3398
Sök

Motorbyte "dyr bil"

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
8 mars 2016
#21
Adder skrev:
simlar skrev:
Adder skrev:
Här t ex http://m.ebay.com/itm/172116318886

996orna har sjunkit som stenar. Vem ska köpa dem?
För gamla för bratsen, ingen samlar/entusiast bil och för dyra för average joe smile

Hitta flera för runt 100 förra året.

Bygga om visst kostar även de men ändå kommer man nog en bra bit ifrån en ny snurra landar på känns de som rent spontant att de blir sämre är ju en bieffekt. Du betalar väl inte för 1a klass för att de ska vara sämre? Är valet att lägga 100-200k kr så hade jag nog iallafall gjort nån variant.

Du ser det inte på rätt sätt, om motorn går sönder så köper man inte en ny utan man renoverar den som sitter i.
Ytterst sällan en otrimmat motor totalhavererar, ofta räcker det att bara byta vevlager och ramlager och eventuellt renovering av topplocket/topplocken.
Kostar bra mycket mindre än 100k, rimliga priser för en renovering av en motor är runt 10-20k och dom kostnaderna kommer man snabbt upp om man tänkt registrera med annan motor i en bil från millenieskiftet.

De är nog snarare du som inte förstår min tanke smile
Skulle nått mindre hända då tar man ju och fixar de men om olyckan skulle vara framme.
Att göra nån variant då. För skulle du lägga 80-100 på en bil och sen 50-60 på en bil som fortfarande är värd samma peng och de inte blir någon skillnad?
Läste lite och att regga är inte aktuellt. Som även någon skrev att byta motor eller chippa rent krasst är de lika förbjudet/olagligt. De handlar om 350 kr i ombesiktning wink

du kan ju inte köra och ombesiktiga hur mycket du vill ... första gången får du 1 månad, andra gången 2 veckor och tredje så får du körförbud

Ska man byta motor och inte renovera den man har så får ju en stake gått ut genom blocket eller något annat extremt hända, vilket inte är så troligt om man sköter grejjerna och inte kör några mil på varvstopp


Adder
972 Inlägg
9 mars 2016
Trådstartare
#22
CHEEVA skrev:
Adder skrev:
simlar skrev:

Du ser det inte på rätt sätt, om motorn går sönder så köper man inte en ny utan man renoverar den som sitter i.
Ytterst sällan en otrimmat motor totalhavererar, ofta räcker det att bara byta vevlager och ramlager och eventuellt renovering av topplocket/topplocken.
Kostar bra mycket mindre än 100k, rimliga priser för en renovering av en motor är runt 10-20k och dom kostnaderna kommer man snabbt upp om man tänkt registrera med annan motor i en bil från millenieskiftet.

De är nog snarare du som inte förstår min tanke smile
Skulle nått mindre hända då tar man ju och fixar de men om olyckan skulle vara framme.
Att göra nån variant då. För skulle du lägga 80-100 på en bil och sen 50-60 på en bil som fortfarande är värd samma peng och de inte blir någon skillnad?
Läste lite och att regga är inte aktuellt. Som även någon skrev att byta motor eller chippa rent krasst är de lika förbjudet/olagligt. De handlar om 350 kr i ombesiktning wink

du kan ju inte köra och ombesiktiga hur mycket du vill ... första gången får du 1 månad, andra gången 2 veckor och tredje så får du körförbud

Ska man byta motor och inte renovera den man har så får ju en stake gått ut genom blocket eller något annat extremt hända, vilket inte är så troligt om man sköter grejjerna och inte kör några mil på varvstopp

Har de ändrat reglerna?

Hade en MB där absen strula. Besikta 3 ggr då hade jag hittat kabeln som hade erjat. Då fick jag 1mån varje gång?

Känns som ni jämför med en volvo snurra eller dyl.

Titta här t ex

Ja jag tror priserna gårr upp en del eftersom 996:an gått ur produktion men tidigare kostade dom inte mer.. Inga Porsche center rev motorerna för renovering. Det var det inte värt på den tiden.

/Pete

http://bilsnack.automotorsport.se/forum … -996-motor

Mm mm mm

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

4 670 Inlägg
9 mars 2016
#23
1 gånger 1 månad
Sen har man igentligen alltid 2 månader på sig innan dom kräver en helt ny besiktning.  Vet när ja besiktad om efter 1 månad så har man bara fått 1v på sig att åtgärda felet


Om fordonet inte besiktats eller inom angiven tid inträder automatiskt körförbud. Normalt inträder detta efter en månad, men om ditt fordon underkänns för tredje gången i rad har du bara en vecka på dig att åtgärda felen. Vid detta körförbud får du köra kortast lämpliga väg till verkstad för reparation eller till besiktningsföretag för besiktning.
Senast redigerat av Mickius (9 mars 2016)


3 123 Inlägg
9 mars 2016
#24
Adder skrev:
CHEEVA skrev:
Adder skrev:
De är nog snarare du som inte förstår min tanke smile
Skulle nått mindre hända då tar man ju och fixar de men om olyckan skulle vara framme.
Att göra nån variant då. För skulle du lägga 80-100 på en bil och sen 50-60 på en bil som fortfarande är värd samma peng och de inte blir någon skillnad?
Läste lite och att regga är inte aktuellt. Som även någon skrev att byta motor eller chippa rent krasst är de lika förbjudet/olagligt. De handlar om 350 kr i ombesiktning wink

du kan ju inte köra och ombesiktiga hur mycket du vill ... första gången får du 1 månad, andra gången 2 veckor och tredje så får du körförbud

Ska man byta motor och inte renovera den man har så får ju en stake gått ut genom blocket eller något annat extremt hända, vilket inte är så troligt om man sköter grejjerna och inte kör några mil på varvstopp

Har de ändrat reglerna?

Hade en MB där absen strula. Besikta 3 ggr då hade jag hittat kabeln som hade erjat. Då fick jag 1mån varje gång?

Känns som ni jämför med en volvo snurra eller dyl.

Titta här t ex

Ja jag tror priserna gårr upp en del eftersom 996:an gått ur produktion men tidigare kostade dom inte mer.. Inga Porsche center rev motorerna för renovering. Det var det inte värt på den tiden.

/Pete

http://bilsnack.automotorsport.se/forum … -996-motor

Mm mm mm

Problemet är att många 996or skrunkat pga undermålig konstruktion (EMS-lagret). Dessutom brukar det kosta extra att laga en pannkaksmotor jämför med en vanlig hos många motorrenoverare. Dvs låg tillgång på motorer i krockade bilar och extra krångliga att laga gör att de blir lite dyrare att åtgärda en trasig motor än snittbilen med samma effekt. Lagerbyte borde inte kosta mer än 20kkr tycker man, prova att maila någon stor motorrenoverare och kolla riktpris på att byta lager inkl kontroll av övriga bitar.

Reservdelar prissätts ofta efter en bils nypris, nu var ju inte en 996 Carrera särskilt dyr ny men dyrare än många svensson bilar.
Senast redigerat av viccoA (9 mars 2016)


5 111 Inlägg
9 mars 2016
#25
http://www.sebeetles.com/wp/wp-content/uploads/2015/05/1303_City_small.jpg
Kanske enklast du köper en sån här. Den är en avlägsen släkting till Porsche, uppbyggd på liknande principer, och den har redan en fyrcylindrig motor som är skitbillig att laga, så du slipper krångla med att både byta och regga.


Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
9 mars 2016
#26
Adder skrev:
CHEEVA skrev:
Adder skrev:

De är nog snarare du som inte förstår min tanke smile
Skulle nått mindre hända då tar man ju och fixar de men om olyckan skulle vara framme.
Att göra nån variant då. För skulle du lägga 80-100 på en bil och sen 50-60 på en bil som fortfarande är värd samma peng och de inte blir någon skillnad?
Läste lite och att regga är inte aktuellt. Som även någon skrev att byta motor eller chippa rent krasst är de lika förbjudet/olagligt. De handlar om 350 kr i ombesiktning wink

du kan ju inte köra och ombesiktiga hur mycket du vill ... första gången får du 1 månad, andra gången 2 veckor och tredje så får du körförbud

Ska man byta motor och inte renovera den man har så får ju en stake gått ut genom blocket eller något annat extremt hända, vilket inte är så troligt om man sköter grejjerna och inte kör några mil på varvstopp

Har de ändrat reglerna?

