3717
Sök

Audi A5 2010 kamkedjeras(?)

480 Inlägg
21 augusti 2018
#141
ssx skrev:
Uppdatering angående TOPIC som för övrigt verkar spårat ur totalt.

Mechanum har tre alternativ
Alternativ 1: Köpa utbytesmotor från Audi, pris med montering; 135.000:-
Alternativ 2: Köpa ny motor från Audi, pris med montering: 190.000:-
Alternativ 3: Laga min befintliga motor, pris: ?:-

Fick ju mig ett gott skratt tills jag insåg att han var seriös. 
Han skulle även ta ett snack med audi angående att motorn inte hållt mer än 2 år och se om de kan ta någon kostnad.

Ja jävlar. Billigare att köpa en helt ny bil med garantier nästan.
Sjukt hmm

Kommer de med offert på lagning av nuvarande?


21 Inlägg
21 augusti 2018
Trådstartare
#142
panda666 skrev:
ssx skrev:
Uppdatering angående TOPIC som för övrigt verkar spårat ur totalt.

Mechanum har tre alternativ
Alternativ 1: Köpa utbytesmotor från Audi, pris med montering; 135.000:-
Alternativ 2: Köpa ny motor från Audi, pris med montering: 190.000:-
Alternativ 3: Laga min befintliga motor, pris: ?:-

Fick ju mig ett gott skratt tills jag insåg att han var seriös. 
Han skulle även ta ett snack med audi angående att motorn inte hållt mer än 2 år och se om de kan ta någon kostnad.

förlåt men kan du bevisa det? kan vi se kvitto och mail och statistik på dina kostnader? tror inte cuefa tror dig ananrs om du inte kan bevisa nått, tror annars det är bara gnäll. ja e ledsen för detta kommentar.

Jag har inte fått en skriftlig offert än, men det kommer!
Skulle inte höra av honom förän i slutet av veckan dock.

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
21 augusti 2018
#143
panda666 skrev:
ssx skrev:
Uppdatering angående TOPIC som för övrigt verkar spårat ur totalt.

Mechanum har tre alternativ
Alternativ 1: Köpa utbytesmotor från Audi, pris med montering; 135.000:-
Alternativ 2: Köpa ny motor från Audi, pris med montering: 190.000:-
Alternativ 3: Laga min befintliga motor, pris: ?:-

Fick ju mig ett gott skratt tills jag insåg att han var seriös. 
Han skulle även ta ett snack med audi angående att motorn inte hållt mer än 2 år och se om de kan ta någon kostnad.

förlåt men kan du bevisa det? kan vi se kvitto och mail och statistik på dina kostnader? tror inte cuefa tror dig ananrs om du inte kan bevisa nått, tror annars det är bara gnäll. ja e ledsen för detta kommentar.

Jag tror absolut det kan kosta gott om pengar. En ny motor är inte gratis. ca 96000kr för en utbytes för o vara exakt.
Och det är en delmotor, block och topp. Sen tillkommer allt annat runt omkring, samt förstås arbetet.
Så 190kkr låter högt, men inte orimligt.
Senast redigerat av Cuefa (21 augusti 2018)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
21 augusti 2018
#144
panda666 skrev:
du borde kanske ha fattat nu redan att ja inte bryr mig alls om dina statistiker och trevliga mattelösningar? ser du inte hur många trådar det finns här o där me olika problem me koncernen? Du kan försöka leka hur smart och duktig på statistik o matte här hur mycket du vill men det går ej att blunda för hur många tals fel och trådar det finns om dessa modeller. skriv en lång bok här till vws försvar men det går fortfarande inte att rädda dess problem. Läs senaste svar från ts nu hur mycket det kostar att byta hens motor?? vad var det? ny motor a 190k? eller beggad motor för 100xxx??? tycker du ts förtjänar att pynta detta? vad ska jag med din statistik när ja köper en audi och motorn rasar och ja behöver pynta över 100k? Vad mer vill du ha för bevis? ja min firma säljer fortfarande vw bilar vadå dubbelmoral? folk vill ju ha skiten? varför ska vi säga nej? Folk köper ciggaretter fastän dom orsakar cancer? upp till var och en att bestämma vart pengarna ska gå eller hur? vakna upp nu.

Ja men du försöker ju få folk här att sky VW som pesten, men när du och ditt företag tjänar pengar på det så skiter du i vilket. Om TS skulle vilja köpa en ny Golf med TSi-motor från din firma, skulle du då avråda honom att göra det? Naturligtvis inte, du tjänar ju pengar på't!

Därav dubbelmoral.

Ja, det finns många trådar om problem. Det finns 90 miljoner VW i världen som sålts sen 2006, varav en rätt stor % är såld i Sverige. Jämför med andra märken på vår marknad och kolla hur många trådar det finns om fel på dem. Är det färre trådar om fel på t.ex BMW säger du? Ja men tacka f-n för det när det säljs en BMW på 12 VW!

Du vägrar inse att du inte kategoriskt kan hävda att VW är sämre än andra fabrikat bara för att du ser fler trådar om problem, det har FORTFARANDE att göra med antal sålda enheter på marknaden.

Jag anser också att det är orätt mot TS att behöva kosta på 190kkr på en bil som gissningsvis är värd runt de pengarna. Jag har aldrig hävdat att den saken är rätt. Men det är fortfarande inte samma sak som att ALLT VAG bygger är skit.

Nog om detta, det ska bli intressant att se offerten från verkstan!

Kram på Dig Panda! Måhända korsas våra vägar en dag och jag hoppas att vi kan diskutera detta ansikte mot ansikte över en öl istället för på detta forum smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

21 Inlägg
21 augusti 2018
Trådstartare
#145
Cuefa skrev:
panda666 skrev:
du borde kanske ha fattat nu redan att ja inte bryr mig alls om dina statistiker och trevliga mattelösningar? ser du inte hur många trådar det finns här o där me olika problem me koncernen? Du kan försöka leka hur smart och duktig på statistik o matte här hur mycket du vill men det går ej att blunda för hur många tals fel och trådar det finns om dessa modeller. skriv en lång bok här till vws försvar men det går fortfarande inte att rädda dess problem. Läs senaste svar från ts nu hur mycket det kostar att byta hens motor?? vad var det? ny motor a 190k? eller beggad motor för 100xxx??? tycker du ts förtjänar att pynta detta? vad ska jag med din statistik när ja köper en audi och motorn rasar och ja behöver pynta över 100k? Vad mer vill du ha för bevis? ja min firma säljer fortfarande vw bilar vadå dubbelmoral? folk vill ju ha skiten? varför ska vi säga nej? Folk köper ciggaretter fastän dom orsakar cancer? upp till var och en att bestämma vart pengarna ska gå eller hur? vakna upp nu.

Ja men du försöker ju få folk här att sky VW som pesten, men när du och ditt företag tjänar pengar på det så skiter du i vilket. Om TS skulle vilja köpa en ny Golf med TSi-motor från din firma, skulle du då avråda honom att göra det? Naturligtvis inte, du tjänar ju pengar på't!

Därav dubbelmoral.

Ja, det finns många trådar om problem. Det finns 90 miljoner VW i världen som sålts sen 2006, varav en rätt stor % är såld i Sverige. Jämför med andra märken på vår marknad och kolla hur många trådar det finns om fel på dem. Är det färre trådar om fel på t.ex BMW säger du? Ja men tacka f-n för det när det säljs en BMW på 12 VW!

Du vägrar inse att du inte kategoriskt kan hävda att VW är sämre än andra fabrikat bara för att du ser fler trådar om problem, det har FORTFARANDE att göra med antal sålda enheter på marknaden.

Jag anser också att det är orätt mot TS att behöva kosta på 190kkr på en bil som gissningsvis är värd runt de pengarna. Jag har aldrig hävdat att den saken är rätt. Men det är fortfarande inte samma sak som att ALLT VAG bygger är skit.

Nog om detta, det ska bli intressant att se offerten från verkstan!

Kram på Dig Panda! Måhända korsas våra vägar en dag och jag hoppas att vi kan diskutera detta ansikte mot ansikte över en öl istället för på detta forum smile

Värd runt 190k?
Köpte den för exakt 120k, haha!

Fri fart för ett fritt folk!
14 290 Inlägg
21 augusti 2018
#146
ssx skrev:
Uppdatering angående TOPIC som för övrigt verkar spårat ur totalt.

Mechanum har tre alternativ
Alternativ 1: Köpa utbytesmotor från Audi, pris med montering; 135.000:-
Alternativ 2: Köpa ny motor från Audi, pris med montering: 190.000:-
Alternativ 3: Laga min befintliga motor, pris: ?:-

Fick ju mig ett gott skratt tills jag insåg att han var seriös. 
Han skulle även ta ett snack med audi angående att motorn inte hållt mer än 2 år och se om de kan ta någon kostnad.

Räknade på en Audi 2.0tfsi då landade vi runt 50k att byta mot en motor från skroten.  Men då har man inget med Audi att göra och deras överdrivna Tim priser   för dom pengarna får man ju nästan en ny bil

Kör fort så hinner inget hända...

4 179 Inlägg
21 augusti 2018
#147
Byt till nya ventiler och kamkedja själv. Det kostar dig runt 7000 kr i material.

Be verkstader på hörnet göra det så kanske det går på 20K.

Du har ju ändå inga garantier värd någonting så lika bra att sluta betala aukt verkstäder.


21 Inlägg
21 augusti 2018
Trådstartare
#148
Hur skulle ni gått till väga?
Tänker invänta svar från Mechanum när de hört av Audi, sedan blir det att flytta bilen till billigare verkstad.

Skall man låta de riva ner motorn & renovera den, eller ska man börja söka efter begagnad? Bildelsbasen har inte stort utbud, vart finner man?
Vill ju även se till att motorn inte drar 1L olja per 100mil utan att den skall vara åtgärdad.

Någon som vet om man kan stoppa i en 2012-> 2.0tfsi motor en A5 från 2010? Då de sägs vara "åtgärdade" då..

21 Inlägg
21 augusti 2018
Trådstartare
#149
zemet skrev:
Byt till nya ventiler och kamkedja själv. Det kostar dig runt 7000 kr i material.

Be verkstader på hörnet göra det så kanske det går på 20K.

Du har ju ändå inga garantier värd någonting så lika bra att sluta betala aukt verkstäder.

Troligtvis är det ju kolvar, vevstakar mm också.

4 261 Inlägg
21 augusti 2018
#150
ssx skrev:
Hur skulle ni gått till väga?
Tänker invänta svar från Mechanum när de hört av Audi, sedan blir det att flytta bilen till billigare verkstad.

Skall man låta de riva ner motorn & renovera den, eller ska man börja söka efter begagnad? Bildelsbasen har inte stort utbud, vart finner man?
Vill ju även se till att motorn inte drar 1L olja per 100mil utan att den skall vara åtgärdad.

Någon som vet om man kan stoppa i en 2012-> 2.0tfsi motor en A5 från 2010? Då de sägs vara "åtgärdade" då..

ska du fortsätta köra den efter lagning? eller tänkte du sälja? hur som skulle ja personligen försöka laga den så billigt som möjligt, som tidigare skribent sa, kanske hitta en billig på blocket eller skroten o sen hitta nån på hörnet som kan byta snabbt o billigt.

4 179 Inlägg
21 augusti 2018
#151
ssx skrev:
zemet skrev:
Byt till nya ventiler och kamkedja själv. Det kostar dig runt 7000 kr i material.

Be verkstader på hörnet göra det så kanske det går på 20K.

Du har ju ändå inga garantier värd någonting så lika bra att sluta betala aukt verkstäder.

Troligtvis är det ju kolvar, vevstakar mm också.

Nja det är långt ifrån säkert. Ta loss ett tändstift och kolla med ett endoskop hur det ser ut. Eller plocka loss toppen.

Utbytesmotor känns som ett dyrt lotteri då du lika gärna kan få samma fel på bilen igen.


Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
21 augusti 2018
#152
Jag pratade med en av våra kundmottagare och han tyckte 190kkr lät SJUKT högt för det jobbet.
Jag skulle nog som rekommenderats här kolla skicket på resten av motorn, och inte byta mer än vad som krävs!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

6 217 Inlägg
21 augusti 2018
#153
Hej!
Personligen skulle jag riva motorn själv  och kolla vad som hänt. Antagligen "bara" ventiler , kedja, spännare och kolvar som behöver bytas. Har du tur har vevstakarna klarat sig, men det ser du när du plockat isär motorn.
-Men det är jag det som har två bilar att tillgå till vardags och har plats att mecka. Har man bara en bil och dåligt med meckarplats blir  det knepigare, då får man nog lämna bort bilen till en firma, men jag skulle ändå bara be dem att först ta bort toppen och kolla hur det ser ut.


1 661 Inlägg
21 augusti 2018
#154
candyweiss skrev:
Meaganeowner skrev:
Bäst i dag:

"Alldeles för många miljoner som försvinner i stillastående bilar trots att man får lånebil men tid är pengar."

Härliga tider.. Inget handfast arbete för att dra in stålar... Bara att vara med, så ramlar kulorna in, om allt fungerar.

Ja, man kan undra vilket företag det är som förlorar flera miljoner på stillastående bilar, fast att man får lånebil?
Låter fruktansvärt löjligt i mina öron. Vi har haft många lånebilar vid inlämning av egna bilar där jag jobbat (det var inte vag-bilar) och jag/vi hörde aldrig ett ord om förlorade pengar/inkomster till företaget.

Har ingen lust att outa vilken koncern det är men tänk att du är 5-25 mil från ”kontoret” och bilen går sönder.

Ska väntas på bärgare, ny bil ska ut, bilar ska plockas om, det ska hämtas på verkstad osv. Med många personer och många bilar blir det snabbt mycket pengar.

Med lite enkel ”fantasi” hade man kunnat räkna ut det men man ska väl inte kräva så mycket av folk nuförtiden....

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 augusti 2018
#155
rcy skrev:
Cuefa skrev:
Jag får en känsla av att om jag fortsätter nysta lite i dessa siffror så kommer VAG snart framstå som VÄLDIGT driftsäkra, sina fel och brister till trots.

Knappast. Återkallningar visar väldigt lite om hur driftsäker en bil är.
Visa statistik på motorhaverier, garantiärenden och motorförsäkringar, då börjar det handla om driftsäkerhet.

Exempelvis som denna artikel - https://www.expressen.se/motor/bilnyhet … orproblem/

"Motorskador är vanligast, och dyrast att reparera – 27 400 kronor i snitt. Här hamnar Seat, Mini och Peugeot i botten. När det gäller Mini så är fel på kamdrivningen överrepresenterad. Undersökningen visar också att bilar från VW-gruppen har stora problem med sina 1,2-1,4-liters bensinmotorer. Hela 80 procent av motorskadorna gäller dessa motorer.
Länsförsäkringar har också noterat fall av onormalt hög oljeförbrukning, flest för Audis 2,0-litersmotor. Det räknas som ett slitagefel som inte täcks av försäkringen."

Jag har egentligen inget emot VAG, som synas i min signatur så har jag erfarenhet av att åka bl.a Audi, men att prompt och tjurskalligt hävda att VAG inte har kvalitetsproblem är bara så naivt att det är helt absurt.

Din sista mening är väl ungefär hur man kan sammanfatta det hela tycker jag på ett personligt plan.

Men som mod: Hittills är det mycket offtopic, visst. Det är såklart tråkigt att SSXs tråd används på fel sätt och visst skulle vi kunna låsa/radera/rensa vilt, men som ni ser så sker inte det just nu. Ni är lite hårda mot varandra ibland men överlag är det skönt att slippa se personliga påhopp och förminskande attityd. Håll rent i era inlägg, och kanske kan vi nu till och med önska att det räcker med ”jag tycker så och du tycker så”-inlägg. Glöm inte att kramas ibland!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 augusti 2018
#156
Återigen en sidas offtopic utrensad. Om någon vill starta en tråd om VAG-bilar så får de gärna göra det, men då ska den inledande texten vara hyfsat hel och ren och inte vara skriven i affekt.

Hårdare moderering efterfrågas så ett antal varningar hänger i luften. Skärp er. Ibland är många som femåringar. "Han slog mig när jag slog han. *grina*"

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 augusti 2018
#157
Ett förtydligande. Nu vill vi inte ser mer offtopic i denna tråd.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Fri fart för ett fritt folk!
14 290 Inlägg
22 augusti 2018
#158
ssx skrev:
zemet skrev:
Byt till nya ventiler och kamkedja själv. Det kostar dig runt 7000 kr i material.

Be verkstader på hörnet göra det så kanske det går på 20K.

Du har ju ändå inga garantier värd någonting så lika bra att sluta betala aukt verkstäder.

Troligtvis är det ju kolvar, vevstakar mm också.

skulle inte rita fan på väggen förens man lyft och kollat..   på dom som jag varit inblandade i så har det inte varit några som helst skador på annat än ventiler och på en 1.8tfsi var toppen även sprucken

Kör fort så hinner inget hända...

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
26 augusti 2018
#159
ssx skrev:
Hur skulle ni gått till väga?
Tänker invänta svar från Mechanum när de hört av Audi, sedan blir det att flytta bilen till billigare verkstad.

Skall man låta de riva ner motorn & renovera den, eller ska man börja söka efter begagnad? Bildelsbasen har inte stort utbud, vart finner man?
Vill ju även se till att motorn inte drar 1L olja per 100mil utan att den skall vara åtgärdad.

Någon som vet om man kan stoppa i en 2012-> 2.0tfsi motor en A5 från 2010? Då de sägs vara "åtgärdade" då..

Personligen skulle jag riva motorn själv men det är ju inte alla som har den möjligheten.

Kanske inte så lätt utan att känna rätt folk men kan alltid finnas nån som jobbar med VAG som kan tänka sig att göra jobbet i eget garage för en väldigt rimlig summa.

En mindre verkstad kan ju bli billigare också men då vill man ju veta att dom klarar uppgiften vilket inte är en självklarhet trots att dom säger det.
Sett så många klåparjobb från mindre verkstäder som sen ändå slussas vidare till nån som kan för att dom inte löste det dom skulle (sen finns det givetvis mängder med kompetenta men man måste forska lite innan).

- Time Attack -


Sök