2984
Sök

Ford Escort MK4 1.6i, startmotorn drar ej runt motorn.

8 Inlägg
20 november 2016
Trådstartare
#1
Ford Escort MK4 CVH 1.6i

Bilen kunde dra runt motorn hur lätt som helst för ca 3 veckor sedan.
Bilen hade stått tills igår när jag försökte att starta den.
Startmotorn bara surrar/klickar och drar ej runt motorn, inte ens lite.
Motorn är ej stum, har rullat bilen med växel i.
Batteriet var helt dött så jag prövade med startkablar anslutna, då får all utrustning spänning (12.53V) men startmotorn vägrar att dra runt..
Bilen har ju bara stått ute, vad kan ha hänt?! Har varit runt 1-15 minusgrader, senaste veckan 1-5 minus om det kan ha med kylan att göra?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
20 november 2016
#2
laban182 skrev:
Ford Escort MK4 CVH 1.6i

Bilen kunde dra runt motorn hur lätt som helst för ca 3 veckor sedan.
Bilen hade stått tills igår när jag försökte att starta den.
Startmotorn bara surrar/klickar och drar ej runt motorn, inte ens lite.
Motorn är ej stum, har rullat bilen med växel i.
Batteriet var helt dött så jag prövade med startkablar anslutna, då får all utrustning spänning (12.53V) men startmotorn vägrar att dra runt..
Bilen har ju bara stått ute, vad kan ha hänt?! Har varit runt 1-15 minusgrader, senaste veckan 1-5 minus om det kan ha med kylan att göra?

Ladda batteriet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 454 Inlägg
20 november 2016
#3
Föreslår att du med en hylsa på vevaxelskruven/muttern och ledhandtag kollar om motorn går att rotera.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
20 november 2016
#4
JohnMayLives skrev:
torsen skrev:
Föreslår att du med en hylsa på vevaxelskruven/muttern och ledhandtag kollar om motorn går att rotera.

Han kan ju rulla bilen med växel i så...12.5V betyder att batteriet är i praktiken helt urladdat. Ladda batteriet, eller "kabla" igång den. Man kan dock behöva trixa med kablarna för att få fullgod kontakt.

TS har ju provat att "kabla" igång motorn. Jag föreslår att ladda batteriet först!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

8 Inlägg
20 november 2016
Trådstartare
#5
Batteriet står på laddning nu!
Enligt laddaren så är batteriet okej.. Instrumentbrädan lyser svagt i alla fall, då bör inte batteriet vara kortslutet?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
20 november 2016
#6
laban182 skrev:
Batteriet står på laddning nu!
Enligt laddaren så är batteriet okej.. Instrumentbrädan lyser svagt i alla fall, då bör inte batteriet vara kortslutet?

Om batteriet är totalt urladdat bör du börja med en analog laddare, inte CTEK.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 254 Inlägg
20 november 2016
#7
JohnMayLives skrev:
Bull det Vettemannen påstår. En modern laddare är bättre i alla avseenden, men den bör vara specad att kunna ladda minst 4A. Jag köpte en Absaar (full jämförbar med Ctek, 6A) för 199 kr inkl frakt (utförsäljning). Funkar kalas på batterier upp till 110 Ah, men den har en fläkt som "låter" när den laddar. Den avbryter laddningen automatiskt när laddningen är klar.

Jag har iaf. märkt att det inte går med CTEK när det är ett helt urladdat batteri. Jag tar en stenåldersladdare och laddar först sedan byter jag till CTEK. Efter det så blir batteriet fulladdat!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

8 Inlägg
20 november 2016
Trådstartare
#8
JohnMayLives skrev:
Bull det Vettemannen påstår. En modern laddare är bättre i alla avseenden, men den bör vara specad att kunna ladda minst 4A. Jag köpte en Absaar (full jämförbar med Ctek, 6A) för 199 kr inkl frakt (utförsäljning). Funkar kalas på batterier upp till 110 Ah, men den har en fläkt som "låter" när den laddar. Den avbryter laddningen automatiskt när laddningen är klar.

Kör med en modern fast inte en ctek, kommer inte ihåg vad det var för någon men jag satte strömstyrkan på 4A!
Började ladda vid 11:40 idag.
Senast redigerat av laban182 (20 november 2016)

8 Inlägg
4 december 2016
Trådstartare
#9
Nu har jag bytt batteri, tändstift, olja, oljefilter och bränslefilter. Direkt efter bytet så gick den igång men gick ojämt tills den blev varm, då gick den som en klocka.
Nu några dagar sedan när den bara stått så tog det ett tag att få igång den.
Den "puffar till" ibland och vill dö men om man gasar så kommer den upp i varv igen.
Idag så fick jag inte ens igång den men den försöker i alla fall att hoppa igång.
Antar att slutsatsen blir att den går riktigt dåligt när den är kall, kan såklart vara andra fel också.
Har aldrig varit ett problem förut, känns som att det bara uppstår nya problem hela tiden..
Några tips innan jag blir galen? ^^

6 634 Inlägg
4 december 2016
#10
laban182 skrev:
Nu har jag bytt batteri, tändstift, olja, oljefilter och bränslefilter. Direkt efter bytet så gick den igång men gick ojämt tills den blev varm, då gick den som en klocka.
Nu några dagar sedan när den bara stått så tog det ett tag att få igång den.
Den "puffar till" ibland och vill dö men om man gasar så kommer den upp i varv igen.
Idag så fick jag inte ens igång den men den försöker i alla fall att hoppa igång.
Antar att slutsatsen blir att den går riktigt dåligt när den är kall, kan såklart vara andra fel också.
Har aldrig varit ett problem förut, känns som att det bara uppstår nya problem hela tiden..
Några tips innan jag blir galen? ^^

Motorcraft original ?

De/Dem


Sök