Kör också med NGK sjuor i min 945 turbo och är riktigt nöjd!
Hehe tackar! Det är detaljerna som gör det. Saab 9000 med turbo 1994-98 har NGK Bcpr7es11 som standard. Kör med utan 11 för att de har ett mindre elektrodavstånd.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Satan vilken porrig lack! Och sjukt kul med en Sedan för omväxlingens skull
Ja jag föll för den lacken när jag fick se annonsen ute på blocket. Kommer att förfinas dvs fixa den rost som finns och lackbättre så de se bra ut.
Sen så fick jag höra utav en kompis att jag har en CDE fetish. Men jag är ute efter en styv kaross och gillar 9000. Då blir alternativet väldigt litet, då CD karossen har en plåthatthylla så blir ju bakpartiet styvare än hos en CS.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Började med att lägga in ett Maptun st1 i bilen. Så när jag sen åkte ut och skulle göra adaptionen. Så vid första gaspådradet så började lamellen givetvis slira. Vilket är konstigt då jag ska få mindre vrid enligt specarna.. humm
BSR ska ju leverera 401Nm och Maptun 380Nm.. Får inte ihop det.
Men planen var ju en värre koppling när jag byter växellåda.
Sen när jag kom hem igen så flyttade jag över de orangea blinkersen från min röda CDE till Tirpitz. Blev bra tycker jag. Får snart åka ut och ta lite riktiga kort med min systemkamera än mobilen..
Lägger upp lite bilder på blinkers bytet men även 2 bilder på mig när jag kör på Kinnekulle ring. Där man på ett kort ser att chassit inte är så bra för bankörning.
Ser ut som vilken bil som helst här.
Men här har vi slagsida. haha
Före bytet.
Efter bytet.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Satan vilken porrig lack! Och sjukt kul med en Sedan för omväxlingens skull
Ja jag föll för den lacken när jag fick se annonsen ute på blocket. Kommer att förfinas dvs fixa den rost som finns och lackbättre så de se bra ut.
Sen så fick jag höra utav en kompis att jag har en CDE fetish. Men jag är ute efter en styv kaross och gillar 9000. Då blir alternativet väldigt litet, då CD karossen har en plåthatthylla så blir ju bakpartiet styvare än hos en CS.
Inte bara styvare, bilen blir avsevärt mycket lättare när man slipper den extremt tunga CSE bakluckan
Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
På måndag så blir de att åka till KLracing i Falköping och köpa koppling till bilen. Blir Sachs Performance tryckplatta och Aero lamell. Ska klara 550Nm vad jag har läst mig te.
Kommer inte att inom de närmaste 2års perioden att vara i närheten utav det vridet. Som värst kommer jag att hamna på 492Nm. hehe
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Idag så beställdes nya inre och yttre styrleder från Tyskland. Blev även nya bälgar till de inre styrlederna. Samt när jag ändå höll på så beställde jag yttre drivknutsdamask också.
Håller på att renovera 2 st drivaxlar på jobbet. De satt på en annan 9000 jag hade, som gick te skroten. Dock så får jag byta lite saker för att de ska passa på denna bilen sen. Är de stora inre drivknutarna. Men medbringaren på växellådan som ska monteras i bilen är redan den stora. Så ska bara byta lagerbocken så jag får rätt medbringare på höger sida också.
Men först så blir de att fixa styrningen så jag får bort glappet i ratten.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Idag så köpte jag en koppling som jag räknar med ska hålla för lite effekt.
Blev en Sachs Performance 240mm tyckplatta och Aero lamell. Enligt KL racing så ska tryckplattan med organisklamell klara 550Nm. Så de bådar gött för framtida effekt ökning.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Har hänt lite saker med bilen nu. Och då menar jag lite. Idag så byttes både inre och yttre styrleder samt damasker på bilen. I tron på att glappet i ratten skulle försvinna. Försvann delvis. I låga hastigheter finns inget glapp dock så är ett litet glapp kvar i högre hastigheter. Men ska pröva att byta ut servooljan för att se om de blir något bättre. Iom bytet av styrlederna så har jag nu toe out på framhjulen så ska bli te att fixa en tid för hjulinställning så man får så neutral toe som möjligt. Och för att de ska bli smidigt att ställa in toe:en i framtiden, så la jag på lite Chesterton 725 på gängorna på de inre styrlederna.
Gammal vs Ny
Byte även ut hjulskruven på framaxeln så jag vill slippa att ena sidan har 17mm och andra sidan har 19mm skalle. Hade några nya till 9000 liggandes. Visste dock att de inte hade en liten fin detalj på dem.
Har sen börjat fixa min 3tum downpipe som jag köpte begagnad. Är utav märket JT. Ska byta flexröret på det och sen fixa en ny racekisse. Satt en sportkisse på den.
Före blästring.
Efter blästring.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Idag så köpte jag en koppling som jag räknar med ska hålla för lite effekt.
Blev en Sachs Performance 240mm tyckplatta och Aero lamell. Enligt KL racing så ska tryckplattan med organisklamell klara 550Nm. Så de bådar gött för framtida effekt ökning.
Spännande att den kopplingen klarar 550Nm...kanske borde ha köpt den istället. Jag köpte ju Specs sinterhybrid från Maptun som ska klara samma, den är dock inte fullt lika snäll som en organisk. Lär ju vara bättre körbarhet i din Sachs
Hehe ja jag kommer nog ha lite bättre körbarhet vid "normal" körning. Får se vad min koppling pallar sen. Är ju bara 100Nm mer än vad en standard Aero koppling klarar.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Har inte hänt något stort med bilen. Körs dagligen.
Men har fått monterat på 2 nya däck på 17tummarna. De gamla var inte direkt lagliga.
Även fått bokat en tid för hjulinställning för bilen. Så jag slipper onödigt slitage på de nya hjulen.
Sen har de jag fått inse att Åmåls ventiler till 9000 kan ge skumma fel.
Bytte ventil igår då jag kände att bilen laddtrycks tvekade och inte kunde hålla stabilt laddtryck. Efter bytet så går bilen bättre och ligger stabilt på 1bar i laddtryck nu. Helt plötsligt igår så slirade inte kopplingen heller. Vilket är skumt. Ska se om det är likadant idag.
Annars så händer det inte så mycket med bilen. Ska börja plocka ner växellådan från min Aero så jag kan påbörja bytet i denna under semestern.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Har fått ur växellådan från min Aero som ska monteras i Tirpitz. Tog lite tid att få loss själva lådan. Men var för att en styrhylsa satt som satan. Men lossade med ett högt kling när polaren slog ner brytjärnet vid den. Passade på att tvätta subframen på Aeron. Lite synd att batterisyran från läckande batterier har förstört galvningen. Men får fixa till det med lite kallgalv.
Men nu så kommer det iaf bli rätt utväxling i Aeron och fel i Tirpitz. När jag valde att bygga om Aeron till manuell från automat så var siktet inställt på bankörning så valde en låda med låg utväxling så man får lite styrka. Så då blev det en FM54 låda från en 2.0t 9000. Den lådan lämnade jag iväg till en växellådsmekaniker som uppgraderade till nyare synkringar mm. Samt monterade i Quaife diffbromsen.
När jag sen river ner lådan på Tirpitz så kommer även kopplingen bytas som jag tidigare har köpt. Och även byta till de större medbringarna på drivaxlarna. Så kommer att få lite att göra nästa vecka.
Bilder!
Börjat att riva på Aeron.
Ett styck växellåda ur bilen.
Subframe som är tvättat och frätskadad..
Lådan som satt i Aeron.
Lådan som ska monteras i Aeron
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY