Tjenare, hallå!
Bil: Volvo 940
Motor: B230FK
Växellåda: M90
Drog iväg på en liten utflykt över julen för att tjena på släkt i Europa.
Drog iväg från garaget i mellansverige emot Trelleborg och en färja. Hamnade i Polen och satte iväg på kontinenten. Mycket Europavägar (tänk 130-140 km/h 4-5 timmar i intervaller).
Har gått bra hittills! Kört över 300 mil under veckan med min 944 Classic -98. Loket tickar på!
Men efter en kafferast vid den Polsk-Tjeckiska gränsen tickade den på lite för mycket för min smak!
Trodde först att det var ett vevlager (Ni kan tänka er den volymklassen). Inte något felinställt ventilspel eller trasigt lager i vattenpump här inte. Något mer än ett skitfel har skett.
Då jag är fullt medveten om att min söndertrimmade pansarvagn med 40k mil på mätaren inte skulle överleva den här pärsen utan vidare så har jag såklart beväpnat mig med halva garaget.
Skuffen dignar av diverse packningar och reservdelar. Jag har motorolja+filter, växellådsolja, ett helt kopplingskit, sotningssats, en ny vattenpump, kamremskitt med spännare, packboxar till kamaxeln, fördelare rotor tändkablar tändstift.
Har även en bränslebox, tändbox, ALLA relän, ny bränslepump, nytt filter.
Verktyg jag packade ner;
*Hylsnyckelsats, tänk er typ Biltemas stora låda
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … 000016668/
*Blocknycklar till förbannelse. Jag la ner stora lådan i bilen så jag har nog 3-4 exemplar av 6-34mm.
*Polygrip, låsringstänger, vanliga tänger.
*Pallbockar
*Momentnycklar
*Domkraft
*Sandpapper och mätblad etc för att slipa toppen
*Brandsläckare.
*Stor hockeytrunk med diverse. Här finner vi tänger, sågar, mätverktyg, säkringar, förlängare och avdragningsverktyg. Fjäderspännare.
Motorn ifråga är i grunden en B230FK som har berikats med;
*Chippade boxar
* 0,9 Bars laddtryck
*SAAB-spridare
*531-topp
*Större LMM, hembygge anpassat till spridarna.
*Original luftburk borrade hål i botten med sportinsatsfilter.
Nu vet vi vad vi har att leka med.
Nåväl.
Svängde in på en parkering och satte igång.
Oljan såg bra ut. Den har dragit kanske 0,75 liter sen jag kollade oljan sist (~400 mil?)
Vattnet såg fint ut. Inget klet. Har inte dragit en droppe.
Tändstiften såg inte så krya ut (eller?) Lite sotiga. Kolvringarna? Tog av slangen till turbon och klämde lite på impellerna. Det såg jättebra ut (kändes). Glappar ingenting. Kanske liiite axiellt.
Stift:
Snurbon:
Såg inge skit här iallafall:
En till bild som kanske inte säger så mycket. Tycker mig inte så några konstigheter här.
Hade lite dåligt med olja så jag fyllde på men ljudet bestod, envist.
(Jag packningsrenoverande motorn förra vintern och har sedan dess endast kört på helsyntet 5w40.
Innan jag plockade isär den så lyssnade jag med en mejsel (volvobondens stetoskop) lite var stans men kunde INTE hitta något tickade ljud... Häktade av alla remmar till vattenpumpar generatorer etc och körde några snabba sekunder men ljudet var kvar.
Kopplade ur en spridare åt gången och testkörde men det är inte dom som låter så mycket.
Noterade att jag hade en liten avgasläcka under turbon.
När man startar bilen så hostar den till lite. Går inte helt perfekt. Tyckte mig se motorlampan blinka till som en blixt på en sommarhimmel, så jag rengorde min LMM med bromsspray och lät den torka i ett par timmar. Var nyss ute och provstartade men ingen skillnad. Bilen kanske ryker lite mer än vanligt mer går inte dåligt förutom på tomgång. Den var absolut inte kraftlös.
Kammen står rätt.
Vad kan de vara?
Pomoc! som dom säger här nere. Nu ska jag utforska minibaren och hoppas på massor med bra svar när jag vaknar Har ju skrivit flera spalter här men om jag har missat något som kan vara bra att veta för att felsöka så ska vi nog ordna det. Jag har förhoppningsvis delarna och verktygen till det mesta. Hoppas på det bästa!
