Sökte men hittade ingen aktuell tråd (bara bla
denna 3-5 år gamla diskussion).
(BT är en förkortning av Bluetooth)
Har några specifika och andra mer generella frågor om ODB2. Jag tror mig ha en övergripande förståelse för hur det fungerar (det är en standardiserad port med tillhörande kommunikationsprotokoll) men svara gärna utförlig.
1. Situationen just nu är att min serviceindikator på färddatorn vill att jag ska lämna in bilen men den säger ju inte vad som är problemet eller vad som snart kommer bli ett problem, vilket gör det svårt att få prisuppgifter från en verkstad. Kan en avläsning av ODB2-datat svara på detta?
2. Vidare, vad ska man satsa på för utrustning om den ska vara så generell som möjligt? Separat pryl eller en BT-enhet som ansluts till telefonen? Privat bruk är alltså det som gäller.
3. När jag läst på verkar det som att olika enheter eller programvara om man går telefonvägen kan läsa av olika saker i bilen. Detta förstår jag inte riktigt: är inte ODB2 en standard där alla skickar samma data? Eller har olika tillverkare infört olika tillägg till ett grundprotokoll? Skickar bilen alltid all information men sedan vet inte mottagaren hur den ska tolka allt som skickas?
4. Kjell & CO har dessa
produkter - varför är det olika enheter för iPhone resp Android? Bluetooth är ju en standard och jag kan ju använda (tex) mina BT-hörlurar med både iPhone och Android.
5.
ELM 327 är väl mikrokontroller som jag förmodar sitter i bilen. Varför spelar det roll om det är en ELM327 eller någon annan mikrokontroller när man ska välja läsare (för det verkar det göra)? Det spelar ju ingen roll vad du har för nätverkskort eller BT-kontroller i din dator eller telefon när du väljer router eller ska para någon BT-pryl eftersom alla följer samma protokoll.
6. Om man går telefonvägen, vilka program rekommenderas? HIttade den här
listan, är den rimlig?
Fyll gärna på med frågor så kan den här tråden bli en FAQ.