I sommar har vi varit på en roadtrip till Norge med Audin ( då jag lämnade tillbaka Mustangen innan semestern, och min nya BYD ännu inte levererats)
Började med att tvätt bilen så den iallafall var ren och fin när vi började semstern.
Men när vi kom fram till Örebro och gjorde ett stopp där, så började det så klart regna ☹
Men det torkade fort när vi körde och det blev inga fläckar 😊
I Norge så blet blev några nätter i tält
Åkte färja
Men framför allt så körde jag många roliga vägar, här är en favorit som jag körde både ner och sedan upp igen 😊
Den sista långa böjen är i en tunnel
Väl nere så köpte vi glas och sen var det bara att köra samma väg uppför 😊
Högst upp så ligger denna restaurangen, med fin utsikt över vägen och dalen nedanför.
Utsikt från restaurangen
Samhället nere i dalen
De har otroligt många och långa och djupa tunnlar i Norge
Som Hvaler tunneln 3751 lång och 120 meter djup med 10% lutning
Och Ryfylketunnelen som är världens längsta, djupaste och dyraste undervattenstunnel. Den är hela 14,3 km lång och 291 meter under havsnivån
Som denna med en stoor rondell i tunneln.
Otroligt häftiga vyer
Här har vi parkerat på en rastplats vid en stor damm ( som man ser delar av i bakrunden) efter ytterligare en rolig slingerväg
Ett av våra mål var att gå till preikestolen, vilken häftig vandring 😊
På väg hemåt igen så kom stormen / ovädret HANS så vi höll oss i sydvästra Norge och skulle bara köra förbi och kolla in ”Världens Ände” på väg till Sverige.
MEN när vi svängde av E18 vid Tønsberg så sa det dunk, plonk och sedan plingelingeling.
Vi stannade till och jag gick tillbaka och hittade ett halvt varv av en bilfjäder.
Vi körde vidare en liten bit till men varje gång vi svängde mycket så lät det konstigt.
Stannade vid en Essomack och frågade om vi fick stå under deras tak och mecka lite. Jag tog bort vänster framhjul och ser då att det är överdelen på fjädern som gått av och hoppat snett. Det såg också ut som att fjäderbenslagret hade börjat dela sig. (Hade det varit nere så hade det troligen gått att köra vidare.)
Vi kollade på Google och det låg några bilverkstäder en liten bit bort.
Vi åkte dit och gick in på BilXtra. De hade ingen ledig tid före nästa torsdag. Men de tipsade om verkstaden bredvid, Easy bilservice.
Där försökte mekanikern få tag i rätt fjäder genom sina olika leverantörer, han gick även över till Møller bil (Audi återförsäljaren) men de meddelade att fjäder till den här bilen har utgått utan ersättningsprodukt.
Till slut kollade han med Mekonomenbutiken, det fanns ingen fjäder i Norge, men på centrallagret i Strängnäs. Så de beställde en därifrån. Med leverans nästa dag.
Så det var bara att gå ner till city och boka ett hotellrum.
Strax innan kl 13 så ringde mekanikern och meddelade att vänster fjäder och lagret passade och var bytta.
MEN att vid provkörning så lät det fortfarande konstigt.
Så de hade lyft upp bilen och kollat på höger fram, den fjädern var också av men i nederkant.
Det verkar ha varit av en stund då brottytan var rostig. Men den hade hoppat ur fjäderskålen.
Nu har de beställt en fjäder och ett lager till. Så i morgon ska de byta även på höger fram.
Sen kan vi förhoppningsvis fortsätta vår bilsemester.
När det monterat även det lagret och den fjädern så funkade bilen igen
Här har vi ”löst ut” bilen
Tråkigt att lägga så mycket pengar på en gammal bil, + 2 hotellnätter och middagar på stan. Men nu har vi sett och tittat på det mesta I Tønsberg.
Tur i oturen att bilen gick söder där, i den staden. Där det fanns en bilverkstad som hade tid,
och att det fanns restauranger och hotell.
Det kunde ju ha hänt mitt ute på vischan, uppe i bergen….
Sen körde vi via Spiralen i Drammen en 6 ½ lång tunnel som går upp till en utsiktsplats.
Där ifrån vidare till Sverige. Var lite osäkert vilken väg som skulle gå att köra, då vissa vägar runt OSLO hade spolats bort av ovädret. Men vi körde sockervägen över till värmland
Vi var hemma 1 dygn och packade om , sen åkte vi till Järvsö och bodde 2 nätter i en stuga på campingen
och testade ”Via ferrata:n ” i Järvsö.
Bilen funkade perfekt efter det och när vi kom hem så fick den än välbehövlig tvätt igen.