Bil: Volvo 940
Motor: B230FK
Växellåda: M90
Drog iväg på en liten utflykt över julen för att tjena på släkt i Europa.
Drog iväg från garaget i mellansverige emot Trelleborg och en färja. Hamnade i Polen och satte iväg på kontinenten. Mycket Europavägar (tänk 130-140 km/h 4-5 timmar i intervaller).
Har gått bra hittills! Kört över 300 mil under veckan med min 944 Classic -98. Loket tickar på!
Men efter en kafferast vid den Polsk-Tjeckiska gränsen tickade den på lite för mycket för min smak!
Trodde först att det var ett vevlager (Ni kan tänka er den volymklassen). Inte något felinställt ventilspel eller trasigt lager i vattenpump här inte. Något mer än ett skitfel har skett.
Då jag är fullt medveten om att min söndertrimmade pansarvagn med 40k mil på mätaren inte skulle överleva den här pärsen utan vidare så har jag såklart beväpnat mig med halva garaget.
Skuffen dignar av diverse packningar och reservdelar. Jag har motorolja+filter, växellådsolja, ett helt kopplingskit, sotningssats, en ny vattenpump, kamremskitt med spännare, packboxar till kamaxeln, fördelare rotor tändkablar tändstift.
Har även en bränslebox, tändbox, ALLA relän, ny bränslepump, nytt filter.
Verktyg jag packade ner;
*Hylsnyckelsats, tänk er typ Biltemas stora låda
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve … 000016668/
*Blocknycklar till förbannelse. Jag la ner stora lådan i bilen så jag har nog 3-4 exemplar av 6-34mm.
*Polygrip, låsringstänger, vanliga tänger.
*Pallbockar
*Momentnycklar
*Domkraft
*Sandpapper och mätblad etc för att slipa toppen
*Brandsläckare.
*Stor hockeytrunk med diverse. Här finner vi tänger, sågar, mätverktyg, säkringar, förlängare och avdragningsverktyg. Fjäderspännare.
Motorn ifråga är i grunden en B230FK som har berikats med;
*Chippade boxar
* 0,9 Bars laddtryck
*SAAB-spridare
*531-topp
*Större LMM, hembygge anpassat till spridarna.
*Original luftburk borrade hål i botten med sportinsatsfilter.
Nu vet vi vad vi har att leka med.
Nåväl.
Svängde in på en parkering och satte igång.
Oljan såg bra ut. Den har dragit kanske 0,75 liter sen jag kollade oljan sist (~400 mil?)
Vattnet såg fint ut. Inget klet. Har inte dragit en droppe.
Tändstiften såg inte så krya ut (eller?) Lite sotiga. Kolvringarna? Tog av slangen till turbon och klämde lite på impellerna. Det såg jättebra ut (kändes). Glappar ingenting. Kanske liiite axiellt.
Stift:
Snurbon:
Såg inge skit här iallafall:
En till bild som kanske inte säger så mycket. Tycker mig inte så några konstigheter här.
Hade lite dåligt med olja så jag fyllde på men ljudet bestod, envist.
(Jag packningsrenoverande motorn förra vintern och har sedan dess endast kört på helsyntet 5w40.
Innan jag plockade isär den så lyssnade jag med en mejsel (volvobondens stetoskop) lite var stans men kunde INTE hitta något tickade ljud... Häktade av alla remmar till vattenpumpar generatorer etc och körde några snabba sekunder men ljudet var kvar.
Kopplade ur en spridare åt gången och testkörde men det är inte dom som låter så mycket.
Noterade att jag hade en liten avgasläcka under turbon.
När man startar bilen så hostar den till lite. Går inte helt perfekt. Tyckte mig se motorlampan blinka till som en blixt på en sommarhimmel, så jag rengorde min LMM med bromsspray och lät den torka i ett par timmar. Var nyss ute och provstartade men ingen skillnad. Bilen kanske ryker lite mer än vanligt mer går inte dåligt förutom på tomgång. Den var absolut inte kraftlös.
Kammen står rätt.
Vad kan de vara?
Pomoc! som dom säger här nere. Nu ska jag utforska minibaren och hoppas på massor med bra svar när jag vaknar Har ju skrivit flera spalter här men om jag har missat något som kan vara bra att veta för att felsöka så ska vi nog ordna det. Jag har förhoppningsvis delarna och verktygen till det mesta. Hoppas på det bästa!
Senast redigerat av dumfrog (25 december 2016)
0
0
0
0