Har en volvo 745 tic 1990 med b230FT motorn. Tycker att toppen knackar lite i ventilerna och inför vintern är tanken att byta topp och packningar samtidigt. motorn har komp på 11.5 bar på samtliga burkar.
Fick nos om en portad 530 topp och shimsade ventiler med flödespapper för 1500kr. Ett papper med dessa värden finns med: 2- 69 56 4- 112 104 6- 147 138 8- 164 161 10- 167 169 12- 173 176 14- 176 183 10- 179 185
Vad menas med dessa värden och är det bra värden för en 530 topp. Killen som sålde sa att denna har bättre effekt än en 531 topp som inte är portad. Har googlat mycket och även på engelska men blir inte klok av något.
tanken med min tic är att få ut ca 220hk. Ska använd mig av en renoverad 13c turbo med chip och den ska ladda max 1 bar.
Skall vara en sommarbil och ska mestadels glida men lite effekt vill jag ha.
De siffror du har visar tidigare flöde å flöde efter portning vid olika ventillyft Blir sällan nått å hänga i julgranen utan större ventiler Mer läsnyttigt finns här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … ad#p421982
Tror mer att det är "mm lyft" - "flöde IN" - "flöde UT"
Men några värden på en original topp vet jag inte.
Tack för att ni skrev och forumet har jag läst som du rudarmy länka . Men förstår inte om denna topp är värd pengarna eller om man lika gärna kan köra på en orörd 531 topp?
Hoppas någon mer kan förklara innebörden och om värdena är bra.
Är en 531 topp mycket billigare så räcker ju den lätt till dina effektmål, kompisen hade lättare mods och 531 topp för många år sen och tyckte den gick väldigt bra.