Hade en MB där absen strula. Besikta 3 ggr då hade jag hittat kabeln som hade erjat. Då fick jag 1mån varje gång?

Känns som ni jämför med en volvo snurra eller dyl.

Titta här t ex

Ja jag tror priserna gårr upp en del eftersom 996:an gått ur produktion men tidigare kostade dom inte mer.. Inga Porsche center rev motorerna för renovering. Det var det inte värt på den tiden.

/Pete

http://bilsnack.automotorsport.se/forum … -996-motor

Mm mm mm

Det är väl självklart att porsche center ställer sig och renoverar en motor .... original delar och 1500 i timmen drar ju upp priset ganska kraftigt. Man renoverar ju såklart själv och letar delar i tyskland.

Så som jag förklarade besiktningen funkade det för mig förra året


6 153 Inlägg
10 mars 2016
#27
Jag vill minnas att jag sett en projekttråd med någon gammal 911 med saabmotor, kan ha varit på rejsas forum.

Adder
972 Inlägg
12 mars 2016
Trådstartare
#28
CHEEVA skrev:
Adder skrev:
CHEEVA skrev:

du kan ju inte köra och ombesiktiga hur mycket du vill ... första gången får du 1 månad, andra gången 2 veckor och tredje så får du körförbud

Ska man byta motor och inte renovera den man har så får ju en stake gått ut genom blocket eller något annat extremt hända, vilket inte är så troligt om man sköter grejjerna och inte kör några mil på varvstopp

Har de ändrat reglerna?

Hade en MB där absen strula. Besikta 3 ggr då hade jag hittat kabeln som hade erjat. Då fick jag 1mån varje gång?

Känns som ni jämför med en volvo snurra eller dyl.

Titta här t ex

Ja jag tror priserna gårr upp en del eftersom 996:an gått ur produktion men tidigare kostade dom inte mer.. Inga Porsche center rev motorerna för renovering. Det var det inte värt på den tiden.

/Pete

http://bilsnack.automotorsport.se/forum … -996-motor

Mm mm mm

Det är väl självklart att porsche center ställer sig och renoverar en motor .... original delar och 1500 i timmen drar ju upp priset ganska kraftigt. Man renoverar ju såklart själv och letar delar i tyskland.

Så som jag förklarade besiktningen funkade det för mig förra året

Tror inte jag reder ut och renovera en 996 men vill ändå äga en. Den måste ju ändå lämnas in på planing etc etc dessutom blir de lång stilleståndstid. Skulle ändå få ut mer av bilen om man hinkar i nån mindre snurra. Så i maj besiktar man och går köra till mitten juni-juli. Besiktar igen i augusti smile 700 spänn för att köra 3mån känns mer än överkomligt.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Evildan
13 mars 2016
#29
Med en besiktningsanmärkning får du inte alls bruka bilen så som du tror.

Läs på istället på exempelvis transportstyrelsens sida eller varför inte på bilprovningen dito alternativt på baksidan av ett protokoll därifrån.

1 777 Inlägg
13 mars 2016
#30
Evildan skrev:
Med en besiktningsanmärkning får du inte alls bruka bilen så som du tror.

Läs på istället på exempelvis transportstyrelsens sida eller varför inte på bilprovningen dito alternativt på baksidan av ett protokoll därifrån.

Ja, det är en seglivad myt att du kan köra en månad med ett fordon som underkänts vid besiktning. Det förstod inte min fd arbetsgivare heller (inte yrkesmässig trafik) som lät anställda köra med trasigt halvljus (på natten!) och annat som förarna inte kunde åtgärda själva i VECKOR. Det åligger ägaren/brukaren att åtgärda kända fel och brister snarast, oavsett när de dyker upp. Du kan ju besikta en bil med en etta i slutet  den första november, köra sönder en strålkastare den andra november, och sen tror du att du får köra bilen till sista mars året därpå för "den har ju klarat besiktning"?

