S10 Lift SpindlesFredag!
Bilskruvardag!
Efter att i två veckor dragits med en otrevlig karlaförkylning så var det till sist att tag i höjningen.
Sjukt pepp!
Jag tog mig från kontoret i hyfsad tid, och gled i vårvädret
(4grader) med nedvevade fönster mot garaget, ackompanjerad av V6'ans mäktiga ljudkuliss
(den låter som en ohelig förening mellan en Scania, fiskebåt och en pilsk kviga).
16:48 - Före-bildTidplan: vara klar till 24:00. Med lite tur tidigare.
Jag har 3 omgångar varit nere i garaget och sprayat rostlösning på bromsrör och bultar, med förhoppning om att det skall lossna utan problem.
Det gjorde det inte.
Prima bruksskickRören och slangen lossnade ur varandra, men nippeln på röret satt 100% fastrostat i varandra, vilket resulterade i att bromsröret gick av.
(Jag har dessvärre inte mental eller verbal kapacitet för att mynta ett eget uttryck som lagom träffande beskriver min frustration och uppgivenhet, så jag tänker från och nu ta mig friheten att citera min lillebror, den store tänkaren och filosofen Razpataz).så..
Penis!
Och pojkstjärt. Det låter lagom äckligt..
Som tur va hade jag den inte fullt lika filosofiska utan mer tyskinspirerat pragmatiska broder
Toasted på plats. Utan värst mycket filosoferande tillverkade han ett nytt bromsrör åt mig. Stort tack för hjälpen! Utan toasted skulle jag inte fått mycket gjort i garaget..
För att uttrycka mig milt: Det var ändå dags att byta det röret. Visst blir man lika glad varje år när man kommer igenom besiktningen utan spöstraff, men bromsrör som är nästan avrostade? Det bakre ser inte mycket bättre ut, och jag kommer helt frivilligt att byta ut dem så fort jag bara hinner.
Nästa punkt!
S10 -96 Front brake bleed screw: M10x1,5 30mmDen ena luftnippeln behövde lite övertalning för att släppa. .... blåslampa och sedan vatten för att chocka loss den. och våld. mycket våld.
Men eftersom jag är förståndig och smart så hade jag redan i förväg beställt nya luftningsnipplar. .. Faktum är att jag beställde 3, med tanken
"Det är alltid bra att ha en i reserv".
Håll det i minnet, vi återkommer till det senare i tråden.
20:14 Lift Spindels Jämförelsebild mellan original spindlar och de nya höjningsspindlarna. 3" och bra många kilon
![tongue](img/smilies/tongue.png)
De är inga små lätta pjäser.. Quality of America
Att få loss de gamla spindlarna var inga större problem, rent mekaniskt grovarbete, och det gick ganska fort.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b4fb0b348072b8091f1b9e521638d326_large.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-cc20ad5366b6849acc5a2876aebb3b91_large.jpg]()
Högersidan tjurade lite sedan, så det gick en timme extra åt att "Fixa"
(samlingsord för slå, värma, borra, banka, bryta och svära).
24:00 Dags att lufta bromsarna och smälla på nya däcken
Färdig!!Och längre än så kom jag inte... Hur jag än bar mig åt så fick jag inte banjon till bromsoket att hålla tätt.. jag tog loss, rengjorde, la nya kopparbrickor, drog ihop igen: Det läcker.
Tog loss, rengjorde, drog åt för allt vad jag vågade: Det läcker...
Penis.
03:30: Ringer taxi och åker hem.
Lördag 08:30 vaknar. lagar spagetti och köttfärssås. Fiser och somnar om på soffan.
13:30 får jag skjuts av min sambo tillbaka till verkstan.
Jag börjar med det viktigaste, montera bakdäcken. Man behöver moroten för att orka piskan..
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-7e344038c994b61ba7f94e2b5b894ad8_large.jpg]()
Round 2: tillbaka upp på pallar.
