3535
Sök

Problem med Golf 1,6tdi med KCR Box efter programuppdatering

5 Inlägg
23 juni 2017
Trådstartare
#1
Har en Golf 1,6tdi 2011 med KCR Box.
Åkte in på en mjukvaru uppdatering eftersom min bil var en av bilarna VW behövde justera avgasvärdena på.

Dagen efter skulle jag åka på en längre tur och efter ca 12 mil tappade bilen kraft och jag blev ståendes längst med E6:an. Plockade bort trimmet på plats och kopplade loss batteriet, och lyckades efter en stund köra hem bilen.

Med boxen ute tog jag den till en verkstad som återställde alla felkoder och bilen gick som vanligt igen. Så jag satte in boxen igen.

Nu ca en månad senare skall tjejen ut på ytterligare en lång tur och samma sak händer igen, efter ca samma sträcka. Denna gång körde tjejen bilen som körde bilen i full gas ca 40km/h efter att bilen tappat kraft smile

Någon som har någon erfarenhet?
Har aldrig kört bilen i sträckor över 6 mil utan trimmet. Men måste nu börja utesluta saker och ting.

Forummoderator
18 003 Inlägg
23 juni 2017
#2
Mjukvaruuppdateringen ställer till det för KCR-boxen. Den är inte optimerad för VAG:s nya programvara. Du kan slänga den i soporna om man ska ska tala klarspråk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 Inlägg
24 juni 2017
Trådstartare
#4
Om man plockar bort trimmet på plats tror ni den går som vanligt då?

Evildan
24 juni 2017
#5
JohanGolf skrev:
Om man plockar bort trimmet på plats tror ni den går som vanligt då?

Efter radering av felkoder om det är boxen så ska bilen fungera som VAG tänkt.
Jag tänker mig att det kan vara något problem vid regenereringen som felar eftersom problemet uppstår vid längre körning.
Vad hade du för felkoder första gången?

5 Inlägg
24 juni 2017
Trådstartare
#6
Felkoderna sa att bränsletrycket var för lågt!

Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
24 juni 2017
#7
mitt tips är att ALDRIG köra med sånna där skräpboxar på någon bil man vill ska fungera bra.. 

sen det stora misstaget var att göra uppdateringen hos vag...  förstår inte meningen med det framför allt när du kör med en kcr box som gör allt för att motorn ska ge så felaktig mängd bränsle som någonsin går..

Kcr boxen gör så enkelt att den sänker värdet på bränsletrycket som ecu ser så när den ser oj lågt bränsletryck så höjer den bränsletrycket men isjälva verket så är bränsletrycket normalt men sen höjs till onormalt högt vilket leder till att högtryckspumpen och spridarna slits  det ökar risken att man spolar ner mängder med diesel i tråget som i sin tur kan leda till självgång när olja/diesel nivån blir för hög så den trycker ut olja i vevhusventen och gör så skiten börjar gå av sig själv..

om effekten saknas gör en riktigt optimering hos någon firma som inte håller på med att lura folk till att förstöra sina bilar

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 003 Inlägg
24 juni 2017
#8
Growe skrev:
mitt tips är att ALDRIG köra med sånna där skräpboxar på någon bil man vill ska fungera bra.. 

sen det stora misstaget var att göra uppdateringen hos vag...  förstår inte meningen med det framför allt när du kör med en kcr box som gör allt för att motorn ska ge så felaktig mängd bränsle som någonsin går..

Kcr boxen gör så enkelt att den sänker värdet på bränsletrycket som ecu ser så när den ser oj lågt bränsletryck så höjer den bränsletrycket men isjälva verket så är bränsletrycket normalt men sen höjs till onormalt högt vilket leder till att högtryckspumpen och spridarna slits  det ökar risken att man spolar ner mängder med diesel i tråget som i sin tur kan leda till självgång när olja/diesel nivån blir för hög så den trycker ut olja i vevhusventen och gör så skiten börjar gå av sig själv..

om effekten saknas gör en riktigt optimering hos någon firma som inte håller på med att lura folk till att förstöra sina bilar

Det där var intressant läsning och bekräftas ju till viss del av TS felkoder. Aldrig tänkt på det. Dieselmotorer som självtänder och bränner motorolja tills de rasar förekommer ju. Synd att uppmuntra detta fenomen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
24 juni 2017
#9
Hybridsmurfen skrev:
Growe skrev:
mitt tips är att ALDRIG köra med sånna där skräpboxar på någon bil man vill ska fungera bra.. 

sen det stora misstaget var att göra uppdateringen hos vag...  förstår inte meningen med det framför allt när du kör med en kcr box som gör allt för att motorn ska ge så felaktig mängd bränsle som någonsin går..

