2681
Sök

Köpråd bruksbil

59 Inlägg
6 april 2017
#161
Om du inte bestämt dig kan jag rekommendera en Octavia RS Mk1, haft min i en vecka och kör också 99% motorväg med den! Prisklass är runt 20-30k beroende på miltal osv.

Fördelar:

-180hk, tillräckligt för att ha kul
- 90km/h på motorväg = 0.65 (med dubbdäck!) Drar 0.8 om man kör 120
- Stabil i höga hastigheter
- Relativt tyst och bra komfort
- Enormt lastutrymme för att vara sedan

Nackdelar:

- Uselt ljud orginal (som är ett måste vid motorvägskörning enligt mig)
- Ganska kassa hel och halvljus orginal (om du åker tidig morron eller kväll)

Är mycket nöjd med min iaf, snygg är den också smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 april 2017
#162
Muttley skrev:
panda666 skrev:
lol evil; det är klart det blev skrov av båda bilarna, var ju volvo vs bmw? det var inte bmw/volvo mot en småbil eller hur? varför letar du inte fram en bmw vs ford ka? eller volvo vs ford ka? det skulle jag verkligen vilja se, jag stoppar in mitt barn i baksätet av e39 och jag tycker det är jävligt säker plats där, än att stoppa in henne i en liten micra/ford ka där chansen är att ingen av oss kommer komma ut in one piece, spelar ingen roll vad dom där testerna säger eller hur många poäng i ncpac dom får, poäng går alltid att mixtra till om man vill,  gammal volvos/bmws är faktiskt byggda nästan som pansarvagn, man märker hur tunga och välbygda dom är när man kör dom, kostade inte heller varsin nästan 400tusen för ingenting. Känns lite väl tramsigt ibland här. Folk får väl tycka precis som dom vill, men köp en ford ka och smäll mot en e39 så får vi se vem som kommer ut med minst märken;) tror inte du skulle våga.

Kolla euroncaps test med en ford ka 2017. Tycker baksätet klarar sig väldigt bra.

Bara för en bil är tung så betyder de inte att den är säker.

Väldigt sant. Tyvärr är det en gammal myt att störst vinner. Folk som hävdar det glömmer grundläggande fysik: Om vi skulle göra en enkel jämförelse så är det så att konstruktionen med moderna deformationszoner klarar en smäll från exempelvis en stor järnklump bättre nu än för 10-20 år sedan.

Enkelt uttryckt: Vi ställer två bilar bredvid varandra. En 20-25 år gammal järnhäst på 1,5 ton och en modern småbil på 1000kg. Den moderna småbilen klarar en smäll av en järnklump på 1500kg lika bra som en gammal stor bil klarar smällen från en klump på 500kg. Detta för att den moderna bilen har bättre beräknade deformationszoner. För att förtydliga, inga exakta eller av mig beräknade siffror, utan mer som ett tankeexempel på mellanstadienivå för att även de sista som står kvar på perrongen ska förstå.  Att det sedan blir en jävla smäll i den lilla bilen, det är det nog ingen som argumenterar emot, men kupén kommer att vara mer intakt.

Sedan kan jag tycka att det är trams av rang att leta sig nedåt i tyngdligan för att hitta något som en äldre bil oavsett märke är säkrare än. Varför jämföra en v70 med en Ford Ka? Eller en Yaris? Det är ju till att skjuta sig i foten så in i helvete. Jämför med en ny moped nästa gång. Relevansen är lika föga lockande för de få som ännu läser tråden med intresse.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
6 april 2017
#163
caromania skrev:
Muttley skrev:
panda666 skrev:
lol evil; det är klart det blev skrov av båda bilarna, var ju volvo vs bmw? det var inte bmw/volvo mot en småbil eller hur? varför letar du inte fram en bmw vs ford ka? eller volvo vs ford ka? det skulle jag verkligen vilja se, jag stoppar in mitt barn i baksätet av e39 och jag tycker det är jävligt säker plats där, än att stoppa in henne i en liten micra/ford ka där chansen är att ingen av oss kommer komma ut in one piece, spelar ingen roll vad dom där testerna säger eller hur många poäng i ncpac dom får, poäng går alltid att mixtra till om man vill,  gammal volvos/bmws är faktiskt byggda nästan som pansarvagn, man märker hur tunga och välbygda dom är när man kör dom, kostade inte heller varsin nästan 400tusen för ingenting. Känns lite väl tramsigt ibland här. Folk får väl tycka precis som dom vill, men köp en ford ka och smäll mot en e39 så får vi se vem som kommer ut med minst märken;) tror inte du skulle våga.

