2550
Sök

Saab 9-3 Sport E 2.0T -02 Motorn tickar och låter som en moped vid högre varv (?) (Video)

11 Inlägg
28 juni 2018
Trådstartare
Hejsan har fått en Saab 9-3 årmodell 2002 av min bror. Han har i sin tur fått den billigt då den befaras ha problem med kamkedjan eller möjligen en spräckt kolvring. Den har gått 18 000 mil och tidigare service har jag ingen info om. I övrigt är bilen i riktigt fint skick, ingen rost, bra i växellådan och väldigt fin invändigt.

Min tanke var att spendera semestern med att fixa till denna bil. Tänkte börja med att säkerställa att det inte är kolvringar som är kass (komp.test) Och sen lyfta ur motorn och byta kamkedjan, men när jag idag fick höra missljudet för första gången började jag tvivla på om det verkligen kunde vara "bara" kamkedjan. Jag är en glad amatör som skruvat en del Saab tidigare och alltid med Haynes böckernas goda hjälp, men nu vet jag inte riktigt. Är det ljudet av en kass kedja, eller är det något värre?

På videon kör brorsan den på tomgång först och sen varvar han den lite.

https://www.youtube.com/watch?v=MAkorYo … e=youtu.be

Tacksam för svar! smile

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
29 juni 2018
Jag hade börjat med kompprovet för det är enklast .

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

201 Inlägg
29 juni 2018
Så lät min Mini Cooper när den var kall. Det ledde till byte av hela kamkjedjepaketer. Låter som om man drar en kätting genom en tom plastdunk.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!

11 Inlägg
2 juli 2018
Trådstartare
chanstagarn skrev:
Jag hade börjat med kompprovet för det är enklast .

Gjorde komptest idag och fick resultatet:

Cyl. 1   13.8 bar
Cyl. 2   11.8 bar
Cyl. 3   11.0 bar
Cyl. 4   12.8 bar

Så drar slutsatsen att det inte är några större bekymmer med kolvringarna utan har nu börjat fokusera på kamkedja. Ska lyfta ur motorn oavsett så ska ge mig på ett byte då.

Sök