Kcr boxen gör så enkelt att den sänker värdet på bränsletrycket som ecu ser så när den ser oj lågt bränsletryck så höjer den bränsletrycket men isjälva verket så är bränsletrycket normalt men sen höjs till onormalt högt vilket leder till att högtryckspumpen och spridarna slits  det ökar risken att man spolar ner mängder med diesel i tråget som i sin tur kan leda till självgång när olja/diesel nivån blir för hög så den trycker ut olja i vevhusventen och gör så skiten börjar gå av sig själv..

om effekten saknas gör en riktigt optimering hos någon firma som inte håller på med att lura folk till att förstöra sina bilar

Det där var intressant läsning och bekräftas ju till viss del av TS felkoder. Aldrig tänkt på det. Dieselmotorer som självtänder och bränner motorolja tills de rasar förekommer ju. Synd att uppmuntra detta fenomen.

Hade en skenande Kinabyggd CAT-kopia om 13.6 liter att försöka få stopp på. En så pass omodern variant att den saknade elektronik för att fungera.
En lastmaskinsgaffel genom tråget förkortade processen abrupt.
Nästa testobjekt startades inte på transportbocken utan åkte in i riggen där den kunde stannas med den elektroniska bromsen. Men jävlar vad kul det var. big_smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
24 juni 2017
#10
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Growe skrev:
mitt tips är att ALDRIG köra med sånna där skräpboxar på någon bil man vill ska fungera bra.. 

sen det stora misstaget var att göra uppdateringen hos vag...  förstår inte meningen med det framför allt när du kör med en kcr box som gör allt för att motorn ska ge så felaktig mängd bränsle som någonsin går..

Kcr boxen gör så enkelt att den sänker värdet på bränsletrycket som ecu ser så när den ser oj lågt bränsletryck så höjer den bränsletrycket men isjälva verket så är bränsletrycket normalt men sen höjs till onormalt högt vilket leder till att högtryckspumpen och spridarna slits  det ökar risken att man spolar ner mängder med diesel i tråget som i sin tur kan leda till självgång när olja/diesel nivån blir för hög så den trycker ut olja i vevhusventen och gör så skiten börjar gå av sig själv..

om effekten saknas gör en riktigt optimering hos någon firma som inte håller på med att lura folk till att förstöra sina bilar

Det där var intressant läsning och bekräftas ju till viss del av TS felkoder. Aldrig tänkt på det. Dieselmotorer som självtänder och bränner motorolja tills de rasar förekommer ju. Synd att uppmuntra detta fenomen.

Hade en skenande Kinabyggd CAT-kopia om 13.6 liter att försöka få stopp på. En så pass omodern variant att den saknade elektronik för att fungera.
En lastmaskinsgaffel genom tråget förkortade processen abrupt.
Nästa testobjekt startades inte på transportbocken utan åkte in i riggen där den kunde stannas med den elektroniska bromsen. Men jävlar vad kul det var. big_smile

värsta med en skenande dieselmotor är att den går oavsätt tills oljan är slut.. så en comonrail går endå..  det som gör allt lite spännande..   nu påstår jag inte att det är vanligt just pga kcr box eller liknande men risken finns.

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
24 juni 2017
#11
Hybridsmurfen skrev:
Growe skrev:
mitt tips är att ALDRIG köra med sånna där skräpboxar på någon bil man vill ska fungera bra.. 

sen det stora misstaget var att göra uppdateringen hos vag...  förstår inte meningen med det framför allt när du kör med en kcr box som gör allt för att motorn ska ge så felaktig mängd bränsle som någonsin går..

Kcr boxen gör så enkelt att den sänker värdet på bränsletrycket som ecu ser så när den ser oj lågt bränsletryck så höjer den bränsletrycket men isjälva verket så är bränsletrycket normalt men sen höjs till onormalt högt vilket leder till att högtryckspumpen och spridarna slits  det ökar risken att man spolar ner mängder med diesel i tråget som i sin tur kan leda till självgång när olja/diesel nivån blir för hög så den trycker ut olja i vevhusventen och gör så skiten börjar gå av sig själv..

om effekten saknas gör en riktigt optimering hos någon firma som inte håller på med att lura folk till att förstöra sina bilar

Det där var intressant läsning och bekräftas ju till viss del av TS felkoder. Aldrig tänkt på det. Dieselmotorer som självtänder och bränner motorolja tills de rasar förekommer ju. Synd att uppmuntra detta fenomen.

