Lackering
Då listen vad färdigsvetsad var det samt för lackering. Har ju lagt upp den del här innan ang lackering men tänkte att jag kanske borde förklara steget lite bättre om någon skulle vilja ge sig på att lacka själv hemma
Efter att listen svetsats så la jag på ett packel på svetsen. Använde mig av poly flex som är ett riktigt fint polyester spackel som fäster bra på plast.
När spacklet torkat klossslipas det med 220 papper.
Sedan vad det dags för plastprimer.
Det måste man använda vid lackering av plast för att få en så bra vidhäftning som möjligt. Det finns på burk och funkar kanon. Det skall bara dimmas över.
Sedan var det dags för slipgrund på alla delar. Slipgrunden jag använder heter standox easy füller och är en 2 komponents grund. Det är ett ”måste” vid omlackering för att få en så slät yta som möjligt.
Slipgrund sprutar jag med en iwata az3 med 2.0munstycke för att få ut ett tjockt lager slipgrund.
När slipgrunden härdat så blockslipas även den fast i 3 steg 400,600,800 papper användes för att så så fina sliprepor som möjligt.
Efter detta tvättas alla delar med silikonavfettning och får sig en omgång med klibbduken.
Sen är det dags för bas.
Där använder jag mig utav standox system också. Jag har haft en standard från första gången jag lacka något på bilen. Basfärgen blandar jag alltid 1:1. Dvs lika mycket förtunning som basfärg.
Jag brukar köra ett 60% förstavarv med bas och sen ett 100% varv där jag i slutet sänker trycket på sprutan och går bak en bit och sprutar ett dimmvarv för att minska risken för att det ska bli flammigt.
När basen som är lufttorkande har torkat är det dags för klarlack. Samma sak där ett 60% och sen en 100% varv.
Sen är det bara att vänta på att färgen skall torka. OCH LÅT DEN TORKA. Va inte där och pilla på den...
Bilderna kommer i fel ordning pga att garaget inte funkar riktigt bra på mobilen.
Börja kolla dem nerifrån och upp