Första steget blir att renovera motorn, bygga om till skivbromsar (trumbromsar utan bromsservo nu), sänka 5,5? fram och 5? bak, fixa till fram och bakvagn samt flytta tanken.
Började dra lite luftslangar sen kom jag på att jag inte monterat handbroms vajrarna än och för att inget ska krocka med vartannat så fick det bli lite meck med det i stället
Väldigt mysigt projekt riktigt snyggt jobbat 😀
Får man fråga vad som hände med duetten med b36 motorn? 🙂
Tack, tack 😊 Följer ditt projekt och imponerande framsteg 👍
Duetten blev ståendes efter byte av verkstad och gnistan kom inte riktigt tillbaka tyvärr 😏 Så den såldes och hamnade i Sandviken, nye ägaren blästrade karossen och sen tröttnade han och sålde den, så nu är den i din grann kommun Sjöbo.
Blev lite sugen på att få något gjort i verkstan 😀 så började med bränslerören. Från början hade jag tankarna på att använda 10mm rostfria rör, men blev 10mm aluminium rör i stället. Lite smidigare att bocka.
Använder övergång till AN6
Bockat till en bit aluminium som rörhållarna kan fästas på sen
Ibland är det två steg bak och ett fram. Med kortare stötdämpare bak så blev fjärdingsvägen kortare där bak än fram, vilket egentligen inte gör någonting. Men eftersom jag har en lite dold agenda med detta bygge så ser jag en fördel med att kunna höja den i baken. Så blev till att sätta i stötdämparna med original längden, dessvärre så passar de inte riktigt längre utan bottnar innan bakaxeln tar i genomslagsgummina. Blev till att bygga nya stötdämparfästen så att infästningen till stötdämparna kom längre ner. Vilket fick till följd att då hänger bakaxeln i luftbälgarna när den är upphissad utan stöd för hjulen 😏 Kanske ingen fara men känns sådär. Klurade lite och letade efter svarta spännband att göra fångstband av, då kom kollegan på att jag kunde använda bilbälten så skar ut bältena ur en Mercedes som skulle iväg till skroten.
Infästningen nerflyttad
Värmde en hålpipa med gasolbrännaren för att göra hål i bältena