Alltså har du missat en av dom roligaste fenomen

gå in på youtube och sök på runaway diesel
riktigt fränt men kostsamt smile
ett exempel
https://www.youtube.com/watch?v=j4rMfrERpG8

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
24 juni 2017
#12
Growe skrev:
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Det där var intressant läsning och bekräftas ju till viss del av TS felkoder. Aldrig tänkt på det. Dieselmotorer som självtänder och bränner motorolja tills de rasar förekommer ju. Synd att uppmuntra detta fenomen.

Hade en skenande Kinabyggd CAT-kopia om 13.6 liter att försöka få stopp på. En så pass omodern variant att den saknade elektronik för att fungera.
En lastmaskinsgaffel genom tråget förkortade processen abrupt.
Nästa testobjekt startades inte på transportbocken utan åkte in i riggen där den kunde stannas med den elektroniska bromsen. Men jävlar vad kul det var. big_smile

värsta med en skenande dieselmotor är att den går oavsätt tills oljan är slut.. så en comonrail går endå..  det som gör allt lite spännande..   nu påstår jag inte att det är vanligt just pga kcr box eller liknande men risken finns.

Precis, elektroniken har ingen betydelse när den går fett och fint på motoroljan. Den sotade så var pubertetsyngel hade fått fjong av den svarta röken.

Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
24 juni 2017
#13
Evildan skrev:
Growe skrev:
Evildan skrev:

Hade en skenande Kinabyggd CAT-kopia om 13.6 liter att försöka få stopp på. En så pass omodern variant att den saknade elektronik för att fungera.
En lastmaskinsgaffel genom tråget förkortade processen abrupt.
Nästa testobjekt startades inte på transportbocken utan åkte in i riggen där den kunde stannas med den elektroniska bromsen. Men jävlar vad kul det var. big_smile

värsta med en skenande dieselmotor är att den går oavsätt tills oljan är slut.. så en comonrail går endå..  det som gör allt lite spännande..   nu påstår jag inte att det är vanligt just pga kcr box eller liknande men risken finns.

Precis, elektroniken har ingen betydelse när den går fett och fint på motoroljan. Den sotade så var pubertetsyngel hade fått fjong av den svarta röken.

värsta är att du har en chans att döda en sån där motor innan det är för sent.. det är just när den börjar dra iväg  det är att kväva luften eller försöka få i en växel och dumpa kopplingen värre med en automat eller om man kör en lös motor ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

5 Inlägg
25 juni 2017
Trådstartare
#14
Tack för alla svar!

Kan tycka det är märkligt att KCR boxen som införskaffades i maj inte är kompatibel med nya mjukvaran. Att bilarna behöver uppdateras kan inte vart någon nyhet för KCR?

Skall bli kul och se vad verkstaden säger nu i veckan, om inte kanske det blir dyrt?

Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
25 juni 2017
#15
JohanGolf skrev:
Tack för alla svar!

Kan tycka det är märkligt att KCR boxen som införskaffades i maj inte är kompatibel med nya mjukvaran. Att bilarna behöver uppdateras kan inte vart någon nyhet för KCR?

Skall bli kul och se vad verkstaden säger nu i veckan, om inte kanske det blir dyrt?

kasta skiten åt helvete och ditt problem är löst och åk orginal eller köp riktig programvara...    du skulle låtit bli både kcr boxen och vags uppdatering..  deras uppdatering från vag är bara rent skräp..
sämre bränsleförbrukning och bilen går sämre.. 
allt för Nox gaserna ska vara låga.   

antar att på kcr boxen så sitter det en vridspott på sidan testa att ställ ner den lite så försvinner säkert ditt problem.  men i långa loppet kommer den där boxen kosta dig mer än det smakar...   för du hade fått en programvara för dom pengarna deras kcr box kostar...

polarn och jag mätte upp just en 1.6tdi som hade kcr box  en caddy var det ..   mätte den med och utan kcr box och sen med optimering.. tiden kcr boxen kapade i 80-120 kapade optimeringen med det dubbla..
tyvärr minns jag inte riktigt tiderna men skillnaden var enorm
Senast redigerat av Growe (25 juni 2017)

Kör fort så hinner inget hända...

5 Inlägg
26 juni 2017
Trådstartare
#16
Fick idag besked från verkstaden, verkar som om en insprutarkrets gett sig.

Exact vad det innebär vet jag inte!


Sök