Försöker hitta motivation till att skruva med Kadutten...

Det blir alldeles för många timmar i verkstaden med kundbilar, skulle behöva ha 32 timmars dygn... och 11 dagars veckor...

Så om det är någon som har en påse motivation att sälja så köper jag gärna hela påsen.

Nåja... jag gick i alla fall lös på att skruva dit lite bromsar.
Köpte ett bromskit till bakvagnen på tyska ebay för typ 10 månader sedan.
Solida bromsskivor från Opel Meriva 264x10 mm, samt 38 mm enkolvs-ok från VW/Audi med adapters för ok-hållaren. Betalade 265 euro + 27 euro i frakt för kitet, vilket jag tyckte var förhållandevis prisvärt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-278296772e58bdca7be1f4c2776e1dc2.jpg]()
Drog ur drivaxlarna ur bakaxeln och plockade bort bromssköldarna....
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a75a6a1447550e7c526e2fce3e809f06.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-935edd95b2e974aec25bdf7cbbc2b4d4.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-d4689be2c0b50a36bbfd2e93f2ecd998.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-8866d132ea7eae5d436aeb046182dd78.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-0179fb77f5c55584e7239542bfe0fa76.jpg]()
Kostade på mig nya rallyfjädrar samt Bilstein stötdämpare för bakaxeln. En beprövad kombination under typ 30 år på både gatbilar och rallybilar.
Dock inte alls speciellt ”prisvärt” med sina 3690 kr.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ac8e062f85c375118378122c020a6d33.jpg]()
Även denna gång fick jag med livet som insats använda buntband för att få dit fjädern...
Bilen är så lätt så det går ju inte bara att sätta fjädern på plats och sedan lyfta under bärarmen med domkraften, då lyfter man ju hela bilen...

Men även denna gång undvek jag att få fjädern i pannan.

Men man ska nog inte utmana ödet med det här systemet...

Då får man nog åka ambulans en mulen dag.

![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-1ffa61765eabf99854bf79c0723026bb.jpg]()
Fjäder och stötdämpare på plats och ny-tectylerat hjulhus...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-d663344a9882577cf1956f0f1b55c2d2.jpg]()
Lite nya bussningar fick det också bli till bakvagnen, dom gamla har hängt med ett tag... typ.

Köpte vanliga standardbussningar, tycker personligen Polyuretanbussningar blir för hårt för gatbruk.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-fd54dc1aac72034b291cda1da5954c93.jpg]()
När det gäller däcken så fick det till slut bli 195 50 15.
Min däckgrossist hade utförsäljning på sommardäck, och hade fyra stycken Michelin Pilot Sport 3 kvar i lagerhyllan.
472 kr per styck känns som ett jäkla klipp...

![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-64f7153e4b66d1cea751f75d74181fef.jpg]()
Hjul monterat där bak... 6,5 x 15, ET 25.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-21dd5c8f069b4c339f155f37c42ce2e2.jpg]()
Phuw! Lite flyt hade jag där... det är bara 1 mm mellan oket och fälgens ekrar... men det går fritt.

Fälgen hamnade enligt mitt tycke och smak helt perfekt i förhållande till skärmkanten.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-d92d7c23db5781d46242e25a465d5580.jpg]()
När det gäller bromsarna till framvagnen så tog jag en snabb genväg.
Orkade efter lite fundering inte alls lägga ned jobb och energi på att bygga dit något eget.
Det fick helt enkelt bli ett bromskit från Krause Rennsporttechnik i Sydtyskland.
4-kolvs Wilwood ok med 280 mm skivor samt adapters, bromsbelägg och stålomspunna bromsslangar. 780 euro + 27 euro i frakt. (7763 kr).
Inte alls billigt, men vad fan gör det om hundra år...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-3958e9bbfaad015153c19c5dac9e593c.jpg]()
Hade ju först tänkt att ta bromsarna från Opel Omega B (296x28 och 57 mm bromskolv), då man kan köpa sprillans nya ok, skivor & belägg för endast 2800 kr. Det är ju väldigt prisvärt.
Lånade dock hem ett par begagnade okhållare och bromsok till en sån Omega från min lokala bildemontering.
Upptäckte tyvärr direkt att mina köpta 15 tumsfälgar inte alls fick plats över dom bromsoken...

Ja jag har ju läst och hört att det krävs luftiga fälgar om man vill åka 15 tum på dom stora Omega bromsarna.
Tänkte då att jag försöker med bromsarna från tidiga Opel Omega 3000 (87-88), dom har ju 280x24 mm skivor och 60 mm bromskolvar i oken.
Dom bromsarna är dock inte alls lika billiga att köpa, och framför allt så upptäckte jag att det är besynnerligt svårt att få tag på ett par okhållare. Räknade ihop att nya delar hamnar som lägst runt 5700 kr + att jag ju måste lägga ned tid, arbete och pengar på att anpassa skivorna till navet.
Nää, det fick bli en snabb genväg, med beprövade Wilwood delar... bara att bulta dit... enkelt och smidigt. Man ska inte gå över ån för att hämta vatten.
Lite nya hjullager behövdes innan skivorna kunde skruvas på plats.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-104262f5fae16c812281247c455f41e4.jpg]()
Skiva och ok monterat.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-0c15680d36a6349a6d916c2379fc2945.jpg]()
Tyvärr tog framhjulets ekrar emot oket, men det räckte att lägga i mellan 2 mm bricka. Ska skaffa ett par tunna mellanlägg.
Skruvade på alla hjulen och rullade ut bilen i dagsljus.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a0e4940f7b715251f8cc83ad7814c9ab.jpg]()
Rallyfjädrar och rallydämpare där bak och original Ascona A fjädrar där fram ger fel proportioner...
Helt perfekt lagom höjd där bak. Men helt åt helvete för hög där fram.

Ska plocka bort fjädrarna där fram igen och kapa dom litegrann... när jag hittar mer motivation i någon påse på vinden...
