Räddad ifrån skroten kan man säga. Tanken från början var att regga med saabmotor och bygga busbil men det har ändrats lite så nu kommer det gå mer åt att försöka få till en skön glidarbil med lite mer pulver under huven.... Visa mer
Dagen till ära så impulsköptes en till Manta CC. Fick ett alldeles för bra pris och dessutom på väldigt rimligt avstånd.
Frågan är då vad ska det bli av denna? Jo den får nog stå ett tag men dom planerna som direkt smet upp i huvudet var ju ett 400-paket utvändigt och jag har ju fått lite smak för CIH-turbo så det blir nog en 2,2 eller 2,4 turbo i den.
Kanske slutar med att jag bygger en till GSi kopia. Jag har ju faktiskt allt liggandes för det, tillochmed en äkta GSi vinge till CC
Samtidigt skulle det ju vara kul att bygga en nästan kopiaav den andra fast riktigt potent sugmotor
Den är påbörjad nerslipad och rostlagad och dom mesta grejerna finns faktiskt. Innertaket är dock totalt förstört så det är ju lite synd.
Kommer väl säkert spåra ur någonstans eller ändra i planerna. Det är helt enkelt sådant som tiden får visa, just nu känns det bara skönt att veta att jag har en till CC ståendes för framtiden
Kommer lite mer bilder imorgon för den intresserade
Rullade in den i verkstaden idag. Väcks lite minnen ifrån när det förra projektet var i starten
Tänkte bara göra sådant med den som inte kostar något. T.ex. att laga rost, spackla och så.
Lite helhetsbilder ifrån när den är avlastad hemma.
Tyvärr så är ju inte insidan så mycket att hänga i gran, får väl försöka leta reda på GSi grejer till den här med...
Idag rullades den in på lyften och fick sig ett par gasdämpare till bagageluckan så man slipper få den i huvudet.
Lysen plockades bort och grillen börjades kapas bort, den var i mycket sämre skick än vad bilderna visar.
Andra grillen punktad på plats.
Sen tog jag tag i högra tröskeln och skärmkanten bak. Tröskeln var inte färdigsvetsad och bakskärmen var bara slipad.
Då jag är mer för så lite dubbelplåt som möjligt så kapades det ur lite mer innan den svetsades på plats. Vet inte hur bra och snyggt det här blir, brukar inte jobba med sådanhära plåtdelar.
Och bara av en slump så har jag en äkta GSi vinge liggandes till den här som jag tänkte provmontera lite. Mitten är bara pålagd nu och inte borrat några hål för fästskruvarna men det blir nog bra tillslut
Händer inte mycket i värmen. Vingen har trillat på plats ordentligt och lite spackel är lagt.
Tycker det gör rätt stor skillnad med vinge på dom här modellerna
Lite spackel
Och det här möttes jag av när jag hissade upp bilen
Blev lite tattarsvets på det så det håller ihop bara. Kommer ändå inte köra med det här avgassystemet senare.
Nu får jag se hur aktiv den här tråden kommer vara. Lär ju bara laga lite rost och spackla en del för tillfället.
Gick över hela underredet med rosthammaren idag och det såg förvånansvärt friskt ut! Dock sa jag ju det om den andra också så jag får väl se hur det ser ut när jag börjar kapa i det
Rullade in det här liket idag i verkstaden för lite rostlagning. Har förvisso bara hunnit laga ett hål än men det kommer nog mer.
Gick lös med svetshammare och kom fram till att det bara var ett hål på den här sidan Så jag la igen det och behandlade allt med lite underredsmassa
Sen hängde jag på skärmen.
Tanken är ju att den här kommer få stå ett tag så därför vill jag göra i ordning andra hjulhuset som ser betydligt värre ut och hänga på skärmen där med. Sen ta lite bit för bit och göra i ordning och plocka ihop den tills den blir komplett innan den blir ståendes. Ser ju betydligt bättre ut när den är hopplockad samt att det är lätt att förlägga saker lite här och var
Ja tanken var ju då att göra likadant på andra innerskärmen. Laga rosten lite snabbt och sen på med skärm och allt, visste att det var lite mer rost där men det tog visst rätt lång tid att bli klar
Började knacka lite
Sedan eskalerade det rätt snabbt och det började kapas lite
Sedan blev jag lite trött på det så det blev ståendes ett tag innan jag orkade ta fram svetsen.
Så då var den rosten avklarad. Bara golv, balk under, lite i hjulhus bak sen lite mer...
På med skärm och front
Spoilern hänger snett, jag vet. Bilen är inte klar än
Sen hängde jag dit lite sidokjolar
Rensade lite kabel i motorutrymmet och monterade brytarlöst tändsystem.
Och körde ut den,avslutar med lite helhetsbilder. Nu får den stå under presenning ett tag framöver
Arbetet på den här är ganska avstannat, den står där den står och jag blir lite ledsen över att inte tar tag i den.
All tid går ju åt den vita nu men planer har redan börjat smidas för den här. Tanken är att lägga ner en 2,0l T5 motor ifrån SAAB 9000 och regga med, sen eventuellt strippa hela inredningen och bygga "seriös" busbil med ca. 300hk saab motor, bur och 400 paket utvändigt.
Dock så pratar vi nog om färdigt resultat om ca. 5-7 år. Grejen är ju att den är i såpass dåligt skick så det skadar verkligen inte att bygga busbil av den, inredningen ser ut som skit och det skulle vara kul att bara släppa allt och bygga precis som man vill
Roligt projekt! Alltid varit svag för gamla Oplar, speciellt då jag hade en Manta som förstabil för massa år sedan. Extra kul är att du ger dig på den minst älskade modellen! Gällande motorvalet hade jag personligen kastat i en C20XE istället, men smaken är som baken. Ska bli kul att följa!
Roligt projekt! Alltid varit svag för gamla Oplar, speciellt då jag hade en Manta som förstabil för massa år sedan. Extra kul är att du ger dig på den minst älskade modellen! Gällande motorvalet hade jag personligen kastat i en C20XE istället, men smaken är som baken. Ska bli kul att följa!
Tackar! Jo just den här modellen har fastnat för mig, det var det första fordonet jag ägde och sedan dess har det bara blivit så. Det här är ju min 3'de CC jag äger
Anledningen till att varför jag valde Saab motor i den här är för lite olika anledningar. Dels är det ju en väldigt stabil motor om man ska börja plocka häst samt att den ligger exakt på effektkraven för att få regga den som vanlig bil. Sen så kändes b204 som en väldigt enkel motor att hålla på med då jag har en del vänner som sitter i saab-träsket och jag ville testa på något mer modernare än gamla gjutjärns cih'n
Jag menar inte att en c20xe är dålig motor men det går ju att få tag på två -tre b204 för samma pris som en c20xe ungefär sen så har polaren en c20xe som ska i en manta någon gång så det är väl kul att få gå lite åt olika vägar och se vem som det går snabbast för på banorna
Opel Omega R28 från V6 ska passa rakt av om ja inte minns helt fel Eller så va de nått litet med urtramp lagret man fick göra om men inget jätte avancerat
Fick ut motorpaketet idag ifrån donatorbilen.(Ska ju dock inte ha lådan så om någon är sugen så är den till salu) Kabelhärvan skar jag av precis vid torpedväggen så hoppas jag på att kunna följa el-scheman och pilla ihop det igen. Går det helt åt fanders så har jag ju en till reservdelsbil med komplett härva
Nu måste jag dock lägga all energi på den andra mantan för att få den klar till sommarens träffar