14:20En halv kanna kaffe senare..
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-efa5295030ff1eaaacc46cedac705b3d_large.jpg]()
Bromsoket är inte gängat "hela vägen ned" i hålet, utan bara precis nog för att hålla originalslangen på plats.
Den gamla bromsslangen har en 10mm hög banjokoppling.
Min nytillverkade banjokoppling är 8mm hög..
När jag skruvar ned banjobulten så saknas det 0,9mm gäng för att klämma ihop kopparbrickorna och hålla tätt.
Lösningen:
Fila ned 2mm gäng på banjobulten.
S10 banjobult: M10x1.5Yay, jag löste problemet, helt på egen hand!!
Glad och mallig som en FI-politiker inröstad i riksdagen
(som att någon tror det kommer va en bra och fungerande lösning... ) skruvar jag ihop allt igen och börjar lufta bromsarna. Igen.
Det slutar aldrig bubbla luft ur slangen. .. stänger luftningsnippeln och trampar på pedalen, som bara sjunker i botten.
Jag tillbringar någon timme med att krypa runt bilen men hittar inga läckor
(repeat x3).
Jag får inte ut luften ur sidan och det känns som att det läcker.
18:30 lillebror Toasted svänger förbi som moraliskt störd.
Med honom pumpandes på bromspedalen medans jag ligger under bilen så ... Idiotläcka!
Den nya luftningsnippeln håller inte tätt... vilket jag inte sett för att jag har luftningsslangen sittande kvar på nippeln. Bromsvätskan som läcker ut rinner ju bara ned i spillbehållaren..
Jag känner att årets nobelpris i IQ precis försvann ur mitt grepp där..
Men Hey, minns ni vad jag skrev där uppe?? Jag köpte faktiskt 3 luftnipplar, Bra att ha, ni vet?
Och ta-fuckin'-da! Det håller tätt och fungerar!!!!
Bror hjälper mig att lufta bromsar på det gamla hederliga sättet. Det blev inte 100% stum men bra nog för att köra.
20:13 Nere på däcken!
Testar att svänga runt och det går fritt, det tar inte emot något! Avståndet mellan däck och bakre skärmkant är ca 9.61mm. Efter att omsorgsfullt ha modifierat hörnet med vinkelkap blev det va 20mm frigång när man svänger.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f5358637e200e436196fa7d67107ae15_large.jpg]()
Jag misstänker att fullt rattutslag över ett gupp kommer att ge en ganska intressant upplevelse när fröken grovmönstrat däck och herr kaross stiftar närmre bekantskap.. jag tror inte att det blir någon lyckat vänskap så jag skall försöka hålla dem åtskilda så länge som möjligt.
Jag lade även på lite rostskyddsfärg där jag kapat. ... man vill ju inte att det ska börja rosta i skärmarna, eller hur?
20:52 Färdig. På riktigt denna gång.
Sneak peakProvkörning hem genom stan:
¤ Vid låga hastigheter så kittlar det i rumpan. Klackarna på däcken ger en ganska udda känsla av att sitta på något hårt och vibrerande. ... jag är inte säker på att vi måste gå in djupare på just den detaljen, men bilen kanske kan få lite pluspoäng hos damerna?
¤ I hastigheter över 20km/h är det inte alls farligt, ett lågt dovt brummande men inte alls så farligt som jag trodde det skulle bli. Jag testade inte på landsväg, då jag "lagat sönder" min toe igen
![tongue](img/smilies/tongue.png)
En hjulinställning kommer här i början av veckan
(inte på samma ställe som sist
).
¤Motorn känns 15% svagare.
¤Hastighetsmätaren visar siffror som jag misstänker inte alls har något med verkligheten att göra
¤Och bromsarna tar myyycket sämre! Större däck, större moment, större hävarm mot de stackars små skivorna.. undrar hur länge de kommer orka med.
Jag återkommer med lite balla bilder senare i veckan.