Kolla euroncaps test med en ford ka 2017. Tycker baksätet klarar sig väldigt bra.

Bara för en bil är tung så betyder de inte att den är säker.

Väldigt sant. Tyvärr är det en gammal myt att störst vinner. Folk som hävdar det glömmer grundläggande fysik: Om vi skulle göra en enkel jämförelse så är det så att konstruktionen med moderna deformationszoner klarar en smäll från exempelvis en stor järnklump bättre nu än för 10-20 år sedan.

Enkelt uttryckt: Vi ställer två bilar bredvid varandra. En 20-25 år gammal järnhäst på 1,5 ton och en modern småbil på 1000kg. Den moderna småbilen klarar en smäll av en järnklump på 1500kg lika bra som en gammal stor bil klarar smällen från en klump på 500kg. Detta för att den moderna bilen har bättre beräknade deformationszoner. För att förtydliga, inga exakta eller av mig beräknade siffror, utan mer som ett tankeexempel på mellanstadienivå för att även de sista som står kvar på perrongen ska förstå.  Att det sedan blir en jävla smäll i den lilla bilen, det är det nog ingen som argumenterar emot, men kupén kommer att vara mer intakt.

Sedan kan jag tycka att det är trams av rang att leta sig nedåt i tyngdligan för att hitta något som en äldre bil oavsett märke är säkrare än. Varför jämföra en v70 med en Ford Ka? Eller en Yaris? Det är ju till att skjuta sig i foten så in i helvete. Jämför med en ny moped nästa gång. Relevansen är lika föga lockande för de få som ännu läser tråden med intresse.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/c6/17/73/c617738821b87025899f566a44175e6a.jpg

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 april 2017
#164
Fan, var hittade du den? Visst är det banjokillen?
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/c6/17/73/c617738821b87025899f566a44175e6a.jpg

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
6 april 2017
#165
caromania skrev:
Fan, var hittade du den? Visst är det banjokillen?
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/or … 175e6a.jpg

http://www.snopes.com/movies/graphics/banjoboy.gif

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
6 april 2017
#166
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Tror du på riktigt att en V70 -97 på 1570 kg tjänstevikt viker sig för en Ford Ka på 989 kg tjänstevikt? neutral

Du har själv sett filmen V70 -97 mot V70 -09. En V70 -09 skulle mosa ihop Forden som ingenting.

Börjar bli patetiskt detta, men underhållande är det. big_smile

Fast, det tenderar att bli lite så när du är inblandad. Det börjar alltid med "en sak" från dig. När denna sen motbevisas, flyttar su, som alltid fokus till något annat, när det motbevisas på ett eller annat sätt, så går vi vidare. Och så håller det på.

Du "börjar" med att påpeka att "rätt bil" är en (gärna) Svensk bil från "rätt sida om 2000-sträcket, 90-tal och bakåt alltså".

Du sätter denna sen mot en Yaris ex.vis, och börjar prata om krocksäkerhet. När det senare påvisas att Yarisen inte alls är i närheten av så osäker när det gäller krocksäkerhet,som du ville hoppas på, så flyttar du vidare till en ÄNNU mindre bil. När det senare påpekas att även den klarar sig bättre än du någonsin kunde drömma om mot den bil du NU rekommenderar (en Svensk bil från, enligt dig själv, fel sida av 00-sträcket) så plockar du fram din helt objektiva expertis och anser dig veta bättre.

Nästa steg är då att du antagligen kommer hänvisa till amerikanska krocktester framför euroncap. Inte för att du har några belägg för att dessa är mer korrekta, utan för att de är mer fördelaktiga för tråkhäckarna Volvo från 90- samt 00-tal.

Här emellan har du då lyckats att få in att dessa tester egentligen inte handlar om fakta, utan bara är bevis på att folk i tråden lider av något Volvo-hat. För, även om tester visar att Volvo 850 inte alls står sig bra mot dagens småbilar, så är det egentligen, igen, bara "Volvohat".

