4403
Sök

Volvo v70n klonkar i framvagn o växellåda

150 Inlägg
26 maj 2018
Trådstartare
#1
Halloj, har en v70n årsmdl 05 140hk bensinare 5 vxl manuell som håller på o klonkar vid gaspådrag och vid växelbyte, istortsett hela tiden när man duttar till på gasen. Är lite fundersam på om de kan vara drivaxeln för de låter som att de kommer vänster fram. Och när man kör i en högerkurva och gasar samtidigt som man svänger låter det som att de tuggar.

Är det någon som har några tips på vad det kan vara? Har ej tillgång till verktyg o garage för tillfället så tänkte jag skulle höra här innan jag börjar leta fel. Om någon varit med om samma sak. Bilen har gått 28700

Står på J-spec coils men är f.ö helt original, bytte topplagringen på vänster fram för några veckor sen så var under o kände o klämde lite men inget jag la märke till förutom att de var någon olja typ vid damasken på drivaxeln.

Provade o kasta runt växlarna när bilen var avstängd o stod still men då lät de inget ur växellådan utan gick i mjukt o fint o inga missljud. Så är något galet när bilen driver!

Mvh Oscar


320 Inlägg
26 maj 2018
#2
jag hade kollat först krängningshämmare stagen, men de bilarna (vissa) hade problem med splajsen  vid drivknuten vilket man limmade så försvann klonkandet

150 Inlägg
26 maj 2018
Trådstartare
#3
ottorb skrev:
jag hade kollat först krängningshämmare stagen, men de bilarna (vissa) hade problem med splajsen  vid drivknuten vilket man limmade så försvann klonkandet

Okej, så de behöver inte vara så överdrivet dyrt? Ny drivaxel kostar 1800 på biltema. Limmar man splinsen bara??


320 Inlägg
26 maj 2018
#4
du behöver inte byta ut drivaxeln , bara limma den

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
26 maj 2018
#5
ottorb skrev:
du behöver inte byta ut drivaxeln , bara limma den

Limma en drivaxel? Detta förstår jag inte.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

451 Inlägg
26 maj 2018
#6
Man sätter lim på splinesen så dem inte kan glappa i navet. En del verkstäder sätter drivknutsfett på splinsen har jag hört.

583 Inlägg
6 juni 2018
#7
Kolla på motorbussningarna, speciellt torsion bussningarna först. De är billiga och lätt att byta. De är klassiska fel för volvo bilar och säljs överallt för de går sönder så ofta. Be någon att dra handbromsen och försöka smyga iväg för att se så inte motorn rör sig.

Even with cruise control.. you still have to steer.

150 Inlägg
7 juni 2018
Trådstartare
#8
ajonasson skrev:
Kolla på motorbussningarna, speciellt torsion bussningarna först. De är billiga och lätt att byta. De är klassiska fel för volvo bilar och säljs överallt för de går sönder så ofta. Be någon att dra handbromsen och försöka smyga iväg för att se så inte motorn rör sig.

Hade svärfar krypa iväg på 1an med handbromsen i, motorn rörde sig lite för mycket så och då såg vi att övre motorfäste hade gett sig.


4 468 Inlägg
7 juni 2018
#9
Kolla undre åxxå.


Sök