3047
Sök

Saab 9-5 2,2TID något segstartad, samt fråga ang glödning.

223 Inlägg
29 augusti 2015
Trådstartare
Tjenare

Jag kan ju inleda med att jag är en total nybörjare på Saab.

fråga 1:   Har saab (95 -2005) en sådan lampa som släcks då glödstiften är uppe i temperatur? - för jag kan inte hitta någon sådan....

fråga 2:
Saaben är lite segstartad på  morgonen, kan snurra i 4-5 sekunder innan den startar. vad tror ni detta beror på?
bilen går kanon annars.
vid två tillfällen så har batteriet dött då man ska starta den på morgonen. - (vet inte ifall det kan hjälpa med eran analys, eller så är det bara så att batteriet är kasst) - men trotts god laddning på batteriet så är den segstartad.
glödstift?

bilen har rullar 22 000

tack på förhand.

436 Inlägg
29 augusti 2015
Du har ingen förvärmning på din bil så som det var på äldre dieslar utan du kan vrida om nyckeln direkt smile
Sen så kan jag sätta en ganska stor peng på att ditt "problem" beror på kasst batteri dieslar är väldigt känsliga för kassa batterier smile o problematiken du beskriver är typiskt batteri fel! Så köp ett nytt batteri och snåla inte!! Då kommer problemet kvarstå! Köp ett märkes batteri med samma storlek som original!

EDIT: kan även vara kondens i bränsleflödet till motorn! Köp lite k-sprit och häll i tanken så trängs fukten ut! Börja i den änden om problemet kvarstår så är det batteri problem smile
Senast redigerat av lighter22 (29 augusti 2015)

223 Inlägg
29 augusti 2015
Trådstartare
lighter22 skrev:
Du har ingen förvärmning på din bil så som det var på äldre dieslar utan du kan vrida om nyckeln direkt smile
Sen så kan jag sätta en ganska stor peng på att ditt "problem" beror på kasst batteri dieslar är väldigt känsliga för kassa batterier smile o problematiken du beskriver är typiskt batteri fel! Så köp ett nytt batteri och snåla inte!! Då kommer problemet kvarstå! Köp ett märkes batteri med samma storlek som original!

hmm ok.  du har inte förslag på något bra batteri? smile - alt hur starkt det bör vara?

fixade en video (här startar den ändå rätt snabbt, men den borde väll egentligen starta ännu läggare?
https://www.youtube.com/watch?v=Rw8UtBv5tos (precis laddat batteriet fullt ut)

436 Inlägg
29 augusti 2015
Den borde starta LITE lättare o snabbare ja men det är ändå fullt acceptabelt det är ju trots allt ingen helt ny bil smile
Angående batteritips så kan du kontakta mekonomen jag själv brukar köpa det största batteri jag får plats med o gärna agm men d e lite överkurs på en brukis smile

223 Inlägg
30 augusti 2015
Trådstartare
nu har jag inte haft min saab så länge. Men den här mannen verkar ha samma problem. - han nämner dock att bilen startar direkt då den varit igång och är varm, den startar normalt då det är -5 grader ute, men efter att stått ett par timmar en vanlig sommardag så är det problem att starta.

vet inte hur det är då det är minus grader, men verkar vara samma problem som jag har
https://www.youtube.com/watch?v=TNGKllqeQ0g

förslag?

223 Inlägg
31 augusti 2015
Trådstartare
någon?

Sök