3177
Sök

Huggern goes big block with 427 ZL-1!

Tanken är att låta Huggern gå från fjortis till riktig man genom att byta motor...från Chevrolet 355 SB till Chevrolet 427 BB! Den coolaste BB jag kan tänka mig i en Camaro från 1969 är ju då 427 aluminiummotorn ZL-1...så en sån... Visa mer

237 540 Visningar
Uppdaterades senast 19 oktober 2024
1 039 Inlägg
1 mars 2016
Trådstartare
#121
tommyhjortasen skrev:
Synd, lite av vitsen med snajdarkolvarna är kompet. Justera förtändningen digitalt?

Visst är det så men det måste funka praktiskt med....roll sad

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

10 164 Inlägg
1 mars 2016
#122
hugger69 skrev:
Djo skrev:
Inte funderat på e85 då ? smile

Nja, vill att den ska gå 98 eller 95....E85 är på väg bort och finns inte överallt längre!roll

Vad gick dessa motorer på original då ? med tanke på smörjan dom tankar där borta så borde väl kompet ej bli problem med 98 oktan eller ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 039 Inlägg
1 mars 2016
Trådstartare
#123
Djo skrev:
Vad gick dessa motorer på original då ? med tanke på smörjan dom tankar där borta så borde väl kompet ej bli problem med 98 oktan eller ?

De hade bla 102-103 oktans soppa då!
Sedan verkar de räkna lite annorlunda i USA än här hemma då deras 93 oktan motsvarar typ 98 här hemma...

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

962 Inlägg
1 mars 2016
#124
hugger69 skrev:
Djo skrev:
Vad gick dessa motorer på original då ? med tanke på smörjan dom tankar där borta så borde väl kompet ej bli problem med 98 oktan eller ?

De hade bla 102-103 oktans soppa då!
Sedan verkar de räkna lite annorlunda i USA än här hemma då deras 93 oktan motsvarar typ 98 här hemma...

Ja dom visste förr hur man undvek ånglås. Blir riktig munkräka när man ser dom där gröna handtagen, svart ska det vara!! Sprit ska alkisar dricka och inte V8:or. 😆 Är äckligt egentligen vad med skräp det är i pumparna idag vidrig egentligen.

Nå har du satt i kolvarna än da? 😆

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

168 Inlägg
2 mars 2016
#125
M123 skrev:
hugger69 skrev:
Djo skrev:
Vad gick dessa motorer på original då ? med tanke på smörjan dom tankar där borta så borde väl kompet ej bli problem med 98 oktan eller ?

De hade bla 102-103 oktans soppa då!
Sedan verkar de räkna lite annorlunda i USA än här hemma då deras 93 oktan motsvarar typ 98 här hemma...

Ja dom visste förr hur man undvek ånglås. Blir riktig munkräka när man ser dom där gröna handtagen, svart ska det vara!! Sprit ska alkisar dricka och inte V8:or. 😆 Är äckligt egentligen vad med skräp det är i pumparna idag vidrig egentligen.

Nå har du satt i kolvarna än da? 😆

Hur tänkte du där? Gröna handtagen är bensin och väljer du 98-oktan så är det ren bensin. Svarta handtagen är diesel.


962 Inlägg
2 mars 2016
#126
Backstream skrev:
M123 skrev:
hugger69 skrev:

De hade bla 102-103 oktans soppa då!
Sedan verkar de räkna lite annorlunda i USA än här hemma då deras 93 oktan motsvarar typ 98 här hemma...

Ja dom visste förr hur man undvek ånglås. Blir riktig munkräka när man ser dom där gröna handtagen, svart ska det vara!! Sprit ska alkisar dricka och inte V8:or. 😆 Är äckligt egentligen vad med skräp det är i pumparna idag vidrig egentligen.

Nå har du satt i kolvarna än da? 😆

Hur tänkte du där? Gröna handtagen är bensin och väljer du 98-oktan så är det ren bensin. Svarta handtagen är diesel.

Jag tänker förr min herre/dam. Så innan man förstörde bensinen så var handtagen svarta som synden och bilarna gick som dom skulle. Hur tänker du själv? 😆

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

1 039 Inlägg
2 mars 2016
Trådstartare
#127
M123 skrev:
Nå har du satt i kolvarna än da? 😆

Haha, nähädu! tongue
...planerna har förändrats lite så jag återkommer i ämnet...... wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

10 164 Inlägg
2 mars 2016
#128
hugger69 skrev:
Djo skrev:
Vad gick dessa motorer på original då ? med tanke på smörjan dom tankar där borta så borde väl kompet ej bli problem med 98 oktan eller ?

De hade bla 102-103 oktans soppa då!
Sedan verkar de räkna lite annorlunda i USA än här hemma då deras 93 oktan motsvarar typ 98 här hemma...

Okej på så viss. Okej att dom skulle räkna annorlunda har jag inte hört förr dock intressant fakta.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 039 Inlägg
2 mars 2016
Trådstartare
#129
Djo skrev:
Okej på så viss. Okej att dom skulle räkna annorlunda har jag inte hört förr dock intressant fakta.

Enligt Wiki:
Det finns två laboratorietestmetoder för att mäta ett bränsles oktantal. Dessa är Research Octane Number (RON) och Motor Octane Number (MON).
RON ger värden som passar bäst vid låga motorvarvtal och mild knackning medan MON passar bäst med höga motorvarvtal, höga temperaturer och dellast. RON ger högre värden än MON och skillnaden mellan dessa två kallas känslighet. (RON + MON)/2 kallas AKI AntiKnockIndex eller "AON Average Octane Number" (Pump Octane Number, PON).

För handelsbensin i Sverige och Europa är det RON som anges på pumpen medan man i USA använder PON...
Deras 92 oktan motsvarar ungefär vår 98.

Verkar vara en djungel kring detta, blev du någe klokare av det svaret...?! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

10 164 Inlägg
2 mars 2016
#130
hugger69 skrev:
Djo skrev:
Okej på så viss. Okej att dom skulle räkna annorlunda har jag inte hört förr dock intressant fakta.

Enligt Wiki:
Det finns två laboratorietestmetoder för att mäta ett bränsles oktantal. Dessa är Research Octane Number (RON) och Motor Octane Number (MON).
RON ger värden som passar bäst vid låga motorvarvtal och mild knackning medan MON passar bäst med höga motorvarvtal, höga temperaturer och dellast. RON ger högre värden än MON och skillnaden mellan dessa två kallas känslighet. (RON + MON)/2 kallas AKI AntiKnockIndex eller "AON Average Octane Number" (Pump Octane Number, PON).

För handelsbensin i Sverige och Europa är det RON som anges på pumpen medan man i USA använder PON...
Deras 92 oktan motsvarar ungefär vår 98.

Verkar vara en djungel kring detta, blev du någe klokare av det svaret...?! tongue

Förstår det med mätmetoderna och varför man får fram olika världen så tror jag har uppfattat det övergripande iallafall smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

698 Inlägg
3 mars 2016
#131
Men du som redan kan så mycket varför inte göra egen soppa wink
Senast redigerat av danjac (3 mars 2016)


1 039 Inlägg
3 mars 2016
Trådstartare
#132
danjac skrev:
Men du som redan kan så mycket varför inte göra egen soppa wink

Jag kan inte mycket...framför allt inte egen soppa! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

962 Inlägg
3 mars 2016
#133
hugger69 skrev:
M123 skrev:
Nå har du satt i kolvarna än da? 😆

Haha, nähädu! tongue
...planerna har förändrats lite så jag återkommer i ämnet...... wink

Haha smakar stroker lite av det där inlägget. 😆

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

1 039 Inlägg
3 mars 2016
Trådstartare
#134
M123 skrev:
hugger69 skrev:
M123 skrev:
Nå har du satt i kolvarna än da? 😆

Haha, nähädu! tongue
...planerna har förändrats lite så jag återkommer i ämnet...... wink

Haha smakar stroker lite av det där inlägget. 😆

Hehe, du blir nog besviken för såna planer är det inte tal om! lol

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

962 Inlägg
26 april 2016
#135
Nå nu har det varit lite dött här i tråden va? wink Hur går det för dig, du håller väl på att bestycka nu va? big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

1 039 Inlägg
26 april 2016
Trådstartare
#136
M123 skrev:
Nå nu har det varit lite dött här i tråden va? wink Hur går det för dig, du håller väl på att bestycka nu va? big_smile

Haha, nä du! big_smile
Har ju sagt att det inte kommer att gå fort......väntar på lite saker från det stora landet i väster! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

962 Inlägg
26 april 2016
#137
hugger69 skrev:
M123 skrev:
Nå nu har det varit lite dött här i tråden va? wink Hur går det för dig, du håller väl på att bestycka nu va? big_smile

Haha, nä du! big_smile
Har ju sagt att det inte kommer att gå fort......väntar på lite saker från det stora landet i väster! tongue

Haha okej. big_smile
Vad är det för grejs du har handlat då da? smile

Sen du har inte några härliga toppar liggandes och skräpar heller till en sb inte?
Ena av mina var lite trasig av sig! wink

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

1 039 Inlägg
27 april 2016
Trådstartare
#138
M123 skrev:
Haha okej. big_smile
Vad är det för grejs du har handlat då da? smile

Sen du har inte några härliga toppar liggandes och skräpar heller till en sb inte?
Ena av mina var lite trasig av sig! wink

...den som väntar på nåt gott! wink
Nope, Inga toppar till CSB, däremot en hel motor när denna ZL-1 blir klar! lol

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
4 maj 2016
Trådstartare
#139
Jaha, då här hänt lite på sakletarfronten!
Har precis fått hem dessa delar från USA.

Först en rejält tung pjäs, spritt ny men i originalutförande. En svängningsdämpare för high performance motorer.

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/s-l500_zpsajpit3li.jpg

En ny SFI-klassad flexplatta från Scat fick det bli för säkerhets skull med, så att man vet att den passar startmotorn för 168 tänder:

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/s-l1600_zpsdijwncbi.jpg

Dessa grejer kördes direkt till vår motorman som skall balansera och borra blocket. Vi inväntar lite mer saker innan vi kan börja balansera allt.

Veven har fått godkänt av samma motorborrare men vi måste gå upp i sista överdimension på lagren för att vara på den säkra sidan gällande toleranser. Veven är helt sprickfri och i mycket bra skick men kräver som sagt en liten slipning.

På återhörande när nästa levereans från Detstoralandetiväster kommer! wink
Senast redigerat av hugger69 (4 maj 2016)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
8 maj 2016
#140
trevligt att saker trillar in! Tryckplatta och lamell på kuggkransen, kanske blir svårt att fixera exaxt vid balansering.


Sök