Underkänd

Har fordonet fått anmärkningar som inte kräver ombesiktning måste du åtgärda felen snarast. Du får inte köra fordonet mer än nödvändigt innan felen åtgärdats. Om felet kvarstår vid en eventuell poliskontroll föreläggs fordonet om ny besiktning. Detsamma gäller om felet kvarstår vid nästa periodiska besiktning. Kolla igenom våra checklistor för att undvika onödiga anmärkningar på kontrollbesiktningen.

   
Underkänd - med krav på ny besiktning

Är fordonet underkänt med krav på ombesiktning måste du åtgärda felen snarast och få en ombesiktning utförd senast det datum som angivits på protokollet. Innan fordonet blivit godkänt får det inte användas mer än nödvändigt för att få felet reparerat.

Efterkontroll för personbil kan du göra utan tidsbokning på våra stationer. Öppettider och övriga fordonstyper varierar mellan stationerna, kontrollera därför din stations webbsida före ditt besök. Vill du ha en bestämd tid för besiktning går det bra att boka via hemsidan eller kundtjänst på telefonnummer 0775-500 300.

Om fordonet inte besiktats eller inom angiven tid inträder automatiskt körförbud. Normalt inträder detta efter en månad, men om ditt fordon underkänns för tredje gången i rad har du bara en vecka på dig att åtgärda felen. Vid detta körförbud får du köra kortast lämpliga väg till verkstad för reparation eller till besiktningsföretag för besiktning.

3 123 Inlägg
14 mars 2016
#31
Adder skrev:
CHEEVA skrev:
Adder skrev:

Har de ändrat reglerna?

Hade en MB där absen strula. Besikta 3 ggr då hade jag hittat kabeln som hade erjat. Då fick jag 1mån varje gång?

Känns som ni jämför med en volvo snurra eller dyl.

Titta här t ex

Ja jag tror priserna gårr upp en del eftersom 996:an gått ur produktion men tidigare kostade dom inte mer.. Inga Porsche center rev motorerna för renovering. Det var det inte värt på den tiden.

/Pete

http://bilsnack.automotorsport.se/forum … -996-motor

Mm mm mm

Det är väl självklart att porsche center ställer sig och renoverar en motor .... original delar och 1500 i timmen drar ju upp priset ganska kraftigt. Man renoverar ju såklart själv och letar delar i tyskland.

Så som jag förklarade besiktningen funkade det för mig förra året

Tror inte jag reder ut och renovera en 996 men vill ändå äga en. Den måste ju ändå lämnas in på planing etc etc dessutom blir de lång stilleståndstid. Skulle ändå få ut mer av bilen om man hinkar i nån mindre snurra. Så i maj besiktar man och går köra till mitten juni-juli. Besiktar igen i augusti smile 700 spänn för att köra 3mån känns mer än överkomligt.

Få ut mer av en 996 genom att köra den med en mindre snurra? Jo fler kilometer per tank får ut men knappast mer upplevelse. Är inte så bara att byta drivlina till något annat fabrikat, betydligt enklare att laga eller byta original motorn.


Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
15 mars 2016
#32
viccoA skrev:
Adder skrev:
CHEEVA skrev:

Det är väl självklart att porsche center ställer sig och renoverar en motor .... original delar och 1500 i timmen drar ju upp priset ganska kraftigt. Man renoverar ju såklart själv och letar delar i tyskland.

Så som jag förklarade besiktningen funkade det för mig förra året

Tror inte jag reder ut och renovera en 996 men vill ändå äga en. Den måste ju ändå lämnas in på planing etc etc dessutom blir de lång stilleståndstid. Skulle ändå få ut mer av bilen om man hinkar i nån mindre snurra. Så i maj besiktar man och går köra till mitten juni-juli. Besiktar igen i augusti smile 700 spänn för att köra 3mån känns mer än överkomligt.

