3316
Sök

Försvarsmakten vill inte ha din tesla

4 165 Inlägg
6 153 Inlägg
28 december 2019
#2
Jag skulle inte vilja vara ägare till toyota hilux och landcruiser med dieselmotorer om det blev krig

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 december 2019
#3
Återge gärna vad länken säger så slipper vi klicka på den.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 149 Inlägg
28 december 2019
#4
Jämför med England där polisen köpt in ett gäng elbilar och har dessa som polisbilar. Det blev fiasko där. Kunde de inte räknat ut det själva?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 123 Inlägg
28 december 2019
#5
Fast Sverige har egen elproduktion men ingen egen olja så verkar smartare att ta så många tesla man kan hitta och spara oljan/fossiljuicen till stridsvagnar, lastbilar och liknande...


3 400 Inlägg
29 december 2019
#6
Ivel skrev:
När Fukushimakatatrofen inträffade var de första bilarna i drift elektriska.

Hur kommer det sig? Säkrare? Eller fanns dem där innan katastrofen?


466 Inlägg
29 december 2019
#7
Fast i försvarsmakt synpunkt så har man inte samma "problem" med bränsle.
Har ju egna tankar och står högst på listan vid eventuell brist etc och har en egen intern logistik.

Driftsäkerhet/kontinuerlig funktion utan avbrott med bra historik är reglerna man utgår ifrån i grunden.

Men hade varit fräckt o se elfordon men svårt o se funktionen med tanke på vikt/bestyckning etc.
Senast redigerat av skanepiraten (29 december 2019)


5 131 Inlägg
29 december 2019
#8
Fast elfordon borde vara bra i krigsföring, ställ ett par i vindens riktning mot fienden och tänd på. Riktigt trevliga gaser som bildas ;-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

3 400 Inlägg
29 december 2019
#9
Ivel skrev:
Low skrev:
Ivel skrev:
När Fukushimakatatrofen inträffade var de första bilarna i drift elektriska.

Hur kommer det sig? Säkrare? Eller fanns dem där innan katastrofen?

När elnätet fungerade igen är det betydligt lättare att dra en skarvsladd att ladda en elbil med än att försöka få upp bränsle ur mackarnas cisterner eftersom skicket på utrustningen behöver en rigorös kontroll innan igångsättning gällande läckage och elektriska haverier.
Fel på laddsladdsmatning, tjoff proppen går.
Fel på bensinmacken, booom kvarteret sprängs.

Ehm okej..


962 Inlägg
29 december 2019
#10
Ivel skrev:
När Fukushimakatatrofen inträffade var de första bilarna i drift elektriska.

Klipper fienden försöringen av el blir utgång en helt annan än vid en händelse kopplat till en naturkatastrof. Den är ju mer lokal medans fiender är mer illasinnade och slår ut allt dom kan.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

962 Inlägg
29 december 2019
#11
Ivel skrev:
M123 skrev:
Ivel skrev:
När Fukushimakatatrofen inträffade var de första bilarna i drift elektriska.

Klipper fienden försöringen av el blir utgång en helt annan än vid en händelse kopplat till en naturkatastrof. Den är ju mer lokal medans fiender är mer illasinnade och slår ut allt dom kan.

Tappen fungerar inte utan elektricitet.

Självklart inte men försvaret har ju sina egna tankbilar.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

249 Inlägg
29 december 2019
#12
Hmm om folk hade gjort lumpen så hade de vetat hur man gjorde förr och troligen gör än idag når det inte finns el att tillgå, försvaret har många lösningar tex pumpar drivna av lastbilen som kör bränslet, flyttbara dieseldrivna elagg, handpumpar mm


6 153 Inlägg
29 december 2019
#13
Men efter första dagens krig är det så många bombkratrar i körbanorna och så mycket nedsprängt byggnadsmaterial på stadsgatorna att man omöjligt kan ta sig fram med en Tesla...

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 december 2019
#14
Ni har en förmåga att tjafsa om verkligen ingenting.

I militären har man elverk. Dessa drivs av diesel. Diesel pumpas ur fat med handpump. Bristen på diesel är alltså inte kopplat till oförmåga att pumpa denna. Bristen på diesel skulle snarare bero på att en fiende på något sätt slår ut dieselreserven så diesel inte finns att tillgå, mer än de kubikmetrar som eventuellt fördelas ut till förband initialt.

Elbilar är definitivt ingenting för försvaret i en skarp situation vid händelse av krig/invasion. Så enkelt är det. Däremot så skulle förmodligen försvaret ha stor användning för elbilar generellt i fredstid i mer typisk ”civilförsvarstjänst”. De kräver mindre underhåll och är betydligt billigare att driva.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 149 Inlägg
29 december 2019
#15
caromania skrev:
Ni har en förmåga att tjafsa om verkligen ingenting.

I militären har man elverk. Dessa drivs av diesel. Diesel pumpas ur fat med handpump. Bristen på diesel är alltså inte kopplat till oförmåga att pumpa denna. Bristen på diesel skulle snarare bero på att en fiende på något sätt slår ut dieselreserven så diesel inte finns att tillgå, mer än de kubikmetrar som eventuellt fördelas ut till förband initialt.

Elbilar är definitivt ingenting för försvaret i en skarp situation vid händelse av krig/invasion. Så enkelt är det. Däremot så skulle förmodligen försvaret ha stor användning för elbilar generellt i fredstid i mer typisk ”civilförsvarstjänst”. De kräver mindre underhåll och är betydligt billigare att driva.

Blåljus och militär får nog åka diesel även i framtiden. Det finns ju även diesellok undanstoppade lite här och var. Men du har en poäng, ska man bara åka mellan A-B i fredstid i transportsyfte så...

Många större städer har idag egen nödströmförsörjning. Så ladda skulle man kunna göra även då, och det är inga dieselgeneratorer direkt. Har bytt styrsystem i en sådan anläggning en gång.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 736 Inlägg
29 december 2019
#16
Som vanligt då på Garaget numera: "Elfordon istället för allt annat - för och emot."

Så... Finns det då några robusta eldrivna fordon som har vettig räckvidd, laddas fort (fienden väntar nog inte på att man laddat klart) och klarar att transportera saker eller folk likt tex en Mercedes G-wagen? För annars är den här diskussionen lite av ett slag i luften...
För även fast små glada elbilar puttrade runt (ja, jag tänker på ljudet i introt till Jetsons...) i resterna av jordbävningen vid Fukushima-katastrofen, i fredstid, så behövs sannolikt robustare saker i krig.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

962 Inlägg
29 december 2019
#17
Ivel skrev:
caromania skrev:
Ni har en förmåga att tjafsa om verkligen ingenting.

I militären har man elverk. Dessa drivs av diesel. Diesel pumpas ur fat med handpump. Bristen på diesel är alltså inte kopplat till oförmåga att pumpa denna. Bristen på diesel skulle snarare bero på att en fiende på något sätt slår ut dieselreserven så diesel inte finns att tillgå, mer än de kubikmetrar som eventuellt fördelas ut till förband initialt.

Elbilar är definitivt ingenting för försvaret i en skarp situation vid händelse av krig/invasion. Så enkelt är det. Däremot så skulle förmodligen försvaret ha stor användning för elbilar generellt i fredstid i mer typisk ”civilförsvarstjänst”. De kräver mindre underhåll och är betydligt billigare att driva.

Tjafs? Snubbarna har ju ingen fantasi eller hum om funktioner hos fordon eller försvarsmaktens tillkortakommanden gällande dieselförsörjning.

Du har fel.
Elverk = ladda elfordon.
Det skulle absolut fungera i skarpt läge med eldrivna fordon, du menar ju att elverken går att köra.
Finns fler fördelar med elfordon som du skriver gällande underhåll i skarpt läge och inte att glömma, tystare och mindre värmeutvecklande gång.
Stå inte på nittonhundratalets kant, hoppa och utvecklas.

Fantasin är det nog någon annan som står för den här gången. big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

60 Inlägg
29 december 2019
#18
Low skrev:
Ivel skrev:
Low skrev:

Hur kommer det sig? Säkrare? Eller fanns dem där innan katastrofen?

När elnätet fungerade igen är det betydligt lättare att dra en skarvsladd att ladda en elbil med än att försöka få upp bränsle ur mackarnas cisterner eftersom skicket på utrustningen behöver en rigorös kontroll innan igångsättning gällande läckage och elektriska haverier.
Fel på laddsladdsmatning, tjoff proppen går.
Fel på bensinmacken, booom kvarteret sprängs.

Ehm okej..

Hur tänkte du nu??. Så du menar att alla bensinstationer gör stora kontroller  efter ett ström avbrott, det  tror jag inte. det viktigaste för dom är att få igång grillen till korvarna igen efter att strömen kommit tillbaka.
Tar det slut på bensin eller diesel i ett fordon längs vägen är chansen stor att kunna slanga ur ett annat fordon som inte används och tanka upp med skulle vilja se dig slanga ström ur en elbil i krigs tid eller att du har med dig ett elverk och sätter dig och väntar några timmar tills du kan åka vidare

60 Inlägg
30 december 2019
#19
hittade bara det här https://www.nyteknik.se/energi/sa-kunde … ts-6421858
- Om Tepco, med helikoptrar, lyft in fullastade brandbilar rakt in i reaktorområdet inom två timmar skulle Fukushima kunnat ha räddats. Då hade katastrofen kunnat undvikas.
Tror inte dom fordonen går på el som dom borde satt in,hittade inget om att dom åkte omkring med  elbilar efter olyckan,så du får nog lägga ut en länk

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
30 december 2019
#20
Hybrid_ skrev:
caromania skrev:
Ni har en förmåga att tjafsa om verkligen ingenting.

I militären har man elverk. Dessa drivs av diesel. Diesel pumpas ur fat med handpump. Bristen på diesel är alltså inte kopplat till oförmåga att pumpa denna. Bristen på diesel skulle snarare bero på att en fiende på något sätt slår ut dieselreserven så diesel inte finns att tillgå, mer än de kubikmetrar som eventuellt fördelas ut till förband initialt.

Elbilar är definitivt ingenting för försvaret i en skarp situation vid händelse av krig/invasion. Så enkelt är det. Däremot så skulle förmodligen försvaret ha stor användning för elbilar generellt i fredstid i mer typisk ”civilförsvarstjänst”. De kräver mindre underhåll och är betydligt billigare att driva.

Blåljus och militär får nog åka diesel även i framtiden. Det finns ju även diesellok undanstoppade lite här och var. Men du har en poäng, ska man bara åka mellan A-B i fredstid i transportsyfte så...

Många större städer har idag egen nödströmförsörjning. Så ladda skulle man kunna göra även då, och det är inga dieselgeneratorer direkt. Har bytt styrsystem i en sådan anläggning en gång.

undanstoppat.. dom används dagligen.. smile

brukar se hur diesel loken kommer åkande i värmland smile   

i Sunne har dom inte ens ström framdraget till spåret smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök