Spjutski skrev:
Hmm vet inte vart Zoopåsen tog vägen men han behöver lite stöd hör jag. Han har väldigt rätt i mycket av det han säger. Jag vet att detta är ett forum för bilintresserade och jag är själv väldigt intresserad av bilar så jag förstår era synpunkter, men försök tänka lite längre, allt staten gör handlar inte om att dra in pengar. Och nej jag röstade inte på mr Reinfeldt.
Hur som helst, alla svenskar tycker att bensinpriset i Sverige är åt helvete för högt, lik förbannat är vi det land i Europa som köper de största och mest energislukande bilarna. Vi i lilla Sverige som inte ens får köra snabbare än 110 på motorväg. Vi köper alltså bilar som är snabbare och starkare än Tyskland som till och med har fri fart.... Så något är det, antingen bryr vi oss inte om att kasta bort väldigt mycket pengar på våra bilresor eller så är bensinen inte så dyr.
Anledningen till att man pysslar med skatter är att försöka få folk att välja bort bilen för något annat trafikslag, framförallt alla dessa korta resor vi gör. detta ger mindre utsläpp av CO2. Med ett högre bensinpris reser vi också kortare vilket ger mindre utsläpp av CO2. Med ett högre bensinpris köper vi mindre och snålare bilar vilket ger mindre utsläpp av CO2 osv osv. Någon som ser mönstret?
Det är nog bara att vänja sig vid högre bensinpriser, än så länge är höjningarna ganska lindriga, tro mig det kommer bli värre. på något sätt måste vi nämligen bryta tillväxten av trafikarbetet om vi ska kunna fortsätta leva på vår kära planet. Ni som inte gjort det se "An Inconvenient Truth"
Om ni tycker bensinpriset är dyrt, köp en liten diesel med partikelfilter och pendla i och ha kvar den stora bilen som entusiastbil/bil som bara används när det behövs. Finns ingen anledning till att åka i den stora kombin om man är ensam, exempelvis till jobbet.
Oj blev lite långt, hoppas åtminstone nån orkar läsa det för detta är mycket viktigt.
/Micke
Spjutski skrev:
twin_cam skrev:
Anledningen till att det finns måga stora bilar i sverige kanske har något med att det är ett ganska stort land som är glesbefolkat och där det i regel är rätt långa avstånd.
Och exakt vad har det att göra med stora eller små bilar. Slutar små bilar fungera efter ett visst antal mil eller. Går hur bra som helst att åka långt i en liten bil. Vad jag vet kör man ganska långa sträckor i Tyskland också, dessutom i rätt höga hastigheter, trots detta så är bmws mest säljande modell 1-serien, trots att den är ganska liten.
/Micke
Jag vet inte varför du blandar dig i denna diskussion, då du själv inte har någon bil, men jag bemöter gärna dina åsikter

Det som jag först ska bemöta är att större bilar släpper ut mer CO2, när jag besiktade min 9-5:a för en vecka sedan, så fick besiktningsmannen knappt några mätbara värden. För att förbränningen var så bra. Detta berodde enbart på att den var trimmad, enligt honom. Så den tesen stämmde inte.
Att man (det finns säkert fler i samma sitts) skulle åka kollektivt, fungerar inte för mig. Då jag åker över länsgränsen Östergötland - Södermanland, för det finns inga bussar som går så, utan de vänder vid länsgränsen....
Jag personligen skulle aldrig flytta, därför att jag har två underbara döttrar som går på dagis. Och jag skulle ALDRIG flytta, så de får börja om på nytt och "förlora" sina kompisar som de vuxit upp med. Bara för att jag skulle få närmare till jobbet, men det är väl så att vi som bor på landet ska straffas för det. Det får man ju alltid höra: -bor du bo landet, får du skylla dig själv...Ska alla bo i städerna, vem ska då producera kött, mjölk mm?????
Jag och min fru har valt att ha en större bil, därför att vi vill åka säkert och ha plats med lite packning. För det blir en del när man åker iväg på semester eller liknande

Så det funkar inte att ha en mindre bil.
Du får ursäkta Micke, men jag bli så förbannad, när folk kastar ur sig kommentarer utan att veta vad de pratar om...
Victor