4197
Sök

Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Projekttråd om min rallybil! Uppdateringar om ombyggnationer, tävlingar och annat intressant.

101 883 Visningar
Uppdaterades senast 14 november 2019
Forummoderator
26 348 Inlägg
5 april 2017
#101
FAH skrev:
Mack skrev:
Härligt med en uppdatering, och du har verkligen en diger lista framför dig.
Men det kommer det att vara värt!

Är en del, men det mesta är bara skruvning, behöver inte konstruera så mycket nytt så det känns som det mesta ska hinnas med smile

Ja det är min tanke, få till ett koncept som fungerar bra så man förhoppningsvis bara behöver underhålla och inte bygga om så mycket på ett tag (vilket jag säkerligen inte kommer kunna hålla mig ifrån tongue)!

Låter toppen!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

198 Inlägg
6 april 2017
Trådstartare
#102
Hej igen!

Var i garaget igår, hann mycket men inte det jag tänkte big_smile

Var 3 generationer, hade med min far och min farfar, väldigt trevligt! Farfar är van då pappa (som jag nämnt tidigare) byggt en rallybil i detta garage när farfar och farmor bodde i huset smile

Vi pallade upp bilen och plockade ner avgassystemet smile

Jag började plocka ner bakdiffen medan min far tog ner hasplåt och började demontera framvagnen. Då vi såg att de flesta yttre drivknutsdamasker var spruckna eller helt trasiga så beslutade vi att plocka lös alla drivaxlar. När vi liks höll på tyckte vi det var lika bra att plocka alla fjäderben då de ändå ska renoveras smile Fick ner bakdiffen utan problem, börjar ha rutin på det nu (tog inte ens en bild, gick så sjukt fort wink)!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-0a54d33099b6e19e1e6541b4b6dbfbe7.jpg

Hade lite problem att få lös muttrarna på drivaxlarna, höger bak lyckade vi inte rubba med en 1.5 meters förlängare... De flesta skruvar i bakvagnen satt fast väldigt hårt, höger bak fick vi inte lös den nedre bulten för fjäderbenet, använde samma förlängare där! Ska ta hem en stor mutterdragare samt gasbrännare från stugan och göra ett nytt försök höger bak nästa vecka smile Vänster bak samt båda sidor fram fick vi lös tillslut smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-aab2b8c9331997ec165031ca4ee97de2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-4d18c89bbfb12a434ff5fad7cb06d73e.jpg

Var väldigt trevligt att se att det knappt var någon rost i hjulhusen eller i fjäderbenstornen big_smile
På bilderna ser det tråkigare ut än det är i verkligheten, blixten gör att allt ser rostbrunt ut tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-088902756478c5c534366061b7e4f09a.jpg

Fjäderbenen behöver en rejäl genomgång, tänkte fräscha upp dem utvändigt innan jag skickar dem på renovering smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-be3395c0d9996595b062fe5cf6e84161.jpg

Hann rätt mycket för att bara varit i garaget ca 2.5 h smile Blev inte att plocka ner lådan men hann mycket annat istället! Blev även lite fortsatt städning, är så mycket trevligare att skruva nu när det är lite ordning smile

Blir kanske lite skruvning på fredag kväll också, på återseende! smile
Senast redigerat av FAH (6 april 2017)

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
9 april 2017
Trådstartare
#103
Hallå!

Blev skruvning i fredags, fick ut växellådan smile Tömde oljan och hittade en bit av ett drev på pluggen, är nog varför lådan slutade fungera wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-0203ae5fd03a13117632a51069105cab.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-5f684dd7dba24043f5c46001e295ecdf.jpg

Skönt att ha den ute ur bilen smile Lastade den och tog upp den till stugan, mer plats i garaget!
Satte upp en affisch som pappa skrivit ut på rallybilen, 1x1.5 meter big_smile riktigt trevlig motivation att ha i garaget!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-081fc7032509af77df4a3583c667be4f.jpg

Tog hem lite delar från stugan, bakre länkarmar från min vita Legacy Turbo bland annat. Ska pressa i nya bussningar i dem armarna istället då är i riktigt bra skick smile

Blir nog bara skruvat en kväll i veckan, ska skicka iväg diffen på renovering så den hinner komma tillbaka i tid!

På återseende smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
13 april 2017
Trådstartare
#104
Hallå!

Fick mig en timme i garaget igår, hade fadern till hjälp så efter lite bråk fick vi lös fjäderbenet höger bak också. Muttern som håller drivaxeln sitter fortfarande hårt som berget så kommer nog ta lös hela hubben och ta den till nån bekant med värre grejer smile Tänker att en stadig mutterdragare kommer göra susen!

Vi tog även lös främre infästningen till diffen, den T-formade bryggan. Plåtarna som fäster den mot karossen var väldigt blästrade och har nog fått sig några smällar under åren! Fick slå och bända bort lite plåtveck som lagt sig över bultarna. Fick lös alla bultar förutom en, gick dock att lirka ut brygga så den är nu ute ur bilen också smile Bulten blir ett senare problem, ska testa att värma på den och se om den släpper.

Blev tyvärr inga bilder denna gång, blir bättring nästa tillfälle!

Nu blir det nog ett litet uppehåll under påsken, ha en trevlig ledighet alla! smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"

Forummoderator
26 348 Inlägg
13 april 2017
#105
Glad påsk tillbaka!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

198 Inlägg
5 maj 2017
Trådstartare
#106
Var i garaget en stund igår, har gjort lite omprioriteringar då jag råkade köpa lite nya delar till hjulupphängningen smile Alltså kommer jag inte lägga ner tid på att pulverlacka min nuvarande bakvagn eller stag utan den får gå denna sommar! Är så få och korta tävlingar jag kommer åka så ska inte vara något problem smile

Kommer fokusera på att få ner bakvagnen i en del så jag slipper ta lös bärarmar och liknande smile Sen ner med tanken så jag kan byta bränsleslangar och se om jag hittar varför det luktar så förbenat mycket bensin inne i bilen när man kör smile

Fick inte så mycket gjort annat än att jag la upp en plan (tävling om ca 1 månad), städade lite smått, påbörjade en lista med delar som måste köpas samt att båda bakdiffarna packades för att skickas till Encrantz för genomgång och byte av utväxling smile

På återseende!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

688 Inlägg
5 maj 2017
#107
Märkligt hur planer ändras plötsligt bara för att man råkar snubbla över lite delar :p


198 Inlägg
9 maj 2017
Trådstartare
#108
Curse skrev:
Märkligt hur planer ändras plötsligt bara för att man råkar snubbla över lite delar :p

Haha ja ellerhur, blir lätt så på nått konstigt sätt  wink

Fick lite tid i garaget en stund igår, fick hjälp av min far att plocka ner bakvagnen från karossen! Jävlades med bulten som håller den främre bärarmen mot karossen höger bak, tog alldeles för lång tid då gängan var skadad. Fick lös den tillsut och kunde plocka ner bakvagnen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-7fd2f6909f1ca090d2f4192bd467cb3b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-3965041e232f4a3fd33e6cce0255c665.jpg

Var riktigt fräsch där under också, kul! Bakvagnsbryggan har någon gång i sitt liv fått sig en smäll då den är en aning krokig så ska försöka rikta den smile

Började plocka ned tanken också men insåg att den var 3/4 full och att jag inte hade några tomma dunkar i garaget... Så fick avvakta med det!

Började pressa ur bussningar ur newage aluminiumbärarmarna jag har haft liggande, tänker montera de med nya bussningar fram smile Tog en stund att hitta bra mothåll samt en hylsa i vettig storlek men tillslut gick det bra! Andra bärarmen tog 1/10 av tiden för den första big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-69c2f7584d317782f19b1c3c10f6cb0d.jpg


Pressade även ut bussningarna ur en av länkarmarna bak som jag hade lös från en annan bil. Gick väldigt enkelt så blev lite sugen att byta i bakvagnen trots allt! Om jag ska rikta bakvagnsbryggan måste jag ändå säkert göra en hjulinställning så då kan jag lika gärna byta bussningarna smile
Det kan dock väntas med tills jag monterat växellåda och kopplat in styrningen till den. Då vet jag om det finns tid till bakvagnen smile

Ska försöka komma igång med skruvningen så jag hinner klart i tid innan tävlingen!
På återseende smile
Senast redigerat av FAH (9 maj 2017)

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
19 maj 2017
Trådstartare
#109
Hej!

Fick mig nån timme i garaget igår, blev kortare än tänkt då min Outback behövde lite kärlek med ett kärvande bromsok!

Hann i alla fall med att plocka lös högre bärarm och nav, samt skruva lös bromsoket.
Måste byta hjullager på den sidan så ska försöka få tag i några solida stålbitar man kan ha som mothåll när man pressar smile

Tömde tanken på bränsle med hjälp av en gammal bränslepump! Kopplade in mig på tankarmaturen och sög genom in-tank pumpen, gick betydligt bättre än jag förväntat mig smile Fick ut ca 40 liter så nu blir det nog enklare att ta ner tanken.

Hämtade ut ett paket från Import Car Parts också, mycket tevligt:

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-545930d9123ff6adf437693891de87a6.jpg

Är bland annat nya innre och yttre styrleder samt damsker, Super Pro-bussningar inklusive nya bultar till hela bakvagnen (även camberbultarna som fäster bärarmarna till bakvagnsbryggan), två nya kompletta främre drivaxlar m.m.

Betalade 79 pund för en ny främre drivaxel så kunde inte låta bli att köpa två!
Blir intressant att se hur de håller smile

Fick ett litet bakslag med diffarna jag skickade iväg, visade sig att diffen jag plockat från en Impreza GT (som borde haft 3.9 i utväxling, alltså den jag behöver) hade 3.54 i utväxling och alltså har jag ingen användning för den! Hade tänkt flytta över utväxlingen från den till diffen som satt i rallybilen då den har en lamelldiff smile
Förhoppningsvis har Encrantz rätt utväxling liggande, annars söker jag 3.9 till en R160-diff, rätt akut big_smile

Även fjädringen blev lite svår att renovera då jag måste skicka den till Sellholm och de hade mycket jobb och inte tid. Pratade med en kille i Umeå som renoverar fjädring men han kunde inte renovera Bilstein-ben då de kräver en speciell maskin för att kunna fyllas!
Kommer alltså bara rengöra och smörja upp benen inför sommaren och renovera dem inför sista sommartävlingen i augusti, de fungerade ändå över förväntan i vintras smile De två tävlingar jag ska köra innan dess är dessutom bara en backtävling samt en kortare sprint, blir inga mil så det kommer funka bara fint!

Löser diffen sig så ser jag snart ljuset i tunneln smile På återseende!
Senast redigerat av FAH (19 maj 2017)

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
30 maj 2017
Trådstartare
#110
Hej igen!

Nu börjar det röra på sig i garaget igen smile

I fredags förmiddag demonterade jag bärarmen höger fram och pressade ut bussningarna ur de bakre infästningarna för de främre bärarmarna. Hämtade ut nya Powerflex Black Series (man måste byta främre bussningen på bärarmen till en bussning för en GC8 när man ska köra med newage alu-bärarmar fram, bygger olika mycket ut från bärarmen så de passar inte in framvagnsbryggan annars) och monterade dessa, skönt att äntligen får börja montera ihop delar på bilen wink Passade även på att rengöra bärarmarna lite så man slipper bli så skitig när man tar i dem! De blev nästan blanka på viss ställen wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-b8048bb7fbe9af06c11ff1abecac6bdf.jpg

På söndag blev det dags att lösa bakdiffproblematiken! Åkte till stugan och gick igenom reservdelsbilarna, fick jackpot i en gammal Legacy 2.2 som hade rätt utväxling smile Bra med traktor och gafflar (ligger lastpallar mitt under bilen som säkerhet)!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-d859ca679ff1b3ecea28c58086bb26d4.jpg

Inte den fräschaste diffen utvändigt men den har bara gått 14000 mil så ska förhoppningsvis vara i bra skick invändigt! Kommer inte hinna byta till lamelldiffen jag har då den ligger hos Encrantz så kommer nog svetsa denna då jag tänker mig att det är bättre med svetsad bakdiff än helt öppen! smile

Åter i garaget tvättades fjäderbenen av och rengjordes så gott det gick, nu går de att ta i utan att man blir full med jord och olja!

Tog med mig en spindel höger fram som jag hade liggande i stugan utifall jag inte hinner byta hjullagret, då kan jag bara bulta dit en fungerande spindel istället smile Rensade den från ABS-givare och bromssköld så nu är den redo.

Då var vi framme vid gårdagens arbete, plocka ned tanken! Efter lite klurande och lirkande fick jag (med hjälp av min far och hans bekant) ned den. Var mycket torra gamla bränsleslangar som vägra lossna. Tur att allt ska bytas ut till slang som tål E85 för framtiden! Tvättade av tanken när den var ute ur bilen, var i bra skick:

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-57be5b5ad9175ffc048d653c4d25d8c1.jpg

Problemet med bränslelukt i cupén är dock inte löst än... Avluftningen från tanken går till en liten plastbehållare i skuffen (ser inte ut som ett kolfilter) och därifrån går det en slang ut till hjulhuset där den slutar öppen mot atmosfären smile Enda teorin jag har är att det drar in ångorna på nått sätt till cupén när man kör så funderar på att dra ut slangen längre bak på bilen i kofångaren. Ska klura på den ett tag!
Ska idag handla nya bränsleslangar i 8 och 6 mm som tål E85 så kan jag montera tillbaka tanken ikväll.

Efter att tanken var nere tänkte jag byta styrleder (inre och yttre) så tog lös en damask. Där i var det fullt med servoolja och det fortsatte droppa rätt mycket ur styrväxeln även när damasken var tömd! Dåligt smile
Bestämde mig för att plocka lös hela styrväxeln för att undersöka närmare. Konstaterade att tätningarna måste vara tokslut så de måste bytas/styrväxeln bytas ut! Har kollat upp artikelnummer på tätningar förut men det var väldigt lång leveranstid på dem. Tur att jag har en styrväxel från en -99 Impreza GT liggande som har gått 9000 mil big_smile Blir en tur till stugan under veckan och hämta den smile

Mer än så hann jag inte göra förutom en stunds funderingar över placering och montering av catchtank för bränsle i skuffen smile
På återseende!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
31 maj 2017
Trådstartare
#111
Hej!

Igår var en seg dag, gick alldeles för sakta! Tog mig 1.5 timme att leta bränsleslang i stan som tålde E85... Fanns inte hemma hos någon i princip smile
Letade även krympslang som klarar transmissionsolja (ska skarva kablaget till mittdiffen inuti lådan) utan att hitta. Var på Swedol, Laitis och Specma utan framgång! Ska ringa runt idag till alla möjliga ställen och hoppas någon har hemma smile

Lyckades i alla fall montera nya slangar vid tanken och hänga upp den, fick dock direkt ta ned den då jag tänkte lite fel med slanglängderna... Tog dock inte mer än 15 min upp och ner andra gången så var väl inte hela världen smile Skönt att ha en del på plats!

Började även fundera på placering av catchtanken, den placering jag hade tänkt ut fungerade dåligt då jag skulle borra rakt genom en balk i bakvagen! Har några tankar (haha) kvar på alternativa placeringar smile
Kommer använda en tank min mor hade på sin Opel Kadett när hon körde rally, hemmagjord i aluminium smile Kul att återanvända!

Hoppas på mer framgångar idag, även om ett biobesök kommer göra kvällen kortare än vanligt.
På återseende!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
1 juni 2017
Trådstartare
#112
Hej!

Fick mig nån timme igår innan biobesöket och det gick rätt bra smile

Kontrollmätte kopplingen och det finns nån mm kvar av slitytorna så den får gå denna sommar, har inte känt något problem med den hittills smile

Rengjorde lådan och gjorde nytt kablage till DCCD-styrningen då det gamla var skadat. Löste skarvarna inuti lådan med kabelskarvar med plastisolering, tänker att jag säkert ska ner med lådan om en inte allt för avlägsen framtid så kan då se hur de verkar klara oljan smile

Rengjorde packningsytorna till bakre gaveln och lirkade dit den, var lite klurigt att få den på plats då ett nållager ville falla lös! Nu är den i alla fall komplett och reda att monteras. Fick fila till hålet för kopplingsgaffels axel då det blivit svetsat nån gång, var en kant som gjorde att axeln var ytterst svår att få ut smile Nu går den lätt och fint!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-1cb3ad7fd41a3a9de4aca2cf55aa9efa.jpg

Ser inte mycket ur för världen men ska förhoppningsvis göra skillnad på körningen med en dogbox wink

Hann inte så mycket mer annat än att titta ännu en gång på placeringen av catchtanken i skuffen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-3c359f00cd855f4bfba9e72033785988.jpg

Kommer har matning från tanken samt matningen fram till motorn på de nedre anslutningarna och returer på de övre anslutningarna. Är som sagt inte en optimal konstruktion men tror det kommer fungera utmärkt! Har rätt mycket överkapacitet hos pumparna så tanken kommer nog vara helt full hela tiden vilket gör att det inte kommer kunna suga luft smile Fästet till höger i bild är för min Bosch 044-pump som kommer mata motorn, kommer styras med ON/OFF-strömbrytare.

Kvällen uppdrag blir att hänga upp lådan samt montera framvagnen!
På återseende smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
7 juni 2017
Trådstartare
#113
Hej!

Helgen har passerat med två extra lediga dagar och bilen borde vara provkörd! Inte det smile

Började i torsdags när jag skulle hänga upp lådan i bilen, insåg att det saknades en del från växellänkaget (den del som sitter på lådan) så kunde inte montera lådan i bilen. Åkte till stugan och letade efter delen men hade ingen, var annorlunda konstruerat på en 5-växlad låda smile

Tur att man har bra kompisar, fick hjälp att göra en ny del och kunde hänga upp lådan i bilen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-4002b3d8a4f265c77fad728012eb79ee.jpg

Gjorde en ritning så Mattias kunde bygga delen jag behövde.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-52cae485e85defa4a7b2ddfe0f515f4c.jpg

På plats i bilen smile

Fredag eftermiddag, lådan sitter i bilen och jag ska börja montera slavcylinder och annat runt lådan. Upptäcker att kopplinggaffeln har en tokig vinkel så cylindern inte går att montera!

Tittar på bilder och konstaterar att det måste vara en gaffel från en 5-växlad låda... Pratar med Encrantz och får bilder på hans bil med en likadan gaffel i en 6-växlad låda, mystiskt! Blir lite ställd och börjar leta förklaringar, hittar inget annat än att det är olika gafflar (även om Encrantz bevisligen har en 5-växlad gaffel och att det funkar) så slänger mig på telefonen och får tag i en gaffel hos en bekant som skickar den med post. Kommer inte fram  förän på onsdag (idag när jag skriver detta inlägg) så min tidsplan höll dåligt! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-7c4d8a4484662617c5114e5b442e8871.jpg

Som ni ser på bilden är det inte möjligt att montera cylindern. Urtrampningslagret har hakat i som det ska och allt verkar vara där det ska!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-e9843b32247ef32e8150088222f8a077.jpg

Bilden ovan är en 6-växlad gaffel och bilden nedanför är en 5-växlad gaffel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-2361b8b70639f98f874fca86ad5b0bd1.jpg

Ser rätt annorlunda ut så misstänker att det är problemet! Ska vara olika gafflar enligt min personliga erfarenhet men olika källor säger annorlunda. Får se om detta var problemet, alltid lär man sig något!

