Hej!
Helgen har passerat med två extra lediga dagar och bilen borde vara provkörd! Inte det
Började i torsdags när jag skulle hänga upp lådan i bilen, insåg att det saknades en del från växellänkaget (den del som sitter på lådan) så kunde inte montera lådan i bilen. Åkte till stugan och letade efter delen men hade ingen, var annorlunda konstruerat på en 5-växlad låda
Tur att man har bra kompisar, fick hjälp att göra en ny del och kunde hänga upp lådan i bilen
Gjorde en ritning så Mattias kunde bygga delen jag behövde.
På plats i bilen
Fredag eftermiddag, lådan sitter i bilen och jag ska börja montera slavcylinder och annat runt lådan. Upptäcker att kopplinggaffeln har en tokig vinkel så cylindern inte går att montera!
Tittar på bilder och konstaterar att det måste vara en gaffel från en 5-växlad låda... Pratar med Encrantz och får bilder på hans bil med en likadan gaffel i en 6-växlad låda, mystiskt! Blir lite ställd och börjar leta förklaringar, hittar inget annat än att det är olika gafflar (även om Encrantz bevisligen har en 5-växlad gaffel och att det funkar) så slänger mig på telefonen och får tag i en gaffel hos en bekant som skickar den med post. Kommer inte fram förän på onsdag (idag när jag skriver detta inlägg) så min tidsplan höll dåligt!
Som ni ser på bilden är det inte möjligt att montera cylindern. Urtrampningslagret har hakat i som det ska och allt verkar vara där det ska!
Bilden ovan är en 6-växlad gaffel och bilden nedanför är en 5-växlad gaffel.
Ser rätt annorlunda ut så misstänker att det är problemet! Ska vara olika gafflar enligt min personliga erfarenhet men olika källor säger annorlunda. Får se om detta var problemet, alltid lär man sig något!
Eftersom lådan inte var klar fokuserade jag på resten av bilen kvarvarande dagar. Igår eftermiddag (tisdag) var bilen klar förutom lådan och det som måste monteras efter att det är på plats (avgassystem, mellanaxel o.s.v.)! Inte helt utan bök, monterade nya bussningar i upphängningen till bakdiffen och eftersom bakvagnen inte var helt rak ville det inte alls passa! Fick fram med spett, slägga och brytjärn samt en kompis som fick hjälpa till
Tillslut fick vi det på plats, det rör sig inte mycket, kommer nog känns stumt och fint när man kör!
Hade även problem med bärarmen väsnter fram, även här nya bussningar och lite krokig bil (räcker med några mm fel när bussningarna är väldigt hårda). Framvagnsbryggan har nog också fått sig en smäll nån gång under bilens livstid
Fram löste det sig med ett spännband samt brytjärn!
Hämtade hem den bättre begagnade styrväxeln jag hade och monterade nya styrleder och damasker. Rengjorde den så den ser ut som ny!
Resten av monteringen gick relativt smärtfritt, tar sin lilla tid ändå
Avslutade med att dra slangarna till catchtanken i skuffen, blev ett rätt enkelt och stilrent montage
Ska bli intressant att se hur det funkar! (ska rengöra också så fort bilen går, är rätt smutsigt på bilderna...)
Planen inför tävlingen och resten av veckan är att ha en körklar bil ikväll om kopplingsgaffeln passar och löser problemet. Provkörning på nån bra plats under torsdagen för att se så allt sitter ihop samt få prova köra med dogbox
Fredag eftermiddag blir att efterdra bultar och annat samt lasta på släpvagn inför tävlingen på lördag!
Hoppas allt lirar som det ska, återkommer med uppdatering