Inte jag som drar upp krocksäkerhet 24/7. Yaris är enligt Folksam säkrare för föraren än i en 945, men för de som sitter på övriga platser är 945 säkrare. Fifth Gear och Folksam vågade inte testa det där med en annan stor gammal bil, dvs 850/X70 för då skulle deras agenda helt gå i stöpet. Därför tog de en 945 som i grunden bygger på 140-serien från 60-talet. Dock så kröp Folksam fram efteråt och sa att en 850 hade klarat sig BETYDLIGT bättre än en 945a i testerna. Märkligt att inte maffian vågar erkänna det. hmm

Ni kan inte vara helt friska som hellre sätter era barn i ett baksäte på en Ford Ka än en 850/X70. Krockvåldet blir flera gånger högre i Ka:n... Stackars barn måste jag säga. Snacka om att vara uppe i det blå.

Evildan skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Evildan skrev:
Jodå, det var ju det och samtliga passagerare omkom förmodligen.
Småbilen mot en Volvo har redan avhandlats i tråden, du vet filmen med en Renault Modus som fullständigt pulvriserar en fräsch 940 och  dess passagerare. Bläddra tillbaka och se den filmen tills den går in är mitt råd till dig.
Om du även lyckades tillgodogöra dig länkarna till krocktesterna du fick angående just KA, S70 och E39 så kan vem som helst på dessa pdfer se att KA är den bil som är säkrast...med 2008års mått mätt medans både S70 och E39 klarade sig sämre med dom mindre hårda kraven från -90 talet.
Vad är det som är så svårt att ta till sig därifrån? Sighten jag mfl länkade till är dessutom inte någon reklamfilm från ett tillverkande företag utan från ett oberoende institut för befrämjande utav krocksäkerhet.
Jag skulle vilken dag som helst välja 2008 KA att smälla i än en rostig 30000 milad E39, eller för all del en lågmilad "rostfri" för hör och häpna, E39 är mindre krocksäker än KA så enkelt är det oavsett vad dina känsloyttringar säger dig.
Att tycka bil "A" är säkrare än bil "B" även fast det är motbevisat i oberoende test att det är tvärtom är inte längre att tycka något, det är såkallad konfirmeringsbias från generation snöflinga.

Tror du på riktigt att en V70 -97 på 1570 kg tjänstevikt viker sig för en Ford Ka på 989 kg tjänstevikt? neutral

Du har själv sett filmen V70 -97 mot V70 -09. En V70 -09 skulle mosa ihop Forden som ingenting.

Börjar bli patetiskt detta, men underhållande är det. big_smile

Då undrar jag hur det enligt din "logik" förhåller sig när Modusen med sina cirka   1240kg beroende på utrustning fullständigt pulvriserar den Volvo 940 om ca 1500kg som den krockas emot.

Med tanke på dom pdfer som jag tidigare länkat till där man tydligt ser hur krockvåldet påverkar dockan torde det vara solklart för dom flesta att den bil med bäst betyg är den säkrare?

Du använder ordet patetiskt och att vägra ta till sig den tydliga information man blir serverad är ett agerande som helt och fullt passar in med det ordvalet i mitt tycke.

Labbtester är en sak, när du krockar i en annan bil så vägs den bilens säkerhet och vikt in. Man kan inte trolla bort fysikens lagar helt och hållet.

"Fullständigt pulveriserar", en överdrift men OK.

Nöjeskör närproducerat

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 april 2017
#167
_Blue_Speed_ skrev:
...En massa inlägg...

Så det du egentligen vill ha sagt är att du har rätt och alla andra har fel?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
6 april 2017
#168
caromania skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
...En massa inlägg...

Så det du egentligen vill ha sagt är att du har rätt och alla andra har fel?

850/X70 med barn i baksätet mot en Ford Ka med barn i baksätet. Jag väljer 20-25 år svenskt stål. Vad väljer du?

Nöjeskör närproducerat

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 april 2017
#169
_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
...En massa inlägg...

Så det du egentligen vill ha sagt är att du har rätt och alla andra har fel?

850/X70 med barn i baksätet mot en Ford Ka med barn i baksätet. Jag väljer 20-25 år svenskt stål. Vad väljer du?

