precis vart å lämnat veven och kolvarna för vägning och kontroll hos en motorguru.
Han bekräftade att kolvarna definitivt inte gått långt utan de missfärgningar man ser på dem ovan är efter lång lagringstid, aluminiumet blir så där då tydligen....

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

10 163 Inlägg
25 februari 2016
#107
Trevligt cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

3 Inlägg
25 februari 2016
#108
Åhh nästan nya Original Kolvar.
Va bra att du fick tag i de för de finns ju bara 0.030 kolvar att köpa nya.

Då klarar den en renovering utan att fodras om.

cool
Senast redigerat av RSSS427 (25 februari 2016)


1 039 Inlägg
25 februari 2016
Trådstartare
#109
RSSS427 skrev:
Åhh nästan nya Original Kolvar.
Va bra att du fick tag i de för de finns ju bara 0.030 kolvar att köpa nya.

Då klarar den en renovering utan att fodras om.

cool

Bra där, Nikke!
...för det nya blocket tål väl bara 0.040 i borr innan man måste fodra om?hmm

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

3 Inlägg
25 februari 2016
#110
Ja precis.
Ser fram emot ny uppdateringar.
Coolt bygge


1 039 Inlägg
25 februari 2016
Trådstartare
#111
RSSS427 skrev:
Ja precis.
Ser fram emot ny uppdateringar.
Coolt bygge

Tack, mannen! cool

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

698 Inlägg
25 februari 2016
#112
Risk för att bli gay stämplad. Men jag bara älskar nördar som går all in och delar med sig av sin kunskap big_smile Tummen upp


1 039 Inlägg
26 februari 2016
Trådstartare
#113
danjac skrev:
Risk för att bli gay stämplad. Men jag bara älskar nördar som går all in och delar med sig av sin kunskap big_smile Tummen upp

Haha, den risken är liten men skulle det vara så farligt då? wink
Den lilla kunskap jag har och delar med mig är mycket ringa roll...däremot samlar jag på mig fakta och data som man sedan får som bakgrund och sedan i slutänden bilda sig en egen uppfattning om....det finns många som vet väldigt mycket där ute i cyberrymden! smile

Tack, älskling! lol

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

259 Inlägg
28 februari 2016
#114
Coolt som tusan, du verkar ha massor med tur då du hittar d du vill ha. .. eller så finns det prylar där ute som en annan sällan letar efter...:-) kämpa på..


1 039 Inlägg
28 februari 2016
Trådstartare
#115
69Camino skrev:
Coolt som tusan, du verkar ha massor med tur då du hittar d du vill ha. .. eller så finns det prylar där ute som en annan sällan letar efter...:-) kämpa på..

Tack!
Kan var en kombination av det du säger....! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
28 februari 2016
#116
Grattis! Skaffa en ny startmotor, av erfarenhet vet jag att det går tungt med det kompet. Skall du sedan ha en höglyftande kam med trippelfjädrar också går det ännu en liten bit tyngre.
Senast redigerat av tommyhjortasen (28 februari 2016)

1 039 Inlägg
28 februari 2016
Trådstartare
#117
tommyhjortasen skrev:
Grattis! Skaffa en ny startmotor, av erfarenhet vet jag att det går tungt med det kompet. Skall du sedan ha en höglyftande kam med trippelfjädrar också går det ännu en liten bit tyngre.

Tack du!
Ny startmotor blir det hursom men kompet får vi kika på....jag vill ha en gatvänlig motor som körs på vanligt bensin från pump så vi måste nog ner med kompet på nåt vis.....roll

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

10 163 Inlägg
29 februari 2016
#118
hugger69 skrev:
tommyhjortasen skrev:
Grattis! Skaffa en ny startmotor, av erfarenhet vet jag att det går tungt med det kompet. Skall du sedan ha en höglyftande kam med trippelfjädrar också går det ännu en liten bit tyngre.

Tack du!
Ny startmotor blir det hursom men kompet får vi kika på....jag vill ha en gatvänlig motor som körs på vanligt bensin från pump så vi måste nog ner med kompet på nåt vis.....roll

Inte funderat på e85 då ? smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 039 Inlägg
29 februari 2016
Trådstartare
#119
Djo skrev:
Inte funderat på e85 då ? smile

Nja, vill att den ska gå 98 eller 95....E85 är på väg bort och finns inte överallt längre!roll

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
29 februari 2016
#120
Synd, lite av vitsen med snajdarkolvarna är kompet. Justera förtändningen digitalt?


Sök