21 januari 2017
Trådstartare
God afton på er.
Drog hem ett barn find för ett par veckor sedan, en Toyota KE35 Corolla Coupé -78. Bilen är avregistrerad och jag behöver därmed göra ny ursprungskontroll etc för att få den registrerad igen. Detta medför att jag måste få igång originalmotorn om den ska få rulla på gata igen.
Mätte upp kompressionen enligt nedan:
Cyl 1: 10bar
Cyl 2: 8bar
Cyl 3: 10,8bar
Cyl 4: 7,75bar
Hur noga var biltillverkarna (i detta fallet Toyota) förr i tiden? Såhär stora skillnader bör det väl knappast vara mellan cylindrarna även om det är en gammal bil? Den skall enligt uppgift bara ha rullat ca 90000km mellan 1978-1984 och stått sedan dess.
Sen så finns det ingen gnista, antar att det bara är att se över kablar etc, kanske byta tändspolen eller nånting. Mindre problem.
Förgasaren är delvis isärplockad och ser förjävlig ut. Funderar på om bilen gått dåligt och någon har påbörjat en felsökning genom att börja riva isär förgasaren, men att grundproblemet legat i kompressionen?
Någon som har lite input? Motorn är en Toyota 3K-C med Aisin-förgasare.
Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.