3354
Sök

Hjullager byte 4wd bil?

403 Inlägg
24 april 2019
Trådstartare
#1
Skall byta fram på min subaru, brukar det vara några problem att få av / på dom från axeln ?
Avdragare? Går dom bara att sätta i ett läge? lr måste man räkna ut exakt hur som skall sitta?


15 Inlägg
24 april 2019
#2
Bytte hjullager fram på min audi, inga problem med att få på dem på axeln och tror för övrigt att det inte spelar någon roll hur dem sitter. Har kört en del mil sedan dess och har inte upplevt några problem.

Jag använde ingen avdragare utan använde gassvets och värme och pressade/slog ut det. Vet inte hur de ser ut på subaru men behövde en speciell hylsa för skruvarna som sitter i hjullagret..


403 Inlägg
24 april 2019
Trådstartare
#3
Men det funka med en lite större avdragare om man inte har tillgång till gas svets antar jag?


344 Inlägg
24 april 2019
#4
googlade snabbt på "subaru legacy front wheel bearing replacement" och hittar flera videos på hur man gör, https://www.youtube.com/watch?v=vF6YyxqohgI tittade snabbt igenom denna och du har ingen användning för en avdragare i alla fall.

403 Inlägg
5 maj 2019
Trådstartare
#5
Det gick rätt smidigt att byta, dock behövdes kompressor modell minst 3 hästar och ca 80L plus, och stor mutter dragare som pallar mycket, axeln släppte skit lätt från lagret, dock missade jag sekvensen i film klippet på youtube som jag såg, att ena bulten på stötdämparen är för vinkel på hjulet, och att man skulle markera hur den satt innan man tog dän.
Nu låter det när jag kör, något tar i någonstans, misstänker smuts plåten, annars nå med belägg, nå annat kan det ju inte vara, dock vet jag nu inte hur jag löser hjulet vinkel, om man kör på fri hand som det ser bra ut, lr om man måste lämna in. Man kan väl mäta med måttband ovankant bromsskiva och nerkant och båda skall vara lika.
Försvinner inte ljudet när något tar i, snart, får man väl plocka av broms ok och kolla, men den är ju så tunn plåten så bör slita ner rätt fort om den tar i någon stans lite.



Sök