Till skillnad från många andra så var inte min första egna bil en volvo, utan som Ford-frälst fick det bli en Ford Sierra, Just den bilen var en gubbgrå sedan från -93 med DOHC motorn.
5st Sierror han jag med innan jag bestämde mig att växa upp och köpa något vettigare. Förra vintern tog abstinesen över och blocket och facebook söktes igenom dagligen efter ännu en Sierra.
Till sist dök "hon" upp. en snorgrön tvål (halvkombin) från 1988 som då blev skattefri och 2års besiktning vid årsskiftet, utrustad med den legendariska Pintomotorn!
Ett gäng bilder och vetskapen om att den startade och gick samt var besiktigad ett tag till var det enda jag visste om bilen när jag åkte och hämtade hem henne.
En riktig skönhet må jag säga! Eller inte...
Första grejen jag gjorde var att byta till dom mörkare bakljusen
Hade från början inte direkta planer med bilen förutom att ha den som extrabil/vinterbil, på vintern är det mörkt, så då lär man ha lite extralyse.
Efter bilden togs och solen äntligen gått ner över horisonten skulle det provlysas!
Ljust vart det, och sen small det och började låta illa...
Fläktremmarna tyckte inte extrtaljuset var någon bra idé...
Men händig som man är "kastade" jag på 2 nya remmar
efter någon månad så bestämde sig nästa rem att den också ville gå av, nämligen kamremmen...
Så när jag ändå "bytte" den passade jag på att byta ut vattenpump, termostat och serva bilen med lite nya stift, rotor, fördelarlock, olja och filter.
Presspassning på vattenpumpen i kartongen den levererades i...
Börjat riva lite
Testade även lite snabbt om en intercooler jag hade liggande passade... det gjorde den
Rotorn gillade inte att bli utbytt...
Kräkte på lite frän färg på dom delar jag plockade bort
Rev ännu mer
och sen kastade jag ihop allt igen
Självklart med ett sportfilter som säkert ger minst 57 extra hästar (det vet ju alla!)
Höfläkten på vattenpumpen och jag va inte bästa kompisar så den hamnade i soporna och jag skruvade dit en elfläkt istället.
Skruvade samtidigt bort lite egr-tjafs, sånt kan man ju inte ha på en rejsbil (det vet ju alla!)
Kompletterade även med lite mätare jag hade liggande. ska till en lite seriösare montering vilken dags som helst...
Nästa grej jag fick laga va tanken, tydligen så rann allt över halvtank ut igen...
hade absolut 0 lust att svetsa i den gamla tanken så dom snälla herrarna på lokala reservdelsfirman tog hem en ny tank åt mig
Passade även på att bygga en lite inspektionslucka till armaturen
Sen blev det vår och sommar
"sommar" hjulen åkte på.
Bytte ut långhuven till en korthuv (utan rost!)
Införskaffade en reservdelsbil som ska få donera en hel del prylar. (min sjunde Sierra...)
Första grejen som donerades var vita framblinkers
Sen fick även grillen och en ny list under lysena flytta in.
Därefter vart det dags att besiktiga bilen.
tyvärr hade bilbekämpningen åsikter om dom slutkörda stötdämparna och dom obefintliga fram bromsarna.
Så jag klickade hem en låda från internet
Med coilovers till Ford Focus MK1 som ska passa nästan "rakt på" Sierra.
Monterade dom på naven från reservdelsbilen för att se om det passar, och det gjorde det.
Målade upp oken
Sen hade jag lastat bilen full och skulle åka till garaget och börja byta grejer. då rasade bensinpumpen...
Så den stora blåvita butiken fick leverera en helt 100% äkta bosch 044 kopia
Som tillsammans med ett pumpfäste jag hade på hyllan samt lite wagoklämmor fick hitta dit
Efter det blev hon stående lääänge eftersom annat kom i mellan. När jag sen skulle åka till garaget igen så fick jag inte igen huven... huvlåset hade rostat ihop totalt. Fick då briljanta idén att smälla igen huven hårdare bara, så nu lär jag byta framlyse också.
så jag rev bort kuddarna huven vilar på och skruvade dit lite speedparts istället
Så nu går det att stänga huven igen.
Fortsättning följer