2192
Sök

Köpa brandskadad bil, lönsamt eller vansinne?

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
13 oktober 2015
Trådstartare
#1
Någon som vet eller har erfarenhet av att om det är lönt att ta hand om en brandskadad bil? Är det meningslöst att försöka att reparera/restaurera, eller kanske man skall stycka den på delar i den mån det är möjligt?
Första som jag tänker på att all plåt slagit sig av värmen vilket blir ett helvete att rikta utan det blir byte istället...

Har kollat lite på denna, eller skall jag lämna denna tanken helt och hållet?

http://www.blocket.se/jonkoping/Opel_Ma … =7&w=3

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

...has left the building...
4 474 Inlägg
13 oktober 2015
#2
Lämna det därhän...Förvisso rätt ovanlig men den där är mer eller mindre "uppbrunnen".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

8 253 Inlägg
13 oktober 2015
#3
Plåt som varit med i en brand brukar aldrig gå att få bra. Även om man lackar så rostar det eller så viker den sig då styrkan inte är densamma. Så all bränd plåt lär bytas om det ska vara någon ide. Och i det där fallet ser det ut att bli en hel del...


klabbarpan
3 041 Inlägg
13 oktober 2015
#4
Enkla vägen är att slakta den på det som ens går att rädda.

Svåra vägen är ju således att laga upp den. Ett jäklar jobb, men fullt möjligt.
Mantorna växer inte på träd längre så kanske kan vara värt det om du planerat att behålla.


Fri fart för ett fritt folk!
14 290 Inlägg
13 oktober 2015
#5
det där är skrot..  går inte att använda ett skit om du inte är ute efter ett block och en bakaxel som måste renoveras totalt.. det är ungefär vad som är användingsbart bilen är inte ens värd att ta i mot fast man får 3000kr för att frakta bort skrotet.. visst mantor är inte skit vanliga men dom finns kvar och 3000kr för plåtskrot så måste den vara i guld smile

Kör fort så hinner inget hända...

DET VAR BÄTTRE FÖRR!
314 Inlägg
13 oktober 2015
#6
valle22 skrev:
Någon som vet eller har erfarenhet av att om det är lönt att ta hand om en brandskadad bil? Är det meningslöst att försöka att reparera/restaurera, eller kanske man skall stycka den på delar i den mån det är möjligt?
Första som jag tänker på att all plåt slagit sig av värmen vilket blir ett helvete att rikta utan det blir byte istället...

Har kollat lite på denna, eller skall jag lämna denna tanken helt och hållet?

http://www.blocket.se/jonkoping/Opel_Ma … =7&w=3

Vore ju kul om du kunde rädda den eftersom Manta börjar bli ovanligare varje år och många försvinner fotfarande.

Youtube.com/Theeurobandit

Fri fart för ett fritt folk!
14 290 Inlägg
13 oktober 2015
#7
Eurobandit skrev:
valle22 skrev:
Någon som vet eller har erfarenhet av att om det är lönt att ta hand om en brandskadad bil? Är det meningslöst att försöka att reparera/restaurera, eller kanske man skall stycka den på delar i den mån det är möjligt?
Första som jag tänker på att all plåt slagit sig av värmen vilket blir ett helvete att rikta utan det blir byte istället...

Har kollat lite på denna, eller skall jag lämna denna tanken helt och hållet?

http://www.blocket.se/jonkoping/Opel_Ma … =7&w=3

Vore ju kul om du kunde rädda den eftersom Manta börjar bli ovanligare varje år och många försvinner fotfarande.

så det är värt att lägga ner ett par hundratusen på det där skrotet?

det går liksom att köpa obrända bilar som kostar en bråkdel att få i fint skick

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/auto? … p;zipcode=

Kör fort så hinner inget hända...

5 131 Inlägg
13 oktober 2015
#8
Den där är nog mest lämpad som reservdelsbil om något går att använda. Det är nog bäst att låta den leva vidare via sina donerade delar än att rusta upp.
Lär vara ett galet jobb att rädda då allt som vart varmt lär bytas och risken finns att den är både sne och krokig.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 534 Inlägg
13 oktober 2015
#9
Jag skulle inte ta den om jag ens fick 3000, om jag var tvungen att behålla den.

167 Inlägg
14 oktober 2015
#10
Enligt mig ser den ut som ett hopplöst fall. Borde gå att finna enklare objekt att renovera med betydligt enklare medel.

...has left the building...
4 474 Inlägg
14 oktober 2015
#11
Hm...det slog mig just...Det är ju identiteten som säljs egentligen...Ibland kan man ju se totalt utbrända nya M5,M3, AMG mfl till salu för typ 50', där absolut inget går att använda mer än identiteten (stulen bil får en "ren identitet" tex...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Specialist
1 187 Inlägg
14 oktober 2015
#12
Näe, tyvärr sad Av allt vad jag hört så är bränd plåt så gott om värdelös.

Dels brukar allt slå sig till förbannelse och vara omöjligt att rikta upp, det ska tydligen ligga kvar spänningar osv osv. Sedan, som det skrevs ovan, så brukar tydligen plåten dra åt sig massa... uhm. ... Kemiska reaktioner. .. typ.
Så även om man blästrar den grundligt kan den tydligen börja oxidera och rosta under lacken.

Jag gjorde efterforskningar för många år sedan i ett liknande projekt, och alla "som kan" sa bara åt mig att lämna vraket.
Så, om du inte ska bygga en folkracebil av det: Lämna den.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

300 Inlägg
14 oktober 2015
#13
Perfekt rat-stuk objekt wink

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
14 oktober 2015
Trådstartare
#14
Talade med en kollega om just brandskadade bilar och det är inget som är lätt utan totalt hopplöst. Precis som det nämns ovan är det plåten som förändrar sig av värmen och det kommer att börja rosta.

Även om man skulle kunna komma över en del delar som bakaxel, motor mm är det att tänka på är om det är helt av den enorma värmen som skadar delarna. Så det blir att lämna det och som sagts bättre att hitta något som har bättre utgångsläge än denna. Dock är att notera så går det inte heller att använda identiteten på bilen sedan den är avreggad och borta ur registert...

Det blir jag hoppar av detta "projekt" wink
tackar för inputen grabbar......

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

1 534 Inlägg
14 oktober 2015
#15
Bra.
Klokt val.


Sök