Jag väljer tveklöst en modern liten bil framför en så gammal konstruktion. Du kan säkert rada upp fler nya mindre bilar som jag föredrar att sätta mig själv och barnen i. Nu har jag svarat på din fråga. Svara på min:

Så det du egentligen vill ha sagt är att du har rätt och alla andra har fel?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 662 Inlägg
6 april 2017
#170
_Blue_Speed_ skrev:
Yaris är enligt Folksam säkrare för föraren än i en 945, men för de som sitter på övriga platser är 945 säkrare. Fifth Gear och Folksam vågade inte testa det där med en annan stor gammal bil, dvs 850/X70 för då skulle deras agenda helt gå i stöpet. Därför tog de en 945 som i grunden bygger på 140-serien från 60-talet. Dock så kröp Folksam fram efteråt och sa att en 850 hade klarat sig BETYDLIGT bättre än en 945a i testerna. Märkligt att inte maffian vågar erkänna det. hmm

850/x70 är en nyare bil med andra typer av deformationszoner än 940 så det är väl klart att den är mycket bättre i krocksäkerhet..?

Så många 90 tals bilar som är ute på vägarna, vid testet och nu. Så är det väl ganska snällt ändå att välja bilen som var krocksäkrast då?

De/Dem

4 261 Inlägg
6 april 2017
#171
caromania skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:

Så det du egentligen vill ha sagt är att du har rätt och alla andra har fel?

850/X70 med barn i baksätet mot en Ford Ka med barn i baksätet. Jag väljer 20-25 år svenskt stål. Vad väljer du?

Jag väljer tveklöst en modern liten bil framför en så gammal konstruktion. Du kan säkert rada upp fler nya mindre bilar som jag föredrar att sätta mig själv och barnen i. Nu har jag svarat på din fråga. Svara på min:

Så det du egentligen vill ha sagt är att du har rätt och alla andra har fel?

nej nej, självklart har alla som säger emot helt fel och eliten här har 1000% rätt, ingen som säger nått annat här, det är statistik och *labbtester som gäller* självklart.

945/v70/volvos samt bmws osv som rullar över 40/50.000 mil och jorden runt några gånger kan inte stå emot en stackars liten ford ka som troligtvis efter 2 år är så rostig att den hamnar i min papperskorg vid badrummet, vad mycket stryk den tål efter all rost efter 2-3 år, ja alla trollar skitmycket här men jag skulle fortfarande välja tyskt/svenskt stål 1000ggr i veckan än att krocka i en småbil.  Jag väljer att vara en snöflinga lika mycket som ni andra tror att ni räddar världen med att köra dessa så kallade miljöbilar, Skönt att världen blir bättre;)

Muttley
6 april 2017
#172
_Blue_Speed_ skrev:
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Tror du på riktigt att en V70 -97 på 1570 kg tjänstevikt viker sig för en Ford Ka på 989 kg tjänstevikt? neutral

Du har själv sett filmen V70 -97 mot V70 -09. En V70 -09 skulle mosa ihop Forden som ingenting.

Börjar bli patetiskt detta, men underhållande är det. big_smile

Fast, det tenderar att bli lite så när du är inblandad. Det börjar alltid med "en sak" från dig. När denna sen motbevisas, flyttar su, som alltid fokus till något annat, när det motbevisas på ett eller annat sätt, så går vi vidare. Och så håller det på.

Du "börjar" med att påpeka att "rätt bil" är en (gärna) Svensk bil från "rätt sida om 2000-sträcket, 90-tal och bakåt alltså".

Du sätter denna sen mot en Yaris ex.vis, och börjar prata om krocksäkerhet. När det senare påvisas att Yarisen inte alls är i närheten av så osäker när det gäller krocksäkerhet,som du ville hoppas på, så flyttar du vidare till en ÄNNU mindre bil. När det senare påpekas att även den klarar sig bättre än du någonsin kunde drömma om mot den bil du NU rekommenderar (en Svensk bil från, enligt dig själv, fel sida av 00-sträcket) så plockar du fram din helt objektiva expertis och anser dig veta bättre.

Nästa steg är då att du antagligen kommer hänvisa till amerikanska krocktester framför euroncap. Inte för att du har några belägg för att dessa är mer korrekta, utan för att de är mer fördelaktiga för tråkhäckarna Volvo från 90- samt 00-tal.

Här emellan har du då lyckats att få in att dessa tester egentligen inte handlar om fakta, utan bara är bevis på att folk i tråden lider av något Volvo-hat. För, även om tester visar att Volvo 850 inte alls står sig bra mot dagens småbilar, så är det egentligen, igen, bara "Volvohat".