Eftersom lådan inte var klar fokuserade jag på resten av bilen kvarvarande dagar. Igår eftermiddag (tisdag) var bilen klar förutom lådan och det som måste monteras efter att det är på plats (avgassystem, mellanaxel o.s.v.)! Inte helt utan bök, monterade nya bussningar i upphängningen till bakdiffen och eftersom bakvagnen inte var helt rak ville det inte alls passa! Fick fram med spett, slägga och brytjärn samt en kompis som fick hjälpa till smile Tillslut fick vi det på plats, det rör sig inte mycket, kommer nog känns stumt och fint när man kör!

Hade även problem med bärarmen väsnter fram, även här nya bussningar och lite krokig bil (räcker med några mm fel när bussningarna är väldigt hårda). Framvagnsbryggan har nog också fått sig en smäll nån gång under bilens livstid smile
Fram löste det sig med ett spännband samt brytjärn!

Hämtade hem den bättre begagnade styrväxeln jag hade och monterade nya styrleder och damasker. Rengjorde den så den ser ut som ny! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-50cf9acae4a35646dbae398f162d36f8.jpg

Resten av monteringen gick relativt smärtfritt, tar sin lilla tid ändå smile

Avslutade med att dra slangarna till catchtanken i skuffen, blev ett rätt enkelt och stilrent montage smile Ska bli intressant att se hur det funkar! (ska rengöra också så fort bilen går, är rätt smutsigt på bilderna...)

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-81c620ca17b8ec7876189c4c060e2b10.jpg

Planen inför tävlingen och resten av veckan är att ha en körklar bil ikväll om kopplingsgaffeln passar och löser problemet. Provkörning på nån bra plats under torsdagen för att se så allt sitter ihop samt få prova köra med dogbox smile
Fredag eftermiddag blir att efterdra bultar och annat samt lasta på släpvagn inför tävlingen på lördag! smile

Hoppas allt lirar som det ska, återkommer med uppdatering smile
Senast redigerat av FAH (7 juni 2017)

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
8 juni 2017
Trådstartare
#114
Hej igen!

Igår fick jag äntligen vrida på nyckeln igen big_smile

Efter en nervös resa hem efter jobbet hittade jag en kopplingsgaffel i brevlådan! Tack Oskar smile

Tog mig till garaget efter en snabb middag och delade motor och låda (med hjälp av min far, tack så mycket) för att kunna byta gaffeln. Lät lådan hänga kvar på pinnbultarna ur motorn så det var förhållandevis enkelt då jag slapp plocka ner lådan smile Monterade nya gaffeln och styrde ihop motor och låda.

Tada! Nu passar det big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-548a49e59a5a580a94bbbfced761c1d1.jpg

Äntligen! Bestämde mig för att jag inte skulle åka från garaget förrän bilen var startad så började montera allt som var kvar. Det trevligaste var att montera ihop framvagnen klart med nya drivaxlar, bärarmar och leder smile Riktigt mysigt!

Blev tyvärr dåligt med bilder tagna då jag fokuserade på att få bilen klar. Hade lite strul med att få växellänkaget på plats men ett brytjärn senare var det löst big_smile

Donald, en bekant, hade gjort en skyddsplåt att sätta över catchtanken och pumpen som blev riktigt snygg och bra! Kommer bilder på det så småningom smile

Efter ca 4 timmar var bilen monterad och redo att startas. Vred på och av tändningen några gånger för att fylla bränslesystemet, slog på den externa pumpen och vred på nyckeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-fb4de9d8b8d81772d50959080011602a.jpg

Motorn hann gå nått varv sedan slog den igång smile Underbart! Inga läckage eller konstiga lukter. Provade att växla med lådan också och allt verkar funka som det ska, kan både köra framåt och bakåt big_smile Underbart!

Vill tacka alla som hjälpt mig, framförallt min mor, min far och min sambo som står ut med detta big_smile

Provkörning står på agendan idag, ska montera några småsaker innan dess t.ex. hasplåt, momentstag från växellådan till torpedväggen samt efterdra bultar smile Ska försöka hitta någon bra väg att testa på!

På återseende!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

688 Inlägg
8 juni 2017
#115
Fan va härligt big_smile
Senast redigerat av Curse (8 juni 2017)


198 Inlägg
8 juni 2017
Trådstartare
#116
Curse skrev:
Fan va härligt big_smile

Ja, det känns skönt smile Hoppas provkörningen går bra!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

Forummoderator
26 348 Inlägg
8 juni 2017
#117
Hääärligt att allt funkade!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

You say Tomato. I say fuck you!!!
470 Inlägg
8 juni 2017
#118
Underbart! Hoppas på bildbombning nu ikväll ;D

You say tomato
I say Fuck you!

445 Inlägg
9 juni 2017
#119
Sånt sjukt arbete du lägger ner, imponerad över din kunnighet och skruvartalang. :-) Kul att det löste sig med allt!


198 Inlägg
9 juni 2017
Trådstartare
#120
Tack så mycket alla smile Kul att det uppskattas!

Hur gick då gårdagens test? Bara bra, kan sammanfattas med mycket mygg och en underbar växellåda wink

Fick med mig några kompisar och min far till garaget efter middagen så vi monterade hasplåt och justerade framvagnen samt monterade lite saker som inte jag inte hann montera förra gången smile Tankade och kontrollerade oljor. Sedan lastade vi bilen för avfärd till en testväg vi fått låna av en bekant, tack Marcus (och alla som följde med och stod som vägvakter och hjälpte till att skruva, tack) smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-0b623cb7d200f4d0267e35235d62c95a.jpg

Väl på plats lastade vi av bilen och överlät oss till myggen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-30ac650aff889cd5175afb604c0f3e18.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-f5b6bcca1394b159fbffbced1ddbb1f7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-1f8af1d3689f5e1953767833703c6ac0.jpg

Blev inte så mycket mer fotat men fick några filmer! big_smile

https://youtu.be/W-YYbb9M6vU

https://youtu.be/y4H2dfuGo2E

Lådan fungerar klockrent, underbart med en växellåda som vill växlas utan att behöva väntas in smile Glömde tyvärr bort att ta med datorn så fick inga loggar, grymt dumt! Lambdan låg dock bra så är inte orolig smile

Bilen i övrigt kändes väldigt bra på vägen, var ett större krön i en kurva man kunde ladda över, väldigt förlåtande och stabil på vägen smile För tillfället är den rätt överstyrd då jag inte har någon styrning till mittdiffen vilket gör den mer bakhjulsdriven men tycker den betedde sig riktigt bra ändå smile Kommer nog inte hinna koppla in den innan lördag men inför nästa tävling (som är på tisdag kväll) tänkte jag ha den monterad!

Enda som upptäcktes är att servooljan blir väldigt varm (dock inget läckage ur styrväxlen, yay!) så måste montera en liten kylslinga dit. Hade även problem med att bromsslangarna lossnade (från stripesen som höll fast dem mot fjäderbenet) och hamnade lite dåligt till mellan fjäderben och hjul, ingen skada skedd tack och lov smile

Körde ca 4 rundor bara för att kolla så allt funkade, sen lastade vi och for hem (myggen blev nog besvikna, på filmerna ser man hur mycket dem svärmar big_smile).

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-0ab52452efee75955cc6f7bd1d83a0fc.jpg

Väl hemma hissade jag upp bilen bak och vinklade om bromsslangarna och monterade med nya, bättre stripes smile Nu ska det inte vara någon risk att de hamnar tokigt till igen! Lustigt nog var det mycket mygg i garaget men inte utomhus, tror vi importerade en avsevärd mängd! big_smile

Fick hjälp av min mor och far att snabbt tvätta bort dam och rengöra rutorna inför lördag smile Kommer gå igenom bilen ikväll och efterdra alla bultar undertill. Sen lastar vi och åker till stugan och sover där tills lördag morgon (sparar några mil då den ligger mot Åsele) smile Ska försöka få mycket material med filmer och bilder från tävlingen, ska tvinga ut sambon med kamera big_smile

På återseende!
Senast redigerat av FAH (9 juni 2017)

"Horsepower sells cars, torque wins races"


Sök