Tjena tjena
Fick tag på en billig Bmw E39 540 av en kollega med de vanliga felen som abs och sen något fel på automatlådan. Den lägger sig i något felläge. Så den blir ju riktigt trött. Ligger på samma växel hela tiden. Nollar man felkoderna så funkar lådan i några sekunder innan den lägger sig i felläge igen.
Sen har jag en 945 Turbo som jag fick billigt med lite motorfel. Bultarna till ena vevstaken hade lossnat så kolv och vevstake lossnat från veven. Så den gick väl bara på 3 burkar.
Så det är tänkt att flytta över V8an i Volvon o ha som en brukis/vinterbil o sladda runt korvmojjen. Kanske lite iskörning om det blir någon is här nere i Blekinge. Annars får man ta sig en roadtrip.
Hela bygget är tänkt att vara ett budgetbygge då jag håller på med ett M50 turbo bygge också. Så denna ska vara så billig som möjligt. Köpa begagnade delar eller tillverka själv. Ska köras som sugis iaf i början =P
Donatorbilen. 540 E39 -00. Rätt bra utrustad och påkostad av förra ägare
Fick tag på begagnade delar som inte har andvänts. GS5-39DZ växellåda med M60 svep, svetsad av Brandtab. Tenaci svänghjul och 765 tryckplatta från bakaxeldelar
Byggt en egen hydraulisk handbroms
Motorn som ska få ett nytt hem
Var tvungen att provburna när jag nollade felkoderna på automatlådan
Mer bilder kommer efterhand. 945an står hos en kompis. Är en vanlig skogsgrön 945a bara.