2885
Sök

Köpråd bil 15-20 000kr

5 Inlägg
15 november 2016
Trådstartare
Är just nu mest inne på Saab eller Volvo då jag inbillar mig att de är "mycket bil för pengarna".
Förstår att det aldrig finns garantier i den prisklassen.

Bilar som gått över 20 000 är det något att oroa sig för när det kommer till Saab eller Volvo?

Har bl.a. tittat på den här:
https://www.blocket.se/varmland/Saab_9_ … .htm?ca=11

/F

5 Inlägg
15 november 2016
Trådstartare

5 Inlägg
15 november 2016
Trådstartare
Nu blir det förvisso mest en monolog med mig själv men jag klämmer in en till.  https://www.blocket.se/stockholm/BMW_53 … mp;amp;w=3

BMW kanske inte är fel? Både Audi o BMW känns som de ska klara många mil, tysk kvalité?

4 179 Inlägg
15 november 2016
Bilar som gått över 20K mil skulle jag inte säga att du behöver oroa dig för om du köper volvo med sugmotor. "Riktig" volvo menar jag då, inte typ s/v40.
vad skall du använda bilen till? vad är viktigt för dig? Prestanda, körglädje, snå, säker, tyst, bekväm, stort bagage osv?

5 Inlägg
15 november 2016
Trådstartare
Kör till och från jobbet, träning, matcher, en praktisk bil. Om den drar 0.8 eller 1.2 liter milen spelar inte jättestor roll (givetvis ingen nackdel om den drar mindre men inte en avgörande faktor). Är heller inte ute efter att busköra men måste säga att en tidigare Skoda Fabia smärtade när jag skulle köra om.

Kan vara bra att få plats med lite väskor med fotbollsutrustning, två golfbagar när det ska spelas golf.

Ser helst att den rullar så många mil som möjligt innan jag ska byta igen utan att jag ska behöva laga den varje månad, sedan på en gammal bil finns inga garantier, det vet jag. :-)

5 Inlägg
15 november 2016
Trådstartare
Jag ser egentligen bilen som något som ska fungera och transportera mig från punkt A till punkt B. Åker dock hellre en Saab, Volvo, Audi, BMW än en Skoda, Fiat. Men mer än så är det inte.

4 179 Inlägg
15 november 2016
Av det du skriver att du har som användingsonråde så skulle jag säga att en Volvo S80 är en bra bil för dig. Du behöver inte kombi, S80 har helt okej med kraft under huven och dom är bra mycket billigare än V70. Undvik dock T6 och automatbilar är mitt råd.
Dom S80 jag kört med automat har varit helt horribla, tar en evighet för bilen att växla.

Kollar man på blocket så finns många S80 med närmare 30K mil på mätaren så dom går ganska långt utan större problem.

https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ … 15&w=3

https://www.blocket.se/goteborg/VOLVO_S … 15&w=3
Senast redigerat av zemet (15 november 2016)

4 179 Inlägg
15 november 2016
JohnMayLives skrev:
Å andra sidan är en herrgårdsvagn/kombi lättare o sälja vidare när den dagen kommer? En "modern" kombi är i praktiken lika tyst, vägsäker o "snål" som motsvarande sedan modell. Personligen tycker jag att en kombi, oavsett fabrikat/modell är snyggare smile

Absolut, men snygghet eller att det skulle vara enkelt att sälja om X antal år var ju inget önskemål.
Sen så får man ju betala betydligt mer nu dessutom.
TS hade 20K att spendera, då tror jag han gör det bättre på en sedan.

Evildan
15 november 2016
En 2005 BMW 318i touring kanske lockar?
https://m.blocket.se/varmland/Bmw_318_i … =7&w=1

Eller en ekonomisk Clio 2005?
https://m.blocket.se/varmland/Renault_C … =7&w=1

Eller en pålitlig Lancer Kombi?
https://m.blocket.se/varmland/Mitsubish … =7&w=1

Eller en annan pålitlig Japan?
https://m.blocket.se/varmland/Toyota_Av … =7&w=1

Finns så mycket att välja på.

1 148 Inlägg
16 november 2016
Rekommenderar Saab smile Inne på min andra nu som jag köpte , en 9-5 2008 för 15000kr smile åkt dryga 18000 och är automatlåda smile enda negativa är väl tygsäterna och inga dimljus

Forummoderator
18 132 Inlägg
16 november 2016
amazinjoey skrev:
Rekommenderar Saab smile Inne på min andra nu som jag köpte , en 9-5 2008 för 15000kr smile åkt dryga 18000 och är automatlåda smile enda negativa är väl tygsäterna och inga dimljus

Där har vi en aspekt. Jag hatar skinn. Beställde min 300C med tygsäten... Smaken är högst delad.
Fast en -08 för 15 lök var väl billigt? Kunde tänka mig en själv. Sen har vi ju de Saabar som rullar hur långt som helst och de som går sönder varje fredag eftermiddag. Körstil spelar nog in här.

Hört flera som klagar på att automaten drar sjuka mängder bränsle? Vad är betäckningen på din maskin och låda? Har du åkt 18000 mil i din och köpt den för det priset? Seriöst?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 732 Inlägg
16 november 2016
Kan slänga in en bil som sällan väcker folks intresse, Opel Vectra.
Stor bil som går tyst och bekvämt. Går att hitta bilar runt 06-07 för just över 20k.

Annars för problemfritt bilägande är oftast Toyota av valfri modell ett säkert kort.
Dock komfortmässigt lämnar dom mycket att önska.

Forummoderator
18 132 Inlägg
16 november 2016
simlar skrev:
Kan slänga in en bil som sällan väcker folks intresse, Opel Vectra.
Stor bil som går tyst och bekvämt. Går att hitta bilar runt 06-07 för just över 20k.

Annars för problemfritt bilägande är oftast Toyota av valfri modell ett säkert kort.
Dock komfortmässigt lämnar dom mycket att önska.

Opel har jag inget gott och säga om. Förutom att de är trevliga att köra/bruka. Nu gäller detta enbart gamla kälkar för pris 5-15 tkr.

Toyota, visst. En Yaris är dock inte att rekommendera om man ska överstiga 80 km/h ibland. Motorn vrålar rätt bra då. Men visst, De håller.

En Corolla för 15 tomtar ger en 97-99. Helt ok. Men rost...

Volvo 940. Ja. Fungerar gör de utan tvekan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
16 november 2016
Toyota Camry hade jag för 13 år sedan och den höll för allt!
Dessutom var den billig i drift och man fick in ganska mycket grejer i skuffen.
Vet inte vad för årsmodell man kan få för pengarna du tänkt lägga men borde väl vara runt 10-15 år gammal.

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
16 november 2016
JohnMayLives skrev:
Blir ju liiiiiite svårt att få med två golfbagar i en minibil som Yaris big_smile. Tolkar det som att TS vill ha en bil i "familjebils" storlek. Som sagt den där Audin är inte helt fel, ser bra ut på bild o med lite prut så?
Skulle jag leta efter familebil så skulle jag personligen proritera en bil utan turbo, fyrhjulsdrift o inte alltför mycket "finesser". O helst en bil äldre än 2001 då nyare får motorfelkoder avlästa vid besiktning, har man otur kan en trivial i praktiken betydelselös felkod kosta fläsk. Men ju äldre bil desto mer villig bör man vara till o skruva själv? Jag har dock trots gammal bruksbil inte behövt laga den alls de senste 15000 milen (lögn, ett hjullager bak började sjunga i somras, kostnad för rep knappt 100 kr, fördelen med enkla billiga konstruktioner!). Men jag tror inte att TS är riktigt lika kunnig/bilintresserad som jag så då brukar nyare betyda tryggare. O som sagt kika på bilar upp till typ 30' om du är villig att lägga 20'.

Om jag skulle köpa en äldre bil skulle det bli som du säger utan turbo, fyrhjulsdrift men även automatlåda.

1 148 Inlägg
16 november 2016
Hybridsmurfen skrev:
amazinjoey skrev:

Där har vi en aspekt. Jag hatar skinn. Beställde min 300C med tygsäten... Smaken är högst delad.
Fast en -08 för 15 lök var väl billigt? Kunde tänka mig en själv. Sen har vi ju de Saabar som rullar hur långt som helst och de som går sönder varje fredag eftermiddag. Körstil spelar nog in här.

Hört flera som klagar på att automaten drar sjuka mängder bränsle? Vad är betäckningen på din maskin och låda? Har du åkt 18000 mil i din och köpt den för det priset? Seriöst?

15 lök för den milen är billig dock så kan du hitta högmilare för runt 15-20 utan problem.

De är en 2.3T med FA57 lådan så 5 växlade smile den drar runt 1.1 i blandad körning (E85). Det är en gammal civilare så de finns lite saker att skruva bort i inredningen annars är den i bra skick smile Japp 15000kr , 18400ish mil , kör den själv runt 500 mil hittills

Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
16 november 2016
hade tittat närmare på 530in du länkade, det är en riktigt trevlig bil

Evildan
16 november 2016
CHEEVA skrev:

Jag tycker nog se två uppenbara tråkigheter på den touringen.
1. Spräckt vindruta.
2. Hänger bak. (Kanske ska det se ut så med nyrenoverad bakvagn vad vet jag?)

Annars instämmer jag att helhetsintrycket på bilderna är gott, även om det inte är "min bil" på något vis.
Tyst och ganska bekväm transport är det alltjämt. ( Jag hittar aldrig någon riktigt bekväm körställning i E39 men vet att många gör så. )

Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
16 november 2016
Evildan skrev:
CHEEVA skrev:

1. Spräckt vindruta.

Annars instämmer jag att helhetsintrycket på bilderna är gott, även om det inte är "min bil" på något vis.
Tyst och ganska bekväm transport är det alltjämt. ( Jag hittar aldrig någon riktigt bekväm körställning i E39 men vet att många gör så. )

Sprickan ser inte jag, men den kanske finns där... något att pruta på smile

Har den stått en stund så säckar den lite bak, men reser sig när man startar igen smile

Evildan
16 november 2016
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
CHEEVA skrev:

1. Spräckt vindruta.

Sprickan ser inte jag, men den kanske finns där... något att pruta på smile

Har den stått en stund så säckar den lite bak, men reser sig när man startar igen smile

Äh vad faan!! Det var ju A6 som har sprickan, blandade ihop biljvlrna. smile

Sök