Goddagens kära medlemmar!Lönen trillar snart in, och det är så att jag precis fått igång en gammal Volvo 850 -94, som stått hemma hos svärmor ett litet tag. Det första jag vill göra då är såklart att uppgradera ljudet lite, då jag tycker det är enormt påfrestande att sitta och lyssna på goa låtar, med Volvos originalhögtalare från -94.
Saken är då denna att svärmors styvson som haft bilen innan, hade en baslåda i bagaget, och jag kan se kablaget han dragit (se bild). Nu är det så att jag kan nada och noll om bilar, billjud och kablagemang, så dessa kablarna säger mig absolut ingenting. Styvsonen sade att han hade dragit kablar till ett slutsteg och en baslåda, antar att det är det jag ser på bilden då. Men mer än så kunde han inte berätta, han kom inte ihåg hur han hade gjort..
Så jag som ska ta första steget, och första steget för mig är då att slänga in en baslåda, undrar om jag bara ka köra på och köpa ett slutsteg och en baslåda? Eller måste jag veta något om kablaget han dragit, eller måste jag dra nytt själv? Alternativ nummer 2 är helst något jag inte gör, då jag absolut är som en groda utan ben när det kommer till sånt här (hopplös).
Och hur kommer det låta när jag slänger in bara en baslåda, men inte uppgraderar de andra högtalarna? Kommer det vara helt förfärligt, kommer det gå att acceptera eller helt åt skogsdungen som är i brand? Och om jag sen slänger in högtalare i framdörrarna, kommer det bli någorlunda bra även om jag inte bytar ut diskanterna som sitter fram vid instrumentbrädan (typ)?
Och om jag nu kan köpa en baslåda och slutsteg och köra in, vad rekommenderar ni? Ge mig gärna ett alternativ om det blir bra bara med bas, och ett alternativ där jag kan fortsätta att uppgradera. Jag ska absolut inte ha något värstingljud, har inget behov av att trycka ut hundratals dB, men ett bra fylligt ljud är att föredra. Budget runt en 4 tusen skulle jag säga att jag har.
Hit me!
Jonas