3258
Sök

Koppla bas till fyrkanalssteg?

3 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
Hej, jag har problem med att få min bas att fungera, är inte så haj på det här med billjud. Jag har ett fyrkanalssteg med en bas som jag kopplat till, steget är bryggat o ska ge 200w till basen. Till steget är det kopplat en blaupunkt stereo. Från blaupunkten får jag 4 lågnivåkablar, en subout och en centerout.

I bruksanvisningen står det att de ingåendekontakterna för vänster o höger kanaler måste vara inkopplade för att steget ska fungera och om jag då ska koppla subout som bara är en endra kabel från stereon måste jag förgrena den till 4st rca med y-adapter. Det verkar lite konstig? Eller ska jag använda mig av dom 4lågnivåutgångarna på stereon?

Om det är någon som i huvudtaget vet hur det ska kopplas så önskas råd.

Tack på förhand.

69 Inlägg
30 december 2006
Om steget inte har någon speciell subwoofer ingång så ska du nog koppla in sladdarna som om du hade haft vanliga högtalare, dvs inte använda subwooferutgången.
Exakt vad är det för steg? Det kan vara bra att uppge om du vill ha lite mer exakt hjälp.

//Aron

6 851 Inlägg
30 december 2006
Arion skrev:
Om steget inte har någon speciell subwoofer ingång så ska du nog koppla in sladdarna som om du hade haft vanliga högtalare, dvs inte använda subwooferutgången.
Exakt vad är det för steg? Det kan vara bra att uppge om du vill ha lite mer exakt hjälp.

//Aron

Varför inte koppla den på sub. utgången på cd?

69 Inlägg
30 december 2006
Tiaz skrev:
Arion skrev:

//Aron

Varför inte koppla den på sub. utgången på cd?

Hmm bra fråga... Konstigt tänkt av mig. Det borde väll gå precis lika bra det. Enda skillnaden är väll att det kan vara olika spänningsnivåer men det gör väll inget.
Men vad är det för steg? och vad har du för övriga högtalare och hur har du kopplat dom?

Har du provat att skruva på sensitivity på steget?, det är ju uteffekten i förhållande till insignalen.

EDIT: Har du kollat så att du har ställt in frekvensfiltret rätt så att basen får dom frekvenser som den vill ha?
Senast redigerat av Arion (30 december 2006)

Sök