4348
Sök

Hur och vart kan man undersöka en importerad bils mätarställning ?

201 Inlägg
14 maj 2016
Trådstartare
Har en sent importerade e36 från Tyskland. Är till 99% säker på att den är skruvad. Hur tar jag reda på det ? Eller finns det någon här som kan göra det mot betalning ?

4 261 Inlägg
14 maj 2016
JBeam skrev:
Har en sent importerade e36 från Tyskland. Är till 99% säker på att den är skruvad. Hur tar jag reda på det ? Eller finns det någon här som kan göra det mot betalning ?

Kan mycket väl vara skruvad.  du kollar på carfax -besiktningar-servicar. Jag brukar kolla igenom dom. Jag skulle för länge sen köpa en e46 där det stog att den hade gått runt 20k mil. men såg på hans servicebok att han hade gjort service vid 28? ser man nått sånt så är den troligtvis skruvad. En annan e36 jag kollade på stog det på senaste besiktning 12k mil men carfax sa tidigare besiktning när den kom till sverige stog det typ 18. Så kolla noga efter dessa uppgifter. det ska stämma mellan servicar-besiktning osv.

mvh

4 140 Inlägg
14 maj 2016
Carfax kan vara knepigt för bilar som kommer från tyskland

men det man skulle kunna är att ta ut kopia av köpeavtalet som ska ha ingetts till bilregistret vid ansökan om ursprungskontrollen om man genom detta kan få fram fakta

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

201 Inlägg
14 maj 2016
Trådstartare
Jag har dragit carfax, kollat besiktningar och service. Inget av det säger något, carfax speciellt gav pinsamt lite info.

Tänkte om det fanns andra sätt att få reda om historiken i tyskland ? Få reda på gamla ägare osv.

Random Hero
4 047 Inlägg
15 maj 2016
e36an har väl en funktion så du kan trycka på tripp mätarn så du kommer in i ett läge för att se total körsträcka? inte odo eller tripp utan en "gömd" meny

Dog food lid. Backwards

201 Inlägg
15 maj 2016
Trådstartare
DusanMandick skrev:
e36an har väl en funktion så du kan trycka på tripp mätarn så du kommer in i ett läge för att se total körsträcka? inte odo eller tripp utan en "gömd" meny

deeet skall genast googlas

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
15 maj 2016
Nää den där "gömda menyn" är väl den bilskojare använder för att lura säljare att tro att bilen gått skitlångt för att sen pruta sönder bilen?

- Time Attack -

4 261 Inlägg
15 maj 2016
e36 är väldigt populära bilar folk kör dom fortfarande som 940-740. Finns jättemånga på blocket nu som är skruvade^^ bara jag hade 2 som var skruvade kan jag säga. Lite svårt att se om dom är det om man inte kan se info om tidigare liv innan dom kom till sverige. var det nått specifikt du var ute efter med att se ifall den var skruvad?

398 Inlägg
15 maj 2016
Kan BMW läsa ut mätarställningen (eller någon med ett riktigt verktyg)? På vissa bilar sparas ju mätarställningen på flera ställen, men skojare kan i regel bara ändra den som syns i instrumentpanelen.

201 Inlägg
15 maj 2016
Trådstartare
panda666 skrev:
e36 är väldigt populära bilar folk kör dom fortfarande som 940-740. Finns jättemånga på blocket nu som är skruvade^^ bara jag hade 2 som var skruvade kan jag säga. Lite svårt att se om dom är det om man inte kan se info om tidigare liv innan dom kom till sverige. var det nått specifikt du var ute efter med att se ifall den var skruvad?

Min är jag ganska säker på att den är skruvad. Det är en -98 cab som är väldigt sliten överallt som ska ha gått "12000mil". Var mest nyfiken, spelar ingen större roll för mig då jag inte bryr mig. Men som sagt vore kul att veta smile

För elcabben funkar fortfarande klockrent, den känns tight i koppling/låda/styrning. Men det yttre skicket in och utvändigt är heeelt kasst. Så är lite kluven. En ordentligt misshandlad lågmilare eller en långmilad pendlarbil ? Men vem kör så mycket med en cab ?
Senast redigerat av JBeam (15 maj 2016)

4 261 Inlägg
15 maj 2016
JBeam skrev:
panda666 skrev:

Min är jag ganska säker på att den är skruvad. Det är en -98 cab som är väldigt sliten överallt som ska ha gått "12000mil". Var mest nyfiken, spelar ingen större roll för mig då jag inte bryr mig. Men som sagt vore kul att veta smile

För elcabben funkar fortfarande klockrent, den känns tight i koppling/låda/styrning. Men det yttre skicket in och utvändigt är heeelt kasst. Så är lite kluven. En ordentligt misshandlad lågmilare eller en långmilad pendlarbil ? Men vem kör så mycket med en cab ?

hehe säkert gått långt men har blivit bra servad^^ om den känns bra i motor o låda osv.
kanske har kört långt på sommrarna? vem vet.  För mig är det konstigt hur vi får leasing bilar på jobbet från 2013 som redan har gått upp till 20kmil. ja undrar vart fan man åkt på 3 år o hunnit me 20kmil^^

Sök