2988
Sök

Varvmätaren går ner vid strömförbrukning. Normalt?

6 Inlägg
21 juli 2017
Trådstartare
#1
Bil: Volvo 940 turbo 165hk
Årsmodell: 1998
Miltal: 33000mil
Modifikationer: Öppet sportluftsfilter

Så fort jag gör något med elen i bilen sjunker varvmätaren till 600-700 varv i minuten i cirka 2-3 sekunder och återgår sedan till det normala på 900-1000varv/min.
Det kan vara när jag använder hissarna, fläktarna och även när styrservon arbetar i låga hastigheter.  (när jag vrider på ratten)
Är detta normalt? Eller är det dags att byta generatorn eller batteri (volvo original batteri från 2014).
När bilen är igång laddar generatorn 13-14volt.

Jag har haft ett slutsteg i bilen som hade en taskig jord och pajjade för ett tag sedan. (basen jobbade ganska mycket). Nu har jag ett nytt slutsteg som inte kan arbeta på hög volym. ( går in i protectläge och basen knarrar lite) Vet inte om den här informationen kan hjälpa men jag skriver det ändå!

Har ni några idéer?
Några felsökningar jag ska göra?
Ska kolla jordpunkterna och mäta exakta värden på batteriet och när generatorn laddar. Postar dessa så fort jag har tid!

Kärlek <3

1 966 Inlägg
21 juli 2017
#2
Du borde få runt 14,3 V. Hur är batteriet om du mäter en kvart efter fulladdning, runt 12,6 V?

5 700 Inlägg
22 juli 2017
#3
Det är helt normalt att varvtalet på motorn sjunker lite vid större kraftuttag, märks absolut tydligast när man rattar med bilen på tomgång då styrservon tar mycket kraft.


7 454 Inlägg
24 juli 2017
#4
Ursäkta men.......
Hade Volvo elstyrservo redan 1988?

2 329 Inlägg
24 juli 2017
#5
torsen skrev:
Ursäkta men.......
Hade Volvo elstyrservo redan 1988?

Ursäkta men tillverkades 940in redan på 80talet?


4 822 Inlägg
24 juli 2017
#6
Xebers76 skrev:
torsen skrev:
Ursäkta men.......
Hade Volvo elstyrservo redan 1988?

Ursäkta men tillverkades 940in redan på 80talet?

nej.
han har garanterat skrivit fel då det står att ts har en 98.

och nej en 940 har ingen elservo.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 juli 2017
#7
Det är inte så att generatorremmen slirar när du kopplar på förbrukare?

Det skulle kunna göra att varvtalet ser ut att sjunka, om bilen tar varvtalssignal från generatorn, var väldigt vanligt förr, vet dock inte hur det är idag.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

441 Inlägg
24 juli 2017
#8
Ja det är normalt.

6 Inlägg
27 juli 2017
Trådstartare
#9
Hejsan, ber om ursäkt för att jag inte svarat, har haft det lite stressigt!

Problemet är delvis löst, slutsteget hade en säkring som glappade och fungerar nu felfritt!
Generatorn laddar dock inte mer än 13,7 volt. Jordpunkterna är bra. Så jag tror att det är generatorn som börjar bli taskig!

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
27 juli 2017
#10
Vad har du för spänning på batteriet när bilen stått några timmar?
Kan vara både generator och batteri som är dåliga.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.


Sök