Ska försöka ge dig en liten sammanfattning!
Om du misstänker topppackning(olja i vattnet) är det bara att fixa till de först innan du trimmar.
För den önskade effekten hade iallafall jag satsat på en renoverad fräsch motor. Antingen köpa begagnad eller renovera din nuvarande. Gör man jobbet själv och endast lämnar väg toppen på planing får du en bra motor för ca 10,000kr.
Ska du köra bensin eller e85?
Vid e85 och de effekterna är det ett måste med T7 stålpackning och svarvaav kolvarna då förbränningstrycket är högre vid e85. Skulle även rekommendera detta vid körning på bensin, men inte ett måste under 400hk.
Om du vill kunna gasa på rejält och få NER hästarna i backen är en låda med diff ett måste.
En begagnad låda med Quaife/Sellholm brukar gå på ca 10-14,000kr
En chassiuppdatering är välbehövligt vid dessa effekter, lite nya bussningar och ev stötdämpare om nuvarande är slitna. Även motorkuddar är nästan ett måste om bilen gått såpass långt som du skriver.
Nedan är ett exempel på setup, och skriver även ut cirka nypris. Givetvis går det att komma billigare undan om man köper kinagrejer / begagnadt, men personligen köper jag helst nytt.
2,3T 400hk på E85.
Renoverad motor - 10,000~
3" avgas helsats - 6500~
19T turbo / gt28 - 6500-10000~
Låda med diff , 10-25,000~
630cc (bensin) / 875cc (e85) spridare 2500~
3 bar mapsensor 600~
Koppling, aeroplatta med sinter 3000~
Walbro 255 eller motsvarande 1000~
ALU ic, 2000~
Chassiuppdateringar 5-10,000
Mappning av firma tex Nordic. Priser varierar men räkna med iallafall 4-10,000 för en seriös mappning.
Något som är oklart?