Inte jag som drar upp krocksäkerhet 24/7. Yaris är enligt Folksam säkrare för föraren än i en 945, men för de som sitter på övriga platser är 945 säkrare. Fifth Gear och Folksam vågade inte testa det där med en annan stor gammal bil, dvs 850/X70 för då skulle deras agenda helt gå i stöpet. Därför tog de en 945 som i grunden bygger på 140-serien från 60-talet. Dock så kröp Folksam fram efteråt och sa att en 850 hade klarat sig BETYDLIGT bättre än en 945a i testerna. Märkligt att inte maffian vågar erkänna det. hmm

Ni kan inte vara helt friska som hellre sätter era barn i ett baksäte på en Ford Ka än en 850/X70. Krockvåldet blir flera gånger högre i Ka:n... Stackars barn måste jag säga. Snacka om att vara uppe i det blå.

Evildan skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Tror du på riktigt att en V70 -97 på 1570 kg tjänstevikt viker sig för en Ford Ka på 989 kg tjänstevikt? neutral

Du har själv sett filmen V70 -97 mot V70 -09. En V70 -09 skulle mosa ihop Forden som ingenting.

Börjar bli patetiskt detta, men underhållande är det. big_smile

Då undrar jag hur det enligt din "logik" förhåller sig när Modusen med sina cirka   1240kg beroende på utrustning fullständigt pulvriserar den Volvo 940 om ca 1500kg som den krockas emot.

Med tanke på dom pdfer som jag tidigare länkat till där man tydligt ser hur krockvåldet påverkar dockan torde det vara solklart för dom flesta att den bil med bäst betyg är den säkrare?

Du använder ordet patetiskt och att vägra ta till sig den tydliga information man blir serverad är ett agerande som helt och fullt passar in med det ordvalet i mitt tycke.

Labbtester är en sak, när du krockar i en annan bil så vägs den bilens säkerhet och vikt in. Man kan inte trolla bort fysikens lagar helt och hållet.

"Fullständigt pulveriserar", en överdrift men OK.

I den krocken mot Renault så är i princip passageraren i volvon benlös efter den olyckan.   

Jag hade aldrig satt ett barn i gammalt härk.

6 662 Inlägg
6 april 2017
#173
Finns de källa på att plåten i bilarna kommer från samma länder som bilarna tillverkas i?

De/Dem

4 261 Inlägg
6 april 2017
#174
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Tror du på riktigt att en V70 -97 på 1570 kg tjänstevikt viker sig för en Ford Ka på 989 kg tjänstevikt? neutral

Du har själv sett filmen V70 -97 mot V70 -09. En V70 -09 skulle mosa ihop Forden som ingenting.

Börjar bli patetiskt detta, men underhållande är det. big_smile

Fast, det tenderar att bli lite så när du är inblandad. Det börjar alltid med "en sak" från dig. När denna sen motbevisas, flyttar su, som alltid fokus till något annat, när det motbevisas på ett eller annat sätt, så går vi vidare. Och så håller det på.

Du "börjar" med att påpeka att "rätt bil" är en (gärna) Svensk bil från "rätt sida om 2000-sträcket, 90-tal och bakåt alltså".

Du sätter denna sen mot en Yaris ex.vis, och börjar prata om krocksäkerhet. När det senare påvisas att Yarisen inte alls är i närheten av så osäker när det gäller krocksäkerhet,som du ville hoppas på, så flyttar du vidare till en ÄNNU mindre bil. När det senare påpekas att även den klarar sig bättre än du någonsin kunde drömma om mot den bil du NU rekommenderar (en Svensk bil från, enligt dig själv, fel sida av 00-sträcket) så plockar du fram din helt objektiva expertis och anser dig veta bättre.

Nästa steg är då att du antagligen kommer hänvisa till amerikanska krocktester framför euroncap. Inte för att du har några belägg för att dessa är mer korrekta, utan för att de är mer fördelaktiga för tråkhäckarna Volvo från 90- samt 00-tal.

Här emellan har du då lyckats att få in att dessa tester egentligen inte handlar om fakta, utan bara är bevis på att folk i tråden lider av något Volvo-hat. För, även om tester visar att Volvo 850 inte alls står sig bra mot dagens småbilar, så är det egentligen, igen, bara "Volvohat".

