2979
Sök

BMW E39 - Funkar den som daglig bil?

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
3 januari 2017
Rquired skrev:
CHEEVA skrev:
tack för att du finns

btw så verkar avensis vara en riktig skitbil om man ska gå efter statistiken... vem fan vågar köpa en bil där var femte motor rasar ?

Var femte motor rasar inte på en Avensis! Poängen med mitt inlägg var just att fakta och statistik inte är så lätt att tolka, och att det oberoende försäkringsbolagets statistik absolut inte är så glasklar eller svart och vit. Ett problem är att de inte redovisar sin metod till fullo eller egentligen i någon utsträckning alls, men om vi antar att de räknar statistik rakt av:

Säg att Warranty Direct försäkrar 1000st. Avensis. Av de 1000st. så drabbas 100st. av ett fel och av de hundra så har 20st. drabbats av ett motorproblem. Nu är de här siffrorna tagna direkt ur luften, eftersom WD inte redovisar dem (vilket är ett av problemen jag ville påpeka) så kan vi inte veta hur det ser ut. Men relativ statistisk frekvens är det absoluta antalet observationer av en specifik händelse (motorproblem, 20st.) dividerat på det totala antalet observerade händelser (100st. fel)

Det är (förmodligen) vad siffran 20% står för, att av antalet fel som drabbade ägarna var 20% relaterade till motorn, inte att 20% av alla Avensis drabbas av motorproblem. Det totala antalet motorproblem blir i mitt påhittade exempel istället tjugo av tusen bilar, en mycket bättre siffra än var femte bil.

Inget illa menat mot dig som vågade ställa frågan. Men problemet är om någon missuppfattar, och tolkar det som att motorn kastar in handduken på var femte Avensis för att någon annan har presenterat statistiken som om så vore fallet. Eller om det uppfattas som att BMW är en skitbil för att WD har gett den index 232 mot 59 för Avensis. Hur mycket skiljer det egentligen mellan index 59 och 232? I genomsnitt ett fel per år på var tionde bil? Ett fel per år på varje BMW i snitt? Eller tio fel per år på varje BMW i snitt? 

För om skillnaden är liten i praktiken kanske den helt eller delvis kan förklaras av yttre faktorer, och om hundra Toyotaägare (med en för dem representabel körstil) byter bil med hundra stereotypa BMW-ägare kanske (i teorin) BMW E39 hade slagit till med ett index 45 medan Toyotas index hade stigit. Vem vet?

Nej att motorn rasar på var femte Avensis förstår jag också smile Köper hela ditt resonemang, ironi är inte alltid lätt att förmedla via en text smile

4 261 Inlägg
3 januari 2017
För längesen skrev jag att man inte enbart kan förlita sig på listor och statistik, den sidan tex som evildan verkar hålla i  skyarna och lägger den i mitt ansikte så fort ja öppnar munnen. För denne är den där statistik sidan kanske som bibeln är för en religiös person? får man säga så? visst ser det ut som att vissa märken som bmw är riktiga skitbilar om man följer bara den sidan och inte vet bättre.  tex så hade lexus väldigt bra betyd där, undrar vad mer det står om lexus där? orkar rquired leta fram nått? vore intressant.  har inte sett evil här nu på ett tag, undrar vad han håller på och skriver nu.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 januari 2017
caromania skrev:
Förresten, jag är nyfiken, tillhör jag Toyotaeliten?
                                  * * * * *
Måste även tipsa er om denna, kan vara nåt för er:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=317689
smile

Om frågan var riktad till mig bland andra så nej, jag vänder mig mot att det skulle finnas någon elit på forumet i ordets riktiga mening. I mitt tidigare inlägg använde jag dock det ordet med en protest inom parantes, eftersom det redan var i bruk. Men det är nog ett språkbruk som speglas av den nutida debatten generellt, tendensen att se på oliktänkande som en elit som konspirerar mot en istället för just människor med en annan åsikt.

För övrigt tackar jag för länken! Min nya sambo är på väg så fort jag har skickat över en slant som täcker resan hit. Jag måste ju ta chansen när den kommer, och kan omöjligt bli mer blåst än om jag hade köpt en BMW?
Senast redigerat av Rquired (4 januari 2017)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 januari 2017
CHEEVA skrev:
Nej att motorn rasar på var femte Avensis förstår jag också smile Köper hela ditt resonemang, ironi är inte alltid lätt att förmedla via en text smile

Okay, got it! smile

panda666 skrev:
För längesen skrev jag att man inte enbart kan förlita sig på listor och statistik, den sidan tex som evildan verkar hålla i  skyarna och lägger den i mitt ansikte så fort ja öppnar munnen. För denne är den där statistik sidan kanske som bibeln är för en religiös person? får man säga så? visst ser det ut som att vissa märken som bmw är riktiga skitbilar om man följer bara den sidan och inte vet bättre.  tex så hade lexus väldigt bra betyd där, undrar vad mer det står om lexus där? orkar rquired leta fram nått? vore intressant.  har inte sett evil här nu på ett tag, undrar vad han håller på och skriver nu.

Jag tror inte att det är konstruktivt att bredda diskussionen och leta fram något mer, men Lexus är bra bilar och det finns många fler källor än WD som intygar det. På samma tema hade BMW inte haft den positionen på marknaden, det starka varumärket eller en armé av fanatiska ägare om bilarna hade varit skräp.

Förtydligande, som inte hör ihop med det som står ovan:
Jag gav mig in i diskussionen för att jag inte håller med om att en BMW E39 är ett huvudlöst val för någon som pendlar och arbetar heltid. Jag gjorde så genom att ifrågasätta hur statistiken hade tolkats, vilket i mitt tycke var bra snävt. Men för säkerhets skull, om någon tog det som ett stridsrop mot en elit på forumet, ett försök att smutskasta Evildan eller något annat så var det inte meningen.

De användare som andra kallar för en elit är i mina ögon duktiga skribenter som håller en hög nivå om ribban inte är lagd mot golvet, en nivå jag tyvärr upplever att forumet har nått. Och med det menar jag inget illa mot de som använder ordet elit, och jag försöker inte antyda att de på något vis är sämre skribenter. Ordet har nog som jag skrev tidigare blivit en del av och synonym med en mer snarstucken och polariserad debatt, inte bara på Garaget utan i samhället generellt.

Däremot så kan jag hålla med om att de ibland har en attityd som jag tycker är otrevlig, det är därför mitt första inlägg i den här tråden var skrivet med en viss ton. Å andra sidan tror jag inte att de är överdrivet förtjusta i mig heller, och jag kan också uppföra mig sämre (och har gjort så).

Men med risk för att framstå som om jag hade hört hemma på Woodstock, så hade det inte skadat om det lågfrekventa krig som följt med från tråd till tråd genom att användare hetsar mot varandra hade tonat bort.

Ribban gör ingen nytta när den ligger på golvet, men man riskerar att snubbla på den...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Muttley
4 januari 2017
_Blue_Speed_ skrev:
Du har nog dragit fel slutsats som vanligt. Om du inte medvetet har misskött dina bilar? I så fall är du en tattare.

Som vanligt?    Vet inte ens varför du drog upp den historien överhuvudtaget.    Nej de var skötta in i minsta men de håller inte ändå.

Ber dig nu en sista gång att hålla mig utanför allt du skriver speciellt när de inte ens är relevant.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
4 januari 2017
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Du har nog dragit fel slutsats som vanligt. Om du inte medvetet har misskött dina bilar? I så fall är du en tattare.

Som vanligt?    Vet inte ens varför du drog upp den historien överhuvudtaget.    Nej de var skötta in i minsta men de håller inte ändå.

Ber dig nu en sista gång att hålla mig utanför allt du skriver speciellt när de inte ens är relevant.

Ni i eliten är ju här och skämmer ut er som aldrig förr så tänkte att den historien är mycket relevant här. Tror Evildan lämnade tråden t.om.

Okej, tråkigt att de inte håller för dig. Du måste haft en gigantisk otur med alla dina Volvos. 740, 940 och S70 brukar inte vara kända av allmänheten att packa ihop så enormt. Får beklaga att din plånbok måste minskat med några miljoner till följd av alla reparationskostnader.

Nöjeskör närproducerat

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 januari 2017
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Ni i eliten är ju här och skämmer ut er som aldrig förr så tänkte att den historien är mycket relevant här. Tror Evildan lämnade tråden t.om.

Okej, tråkigt att de inte håller för dig. Du måste haft en gigantisk otur med alla dina Volvos. 740, 940 och S70 brukar inte vara kända av allmänheten att packa ihop så enormt. Får beklaga att din plånbok måste minskat med några miljoner till följd av alla reparationskostnader.

Du är märklig Blue_Speed. Jag försöker komma underfund med vad du egentligen menar och vad du är ute efter? Vilken är eliten och hur skämmer den ut sig tycker du? Handlar inte tråden om BMW E39 och huruvida man med förutsättningarna som ges i trådstarten gör klokt i att satsa på en enklare modell eller gå direkt på flaggskeppet med V8?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Muttley
4 januari 2017
_Blue_Speed_ skrev:
tkd_rille skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Jag förstår inte vad du menar faktiskt.   Som jag skrev i förra inlägget så ber jag dig att inte dra in mig i dina orelevanta inlägg när jag inte ens har förekommit här innan.
Plånboken påverkas marginellt så de har inte med saken att göra.

Just nu skämmer du ut dig själv. Låt mig vara i framtiden, tack för mig.

Forummoderator
26 361 Inlägg
4 januari 2017
..och så återgår vi till ämnet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 januari 2017
Mack skrev:

...och hur länge får det fortgå..? (Utanför ämnet?)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
26 361 Inlägg
4 januari 2017
caromania skrev:
Mack skrev:

...och hur länge får det fortgå..? (Utanför ämnet?)

Nej du har rätt.
Satt länge och funderade på om jag skulle rensa upp den här tråden men jag gav upp.

Tråd låst tills vidare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök