Tillbaka efter lite andra hobbyn och projekt... Har införskaffat en Mini Cooper S, blev en 2006 årsmodell så man fick den sista av R53 generationen som har rätt motor (läs kompressor) och rätt spec. Chili paket, Sport+, LSD och inte mycket mer Bilen är min vanliga bruksbil så blir lite småpill allt eftersom... Bilen verkar org förutom sommarfälgar och har gått 8000mil.
I USA släppte ju Mini 2004 en MC40 i 1000 exemplar för att fira första Monte Carlo vinsten av Paddy Hoppkirk, gillade hur min 206a blev som en tribute till Grönholm så planen med denna är att göra en MC42 som en egen tribute för vinsten eftersom MC40 blir lite svår att få tag på, tror enda exemplaret i Europa går i Norge.
Satte i ett K&N panelfilter för lite mer vinande ur kompressorn, mallade på Mudflapsen från RallyArmor
Kapade ut ruttna resonatorn för att få lite goa knallar å gurgel från den sidan, låter över förväntan bra. Kallas för One Ball-mod eller The Lance Armstrong
Original fälgarna är väldigt sletna så testade plastidippa dom vita när nya däck åkte på, färgen passar bra men tyvärr satt det inte kvar länge. Men ska renoveras på sommaren så blir ev vit lackerade beroende på vad jag hittar för sommarfälgar...
Monterade katapultstolar, det är ju ett måste i en rallybil eller? Å JCW tröskelskydd som inte riktigt vill klistra fast...
En gängad adapter till BMW och en Delrin knopp till Subaru STI fick bli knopp istället för hemska org knoppen. Har en JCW Carbon/Alcantra liggandes men osäker på om jag ska montera den rariteten än...
Sökte förgäves efter "Kill Switch" cigg tändare, någon enstaka Nismo modell på Ebay för 1500:-... Så byggde en egen, behöver ju inte tändare när man inte röker så räcker som lock och lite feeling
Fick på Stänkskydden, Rally Armour universal PU modell. Kanske man slipper tvätta dagligen
Har någon org fälgar, multispoke eller stora plåtfälgar å vill byta mot fälgarna från första bilden hör gärna av er
Kul med ett Miniprojekt! Är själv inne på min andra R56a. Kompressorn låter bättre, men gillar den generationen. De nyare är inte samma sak, för tunga och inte samma känsla:)
Glöm inte att slänga i mindre remskiva, chip, intercooler och bättre grenrör. Då blir de riktigt roliga!
Kul med ett Miniprojekt! Är själv inne på min andra R56a. Kompressorn låter bättre, men gillar den generationen. De nyare är inte samma sak, för tunga och inte samma känsla:)
Glöm inte att slänga i mindre remskiva, chip, intercooler och bättre grenrör. Då blir de riktigt roliga!
Remskiva blir nog 15% mindre sen när kompressorn ska servas, chip/map behöver man ju inte om man inte sätter i över 17% reduktion men då behövs nya spridare, grenrör, ic osv. Tror jag håller mig till 15% och resten nära org på motor sidan.
Dagens pill blev på med MC42 dekor 😀 Tyvärr blev jag inte nöjd med resultatet så dekoren ska beställas om med lite justeringar i storlek och läggas till någon bit 🤔 Men på rätt väg iaf
Lyckats få dit extraljus, diod modell från F56 så fästena passade inte riktigt utan fick bulta dom i stötfångare istället för grillen.
Enda problemet jag har är att ljuskontroll när man vrider på tändning räcker till å dra relät så lamporna flimrar till när man vrider på tändning, finns det något smidigt workaround tex reläer som dras lite trögare? Inte så sugen på att börja hänga på motstånd på kablaget, styrdonen för ljuskontroll är ganska känsliga för belastning och vill inte bränna den.
Börjat rensa lite bak, ska in med ett plant golv och lite ljud och ljudisolering. Osäker på vad jag ska göra med bälten... Antingen ut med skräpet och regga om som 2 sitsig eller gömma dom lite å ta fram för bes.
Förra helgen åkte ett nytt batteri in... blev inga bilder från det, kändes inte så spännande Men var iväg å fixade sommarfälgar iaf, blir samma modell som jag hade på min 206a, OZ Chronos 17"
Igår fick bilen strippas lite inför att bli blondin
Å idag steg proffsen in och slipade lite innan Alpinvita lades på
När listerna ändå behövdes pillas bort var det lika bra att passa på å byta vindruta med, hade blivit en spricka från ett stenskott i hörnet Så imorgon åker nya rutan i och resten återmonteras.
Nästa blir att börja få till inredning och att plastidippa om nedre grillen jag lyckades rensa med högtrycken inför lacken
Trevligt projekt! Fortsätter se vad kul o fränt du hittar på.
Vad roligt Kommer inte gå snabbt, är ju bruksbilen och lärde mig från mitt golf projekt att inte bränna ut sig... Även från BMWn att inte bli färdig för snabbt, då tröttnar man på bilen istället 😊 Sänkning nästa om jag bara skulle få mina fjädrar, DHL suttit på dom sen den 6e å vet inte vart dom är...
Blev helt ok med första steget i lackering, skärm å bagage nästa gång som behöver lite förbättringar.. Hoppas DHL får nått gjort å sänkfjädrarna hittar hit snart för det behövs...
Lite har jag hunnit med på Minin även om inte många posts... Slängde på Tein sänkningsats, bytte hjullager fram och justerade lite vinklar Slängde på mina OZ Chrono Å köpte nedre aero grillen för att matcha den övre lite bättre än bara lacka den, inte rolig å få att passa på en icke aero stötis...