Inte jag som drar upp krocksäkerhet 24/7. Yaris är enligt Folksam säkrare för föraren än i en 945, men för de som sitter på övriga platser är 945 säkrare. Fifth Gear och Folksam vågade inte testa det där med en annan stor gammal bil, dvs 850/X70 för då skulle deras agenda helt gå i stöpet. Därför tog de en 945 som i grunden bygger på 140-serien från 60-talet. Dock så kröp Folksam fram efteråt och sa att en 850 hade klarat sig BETYDLIGT bättre än en 945a i testerna. Märkligt att inte maffian vågar erkänna det. hmm

Ni kan inte vara helt friska som hellre sätter era barn i ett baksäte på en Ford Ka än en 850/X70. Krockvåldet blir flera gånger högre i Ka:n... Stackars barn måste jag säga. Snacka om att vara uppe i det blå.

Evildan skrev:

Då undrar jag hur det enligt din "logik" förhåller sig när Modusen med sina cirka   1240kg beroende på utrustning fullständigt pulvriserar den Volvo 940 om ca 1500kg som den krockas emot.

Med tanke på dom pdfer som jag tidigare länkat till där man tydligt ser hur krockvåldet påverkar dockan torde det vara solklart för dom flesta att den bil med bäst betyg är den säkrare?

Du använder ordet patetiskt och att vägra ta till sig den tydliga information man blir serverad är ett agerande som helt och fullt passar in med det ordvalet i mitt tycke.

Labbtester är en sak, när du krockar i en annan bil så vägs den bilens säkerhet och vikt in. Man kan inte trolla bort fysikens lagar helt och hållet.

"Fullständigt pulveriserar", en överdrift men OK.

I den krocken mot Renault så är i princip passageraren i volvon benlös efter den olyckan.   

Jag hade aldrig satt ett barn i gammalt härk.

Säg det till oj vadå ,,nästan 70% av detta land kör fortfarande 740/940, tycker det är absolut inget fel på det personligen, och dessa verkar ha benen kvar vad ja vet.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
6 april 2017
#175
caromania skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:
Så det du egentligen vill ha sagt är att du har rätt och alla andra har fel?

850/X70 med barn i baksätet mot en Ford Ka med barn i baksätet. Jag väljer 20-25 år svenskt stål. Vad väljer du?

Jag väljer tveklöst en modern liten bil framför en så gammal konstruktion. Du kan säkert rada upp fler nya mindre bilar som jag föredrar att sätta mig själv och barnen i. Nu har jag svarat på din fråga. Svara på min:

Så det du egentligen vill ha sagt är att du har rätt och alla andra har fel?

Ja, jag har absolut rätt här. "Alla andra"? Två-tre-fyra pers eller nu vad det är.

Varför inte gå all in och ha barnen i denna? En Renå-försäljare sa till mig att denna bilen pulveriserar allt från Duett till XC90 2017 utan problem. För att inte tala om hur de gamla härkarna 850/X70 kommer vika sig som smör i solsken, är bara sopa ihop hela bilen efteråt. Kommer ligga 20-25 år gammalt stål över hela Sverige efter smällen med denna högteknologiska fransman som har den senaste och modernaste konstruktionen du kan finna på marknaden idag.

https://www.cdn.renault.com/content/dam/Renault/master/vehicules/twizy-m09e-ph1/decouverte/renault-twizy-M09eph1-overview-002.jpg.ximg.l_full_m.smart.jpg

Nöjeskör närproducerat

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 april 2017
#176
panda666 skrev:
945/v70/volvos samt bmws osv som rullar över 40/50.000 mil och jorden runt några gånger kan inte stå emot en stackars liten ford ka som troligtvis efter 2 år är så rostig att den hamnar i min papperskorg vid badrummet, vad mycket stryk den tål efter all rost efter 2-3 år, ja alla trollar skitmycket här men jag skulle fortfarande välja tyskt/svenskt stål 1000ggr i veckan än att krocka i en småbil.  Jag väljer att vara en snöflinga lika mycket som ni andra tror att ni räddar världen med att köra dessa så kallade miljöbilar, Skönt att världen blir bättre;)

Men... Hur ska en sådan som du någonsin förstå då? Titta på exemplet med järnklumpen. En gammal Volvo eller BMW för den delen med 20-25 år på nacken har en sämre strukturell uppbyggnad. När en bil som "bara" väger 1000kg drar rakt in i den gamla konstruktionen så viker och knyckar den ihop sig på ett mer okontrollerat sätt än vad en nyare konstruktion gör, fast den kanske drabbas av 1500kg påhälsning.

Jämför med en rallybil. Den har bur. Ari Vatanen drog ut för ett berg i sin rallybil, en liten sketen Pegga 205. Det var inte direkt så att han klev ur och åkte hem och satte på kaffe, men buren räddade livet på honom.

Hur hade Vatanens Peugeot klarat sig mot en Volvo/BMW som väger 500kg mer om de hade krockat?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 april 2017
#177
_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

850/X70 med barn i baksätet mot en Ford Ka med barn i baksätet. Jag väljer 20-25 år svenskt stål. Vad väljer du?

Jag väljer tveklöst en modern liten bil framför en så gammal konstruktion. Du kan säkert rada upp fler nya mindre bilar som jag föredrar att sätta mig själv och barnen i. Nu har jag svarat på din fråga. Svara på min:

Så det du egentligen vill ha sagt är att du har rätt och alla andra har fel?

Ja, jag har absolut rätt här. "Alla andra"? Två-tre-fyra pers eller nu vad det är.

Varför inte gå all in och ha barnen i denna? En Renå-försäljare sa till mig att denna bilen pulveriserar allt från Duett till XC90 2017 utan problem. För att inte tala om hur de gamla härkarna 850/X70 kommer vika sig som smör i solsken, är bara sopa ihop hela bilen efteråt. Kommer ligga 20-25 år gammalt stål över hela Sverige efter smällen med denna högteknologiska fransman som har den senaste och modernaste konstruktionen du kan finna på marknaden idag.

https://www.cdn.renault.com/content/dam … .smart.jpg

Jag börjar tvivla på din intelligens.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Muttley
6 april 2017
#178
panda666 skrev:
Muttley skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Tror du på riktigt att en V70 -97 på 1570 kg tjänstevikt viker sig för en Ford Ka på 989 kg tjänstevikt? neutral

Du har själv sett filmen V70 -97 mot V70 -09. En V70 -09 skulle mosa ihop Forden som ingenting.

Börjar bli patetiskt detta, men underhållande är det. big_smile

Fast, det tenderar att bli lite så när du är inblandad. Det börjar alltid med "en sak" från dig. När denna sen motbevisas, flyttar su, som alltid fokus till något annat, när det motbevisas på ett eller annat sätt, så går vi vidare. Och så håller det på.

Du "börjar" med att påpeka att "rätt bil" är en (gärna) Svensk bil från "rätt sida om 2000-sträcket, 90-tal och bakåt alltså".

Du sätter denna sen mot en Yaris ex.vis, och börjar prata om krocksäkerhet. När det senare påvisas att Yarisen inte alls är i närheten av så osäker när det gäller krocksäkerhet,som du ville hoppas på, så flyttar du vidare till en ÄNNU mindre bil. När det senare påpekas att även den klarar sig bättre än du någonsin kunde drömma om mot den bil du NU rekommenderar (en Svensk bil från, enligt dig själv, fel sida av 00-sträcket) så plockar du fram din helt objektiva expertis och anser dig veta bättre.

Nästa steg är då att du antagligen kommer hänvisa till amerikanska krocktester framför euroncap. Inte för att du har några belägg för att dessa är mer korrekta, utan för att de är mer fördelaktiga för tråkhäckarna Volvo från 90- samt 00-tal.

Här emellan har du då lyckats att få in att dessa tester egentligen inte handlar om fakta, utan bara är bevis på att folk i tråden lider av något Volvo-hat. För, även om tester visar att Volvo 850 inte alls står sig bra mot dagens småbilar, så är det egentligen, igen, bara "Volvohat".

Inte jag som drar upp krocksäkerhet 24/7. Yaris är enligt Folksam säkrare för föraren än i en 945, men för de som sitter på övriga platser är 945 säkrare. Fifth Gear och Folksam vågade inte testa det där med en annan stor gammal bil, dvs 850/X70 för då skulle deras agenda helt gå i stöpet. Därför tog de en 945 som i grunden bygger på 140-serien från 60-talet. Dock så kröp Folksam fram efteråt och sa att en 850 hade klarat sig BETYDLIGT bättre än en 945a i testerna. Märkligt att inte maffian vågar erkänna det. hmm

Ni kan inte vara helt friska som hellre sätter era barn i ett baksäte på en Ford Ka än en 850/X70. Krockvåldet blir flera gånger högre i Ka:n... Stackars barn måste jag säga. Snacka om att vara uppe i det blå.


