Kära läsare!
Det är vår i luften i Skåne! Sol och massa plusgrader ledde till att jag plockade ut Pensionärsvagnen från vinterförvaringen nu i veckan. Vilken glädje att få vrida om nyckeln och väcka bilen från sin slummer efter fyra månaders avställning. B202:an small igång direkt, inga konstigheter.
Första turen för 2021. Torrt och saltfritt
Dagsfärska bilder i tvåsiffriga plusgrader.
Dragkroken, eller rostkuken som några av mina vänner vill kalla den för, har helt klart sett sina bästa dagar.
Då jag saknar bläster så testar jag en för mig helt ny metod - rostborttagning med elektrolys! Lite målarsoda (bikarbonat), offerskrot och en hederlig batteriladdare är allt som krävs.
Kopplade på strömmen och det stilla badet förvandlades till en fräsig jacuzzi. Gravrosten formligen löstes upp och migrerade från kroken till offerskrotet. Härligheten fick stå och puttra några dygn.
Det fina med metoden är att den kommer åt i skrymslen och invändiga hålrum. Dock försvinner inte rosten hundraprocentigt som vid blästring, en ytlig "svartrost" förblir kvar och behöver stålborstas bort.
Efter en lättare stålborstning framträder en plåtren yta, betydligt enklare att få rent än obehandlad rostig yta.
Sedan lackades alla delar med hammarlack på burk, Hammerites släta variant utan det spräckliga utseendet
Insidan på kroken ska täckas med olja/rostskyddsmedel.
Under vintern som gick hann jag även införskaffa mig en komplett trubbnos-front inkl. turbospoiler och fram och bakstöt. Har alltid gillat den stöddiga turbofronten
grillen är från årsmodell 1980-82 om jag inte är ute och cyklar.
Under dagen hann jag även byta ut glödlamporna i nummerskyltbelysningen mot LED
Allt för denna gång!
/Bwonka
P.S Tycker mig notera betydligt fler/mer aktiva Saab-trådar på Garaget nu, kul att se.