Har ett riktigt surt problem verkar det som(no pun intended..) och jag är jävligt klyven. Mycket är felsökt, bytt etc... Hjälp mig för snart går jag in i vägen, bokstavligen..
• Bilmodell
Volvo 940
B230FK
• Årsmodell
-96 (ej original motor so orelevant)
• Miltal
runt 25000
• Modifikationer på bilen
Bilen har gått som banbil, det som är gjort är:
Original turbo, laddat 1.2-1.4
Annan intercooler i aluminium
Annan soppapump i tanken
Mappad med original sprut på 98 oktan.
Guldbox
Annat luftfilter, avskärmning.
Batteri draget till skuffen.
Ställbar wastegate.
12:9 bult
3" Downpipe, resten 2.5"
Original spridare
Lämnar runt 250hk när den går som den ska gissar jag på.
• Hur yttrar sig felet?
Vid gaspådrag(speciellt låga varv) så bluddrar den. Ibland går det inte att komma ur det om man gasar fullt. Den går väldigt fett verkar det som, ALLA stiften var kolsvarta.
Den laddar inte så mycket som den ska.
Låter som den går på 3 cylindrar..
Ryker svart
Ibland om man laddar på så går den ur den "feta blandningen" och laddar max 0.9. Osäker på om den går på 3 cylindrar då också men den går ju inte bra för det.
Felet kom smygandes när jag skulle ut på isen förra helgen. Körde ett par timmar utan problem men den gick fett då också, avgassmällar och svart rök.
Motorelektroniks lampan (aka Lambda..) tändes på vägen hem från isen när jag slog i underredet (förmodligen avgassystemet) i en sten.
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Samma sak hela tiden oavsett kall eller varm etc.
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Mycket är felsökt.. Ska skriva upp allt.
Nya tändstift, bra kvalitet. (ALLA som satt var igen sotade då den går så fett)
Bytte lambdasond
Testade att rycka lambda och luftmassemätare, motorn gångs ändrade på sig(funkar väl då?)
Annan fräschare rotor och fördelare från fungerande bil.
Testat tändspole från fungerande bil
Ändra tändkablar
Kollat över alla säkringar och reläer.
Prövat andra boxar (både tändning och bränsle) från en som laddar likadan motor som Laddar 0.9. (chippad) ingen skillnad..
Testat annan tändmodul
Bytt hallgivare(trigger)
Tvättat luftmassemätaren med bromsrengöring
Kollat över alla vacumslangar på insuget.
Efterdragit alla tryckslangar och insug.
Känt på jorden på blocket, lossat och dragit åt
Dragit ut spridarkontakter, en efter en.. Gick dåligt när jag drog ut dem..
Bytt bränsleregulatorn och vacumslang
Blåst med tryckluft i bränslereturen, låter vid tanklocket så är fri gång
Dragit ut spjällhusgivaren, motorns gång(tomgång etc) ändrades.
Bytt motortempsgivare.
Efter allt detta kollade jag så kamremmen stod rätt, Den stod ett kugg fel. Äntligen tänkte jag... Fixade det men samma problem fortfarande :S
Jadu, som sagt är jävligt klyven, förstår inte vad det kan vara. Någon som har ideér? Skriv allt du kan kan tänka dig, ingen idé är en dum idé vid detta laget.
Tankeställare..
Kallstart går inte ur? finns det någon?
Fel på spridarmotstånd eller något?
Fel på något jag bytt, så det jag satt dit också var fel på..(man kan ha sån otur).. :s
Mvh Samuel
• Bilmodell
Volvo 940
B230FK
• Årsmodell
-96 (ej original motor so orelevant)
• Miltal
runt 25000
• Modifikationer på bilen
Bilen har gått som banbil, det som är gjort är:
Original turbo, laddat 1.2-1.4
Annan intercooler i aluminium
Annan soppapump i tanken
Mappad med original sprut på 98 oktan.
Guldbox
Annat luftfilter, avskärmning.
Batteri draget till skuffen.
Ställbar wastegate.
12:9 bult
3" Downpipe, resten 2.5"
Original spridare
Lämnar runt 250hk när den går som den ska gissar jag på.
• Hur yttrar sig felet?
Vid gaspådrag(speciellt låga varv) så bluddrar den. Ibland går det inte att komma ur det om man gasar fullt. Den går väldigt fett verkar det som, ALLA stiften var kolsvarta.
Den laddar inte så mycket som den ska.
Låter som den går på 3 cylindrar..
Ryker svart
Ibland om man laddar på så går den ur den "feta blandningen" och laddar max 0.9. Osäker på om den går på 3 cylindrar då också men den går ju inte bra för det.
Felet kom smygandes när jag skulle ut på isen förra helgen. Körde ett par timmar utan problem men den gick fett då också, avgassmällar och svart rök.
Motorelektroniks lampan (aka Lambda..) tändes på vägen hem från isen när jag slog i underredet (förmodligen avgassystemet) i en sten.
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Samma sak hela tiden oavsett kall eller varm etc.
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Mycket är felsökt.. Ska skriva upp allt.
Nya tändstift, bra kvalitet. (ALLA som satt var igen sotade då den går så fett)
Bytte lambdasond
Testade att rycka lambda och luftmassemätare, motorn gångs ändrade på sig(funkar väl då?)
Annan fräschare rotor och fördelare från fungerande bil.
Testat tändspole från fungerande bil
Ändra tändkablar
Kollat över alla säkringar och reläer.
Prövat andra boxar (både tändning och bränsle) från en som laddar likadan motor som Laddar 0.9. (chippad) ingen skillnad..
Testat annan tändmodul
Bytt hallgivare(trigger)
Tvättat luftmassemätaren med bromsrengöring
Kollat över alla vacumslangar på insuget.
Efterdragit alla tryckslangar och insug.
Känt på jorden på blocket, lossat och dragit åt
Dragit ut spridarkontakter, en efter en.. Gick dåligt när jag drog ut dem..
Bytt bränsleregulatorn och vacumslang
Blåst med tryckluft i bränslereturen, låter vid tanklocket så är fri gång
Dragit ut spjällhusgivaren, motorns gång(tomgång etc) ändrades.
Bytt motortempsgivare.
Efter allt detta kollade jag så kamremmen stod rätt, Den stod ett kugg fel. Äntligen tänkte jag... Fixade det men samma problem fortfarande :S
Jadu, som sagt är jävligt klyven, förstår inte vad det kan vara. Någon som har ideér? Skriv allt du kan kan tänka dig, ingen idé är en dum idé vid detta laget.
Tankeställare..
Kallstart går inte ur? finns det någon?
Fel på spridarmotstånd eller något?
Fel på något jag bytt, så det jag satt dit också var fel på..(man kan ha sån otur).. :s
Mvh Samuel
0
0
0
0