2933
Sök

Sumra bromsljus, vad är det?

245 Inlägg
13 september 2018
Trådstartare
#1
Hörde en diskussion vid lunchbordet på jobbet om en kille som hade problem med bromsljuset på sin veteranbil. Han snackade om att sumra och se om det kom ström bak. Vad är sumra? Och hur gör man det?

245 Inlägg
13 september 2018
Trådstartare
#2
Classicern skrev:
Hörde en diskussion vid lunchbordet på jobbet om en kille som hade problem med bromsljuset på sin veteranbil. Han snackade om att sumra och se om det kom ström bak. Vad är sumra? Och hur gör man det?

Ok, har förstått att det kommer ett pip i multimetern när den indikerar ström. Men hur håller man kablarna om jag tex vill kolla bromsljus. Likspänning antar jag, så då är det den svarta från com-porten till jord, det vill säga mot chassit och dem röda till kontakten på lampan?

Avstängd
10 388 Inlägg
13 september 2018
#3
Skulle nog snarare säga att "sumra" innebär att man kontrollerar om kretsen är hel. Dvs kollar efter kabelbrott. Men, det kan mycket väl bara vara min definition av det hela.

Dvs inte att man per automatik kollar spänningen fram, även om, givetvis, det torde komma fram spänning om kretsen är hel

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

245 Inlägg
13 september 2018
Trådstartare
#4
it_mutt skrev:
Skulle nog snarare säga att "sumra" innebär att man kontrollerar om kretsen är hel. Dvs kollar efter kabelbrott. Men, det kan mycket väl bara vara min definition av det hela.

Dvs inte att man per automatik kollar spänningen fram, även om, givetvis, det torde komma fram spänning om kretsen är hel

Hur gör man det om man har multimetern inställt på summerläge?

Avstängd
10 388 Inlägg
13 september 2018
#5
Ja, då sätter man en "pinne" i varje ände av kretsen, och så låter summern "brrrrrrrrrrrrrrrrr".

För enkelhetens skull;

Låt säga att du har en kabel som bara går mellan batteri och en lampa, inga andra kontakter eller så. Då kopplar du, givetvis, först bort kabeln från batteriet och sen sätter du ena "pinnen" i den änden, och den andra pinnen i änden som sitter vid lampan. Och då låter det, om kretsen är hel "brrrrr" elller "piiiiiiiiiip". Låter det då inget, så är där, i detta exempel, ett kabelbrott.

Nu är det igen bara min definition av det hela.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

245 Inlägg
13 september 2018
Trådstartare
#6
it_mutt skrev:
Ja, då sätter man en "pinne" i varje ände av kretsen, och så låter summern "brrrrrrrrrrrrrrrrr".

För enkelhetens skull;

Låt säga att du har en kabel som bara går mellan batteri och en lampa, inga andra kontakter eller så. Då kopplar du, givetvis, först bort kabeln från batteriet och sen sätter du ena "pinnen" i den änden, och den andra pinnen i änden som sitter vid lampan. Och då låter det, om kretsen är hel "brrrrr" elller "piiiiiiiiiip". Låter det då inget, så är där, i detta exempel, ett kabelbrott.

Nu är det igen bara min definition av det hela.

Antar att den ska stå inställd på likström?

245 Inlägg
13 september 2018
Trådstartare
#7
Classicern skrev:
it_mutt skrev:
Ja, då sätter man en "pinne" i varje ände av kretsen, och så låter summern "brrrrrrrrrrrrrrrrr".

För enkelhetens skull;

Låt säga att du har en kabel som bara går mellan batteri och en lampa, inga andra kontakter eller så. Då kopplar du, givetvis, först bort kabeln från batteriet och sen sätter du ena "pinnen" i den änden, och den andra pinnen i änden som sitter vid lampan. Och då låter det, om kretsen är hel "brrrrr" elller "piiiiiiiiiip". Låter det då inget, så är där, i detta exempel, ett kabelbrott.

Nu är det igen bara min definition av det hela.