Få ut mer av en 996 genom att köra den med en mindre snurra? Jo fler kilometer per tank får ut men knappast mer upplevelse. Är inte så bara att byta drivlina till något annat fabrikat, betydligt enklare att laga eller byta original motorn.

Tror tyvärr inte att det går in att det är en väldigt dålig idé, ur alla perspektiv sett


Adder
972 Inlägg
18 mars 2016
Trådstartare
#33
viccoA skrev:
Adder skrev:
CHEEVA skrev:

Det är väl självklart att porsche center ställer sig och renoverar en motor .... original delar och 1500 i timmen drar ju upp priset ganska kraftigt. Man renoverar ju såklart själv och letar delar i tyskland.

Så som jag förklarade besiktningen funkade det för mig förra året

Tror inte jag reder ut och renovera en 996 men vill ändå äga en. Den måste ju ändå lämnas in på planing etc etc dessutom blir de lång stilleståndstid. Skulle ändå få ut mer av bilen om man hinkar i nån mindre snurra. Så i maj besiktar man och går köra till mitten juni-juli. Besiktar igen i augusti smile 700 spänn för att köra 3mån känns mer än överkomligt.

Få ut mer av en 996 genom att köra den med en mindre snurra? Jo fler kilometer per tank får ut men knappast mer upplevelse. Är inte så bara att byta drivlina till något annat fabrikat, betydligt enklare att laga eller byta original motorn.

Ja? Än att bilen ska stå flera år för att spara ihop till en renovering.
Har en S14 som jag tänkte ha kvar och bygga vidare på så vill jag köra fort så finns ju den till hands. Om de blir en 996a så tänker jag inte pressa den till max för att öka chansen att nått tråkigt händer.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Adder
972 Inlägg
18 mars 2016
Trådstartare
#34
CHEEVA skrev:
viccoA skrev:
Adder skrev:

Tror inte jag reder ut och renovera en 996 men vill ändå äga en. Den måste ju ändå lämnas in på planing etc etc dessutom blir de lång stilleståndstid. Skulle ändå få ut mer av bilen om man hinkar i nån mindre snurra. Så i maj besiktar man och går köra till mitten juni-juli. Besiktar igen i augusti smile 700 spänn för att köra 3mån känns mer än överkomligt.

Få ut mer av en 996 genom att köra den med en mindre snurra? Jo fler kilometer per tank får ut men knappast mer upplevelse. Är inte så bara att byta drivlina till något annat fabrikat, betydligt enklare att laga eller byta original motorn.

Tror tyvärr inte att det går in att det är en väldigt dålig idé, ur alla perspektiv sett

Nu får du ge dig. Har du tillfört nått mer än att klanka ner?
Som ex bara för att du får ett stenskott skulle du lacka om HELA bilen ?
Förmodligen inte, för värdet på bilen blir ju ungefär detsamma fast du lagt 20? papp på ny lack. Eller köper du en bil för ett antal tusen och där på uppstå något fel som kostar  mer än du köpte bilen för skulle du då laga eller sälja/skrota?

De blir ju samma sak här. Om du köper en bil som en gång kosta ungefär en mille. 15 år senare gått ner 90% eller mer och man kan trixa ihop så man kan nyttja bilen för en betydligt mindre summa än att laga den för en större summa som absolut inte gör att bilen ökar nämvärt i värde spontant så känns de som ett bättre alt.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
18 mars 2016
#35
hade jag fått ett stenskott så hade jag lagat stenskottet, jag hade inte bytt färg och monterat dörrar av papp eller gjort någon annan drastisk försämring


Nej jag har inte gett dig det svaret du vill ha, jag har varit ärlig och berättat att det inte är lönt... det kommer kosta ungefär lika mycket om inte mer än att laga den befintliga motorn och bilen kommer inte bli laglig. Har även förklarat för dig att det inte funkar att bara köra in och besiktiga lite då och då och se köra vidare.



Sök