Labbtester är en sak, när du krockar i en annan bil så vägs den bilens säkerhet och vikt in. Man kan inte trolla bort fysikens lagar helt och hållet.

"Fullständigt pulveriserar", en överdrift men OK.

I den krocken mot Renault så är i princip passageraren i volvon benlös efter den olyckan.   

Jag hade aldrig satt ett barn i gammalt härk.

Säg det till oj vadå ,,nästan 70% av detta land kör fortfarande 740/940, tycker det är absolut inget fel på det personligen, och dessa verkar ha benen kvar vad ja vet.

De var en väldigt saltad procent smile   Jag ser knappt de bilarna längre här.  De som kör de är ungdomar eller män som inte har vuxit ifrån ungdomen.
Möjligtvis äldre män med. 
Men de ligger mer på 5% kanske.

Jag har kört 740 med, men de var för jag fick den för så lite pengar att de var värt att köra någon månad för att sälja till någon som gärna gav mer för möget.

Muttley
6 april 2017
#179
_Blue_Speed_ skrev:
caromania skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

850/X70 med barn i baksätet mot en Ford Ka med barn i baksätet. Jag väljer 20-25 år svenskt stål. Vad väljer du?

Jag väljer tveklöst en modern liten bil framför en så gammal konstruktion. Du kan säkert rada upp fler nya mindre bilar som jag föredrar att sätta mig själv och barnen i. Nu har jag svarat på din fråga. Svara på min:

Så det du egentligen vill ha sagt är att du har rätt och alla andra har fel?

Ja, jag har absolut rätt här. "Alla andra"? Två-tre-fyra pers eller nu vad det är.

Varför inte gå all in och ha barnen i denna? En Renå-försäljare sa till mig att denna bilen pulveriserar allt från Duett till XC90 2017 utan problem. För att inte tala om hur de gamla härkarna 850/X70 kommer vika sig som smör i solsken, är bara sopa ihop hela bilen efteråt. Kommer ligga 20-25 år gammalt stål över hela Sverige efter smällen med denna högteknologiska fransman som har den senaste och modernaste konstruktionen du kan finna på marknaden idag.

https://www.cdn.renault.com/content/dam … .smart.jpg

Nu gjorde du bort dig själv.  Vi jämför bilar BILAR inte fyrhjulingar och bilar.  TWIZY är en fyrhjuling.

Gör om gör rätt.

4 261 Inlägg
6 april 2017
#180
caromania skrev:
panda666 skrev:
945/v70/volvos samt bmws osv som rullar över 40/50.000 mil och jorden runt några gånger kan inte stå emot en stackars liten ford ka som troligtvis efter 2 år är så rostig att den hamnar i min papperskorg vid badrummet, vad mycket stryk den tål efter all rost efter 2-3 år, ja alla trollar skitmycket här men jag skulle fortfarande välja tyskt/svenskt stål 1000ggr i veckan än att krocka i en småbil.  Jag väljer att vara en snöflinga lika mycket som ni andra tror att ni räddar världen med att köra dessa så kallade miljöbilar, Skönt att världen blir bättre;)

Men... Hur ska en sådan som du någonsin förstå då? Titta på exemplet med järnklumpen. En gammal Volvo eller BMW för den delen med 20-25 år på nacken har en sämre strukturell uppbyggnad. När en bil som "bara" väger 1000kg drar rakt in i den gamla konstruktionen så viker och knyckar den ihop sig på ett mer okontrollerat sätt än vad en nyare konstruktion gör, fast den kanske drabbas av 1500kg påhälsning.

Jämför med en rallybil. Den har bur. Ari Vatanen drog ut för ett berg i sin rallybil, en liten sketen Pegga 205. Det var inte direkt så att han klev ur och åkte hem och satte på kaffe, men buren räddade livet på honom.

Hur hade Vatanens Peugeot klarat sig mot en Volvo/BMW som väger 500kg mer om de hade krockat?

En sådan som mig haha:) en jobbig jävel som inte fattar nått va:) nä ja släpper det nu , jag vill vara en dinosaurie som kör gamla hinkar tyvärr;)


Sök