Antar att den ska stå inställd på likström?

Om jag vill kolla volten? Är det svart pinne på chassi (jord) och den röda på lampans kontakt?
Senast redigerat av Classicern (13 september 2018)

Avstängd
10 388 Inlägg
13 september 2018
#8
Classicern skrev:
it_mutt skrev:
Ja, då sätter man en "pinne" i varje ände av kretsen, och så låter summern "brrrrrrrrrrrrrrrrr".

För enkelhetens skull;

Låt säga att du har en kabel som bara går mellan batteri och en lampa, inga andra kontakter eller så. Då kopplar du, givetvis, först bort kabeln från batteriet och sen sätter du ena "pinnen" i den änden, och den andra pinnen i änden som sitter vid lampan. Och då låter det, om kretsen är hel "brrrrr" elller "piiiiiiiiiip". Låter det då inget, så är där, i detta exempel, ett kabelbrott.

Nu är det igen bara min definition av det hela.

Antar att den ska stå inställd på likström?

Classicern skrev:
Classicern skrev:
it_mutt skrev:
Ja, då sätter man en "pinne" i varje ände av kretsen, och så låter summern "brrrrrrrrrrrrrrrrr".

För enkelhetens skull;

Låt säga att du har en kabel som bara går mellan batteri och en lampa, inga andra kontakter eller så. Då kopplar du, givetvis, först bort kabeln från batteriet och sen sätter du ena "pinnen" i den änden, och den andra pinnen i änden som sitter vid lampan. Och då låter det, om kretsen är hel "brrrrr" elller "piiiiiiiiiip". Låter det då inget, så är där, i detta exempel, ett kabelbrott.

Nu är det igen bara min definition av det hela.

Antar att den ska stå inställd på likström?

Om jag vill kolla volten? Är det svart pinne på chassi (jord) och den röda på lampans kontakt?

Så som jag ser "sumra" så är där ett eget läge för det

Om du vill kolla spänningen (volten) är det så som du skriver ja; likström, svart på chassiet och röd på plus i lampkontakten. Då vet du ju att du har spänning fram åtminstone

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

245 Inlägg
13 september 2018
Trådstartare
#9
Tack för dina tydliga svar :-)

Avstängd
10 388 Inlägg
13 september 2018
#10
Classicern skrev:
Tack för dina tydliga svar :-)

Så lite så. Saker som känns självklara för vissa, är inte det för andra. Och alla har vi lärt oss någon gång smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

2 251 Inlägg
13 september 2018
#11
Summra kommer av summer.
Från början en konstruktion som fungerade som en elektrisk ringklocka utan själva klockan.
Den hade även ett eget batteri. I det närmaste brummade när man höll ihop dess kablar och testpinnar.
Ansluter man i ändan av en spik, kabel, ledare, tråd, bilplåt, glödlampa eller annat lågohmigt, så kommer summern/summerfunktionen att låta.
Men det ger ingen indikation om hur högt det elektriska motståndet är.
Såvida detta inte är specat i beskrivningen för instrumentet. Typ motståndet är lägre än 10 ohm om indikering sker.

Som påpekats ovan ska allt vara spänningslöst när man använder summerfunktionen på de flesta av dagens multimetrar.

En sak att beakta är att summer/ summerfunktionen ger en viss om än lite ström genom den krets man avser att komtrollera.
I utrustning med elektronik, så kan detta vara direkt olämpligt och skadligt.

Därför ges svävande svar på din fråga.

Spänningslöst måste det även vara då man mäter resistans.

Spänningsmätning på utrustning är väl det minst skadliga mätsättet.
Ställer man instrumentet på strömmätning och ger sig på att mäta lite hur som helst, i t ex en dator eller radio... ja då blir det oftast skador och dyrt
En strömmätning är i princip en kortslutning via instrument.

Så använd bara mätinstrument om du vet hur det ska anslutas.
Fräscha upp upp elläran från högstadiet
t ex, är en god ide.
Senast redigerat av Meaganeowner (13 september 2018)


Sök