Har alltså en Citroen C4 från 2011 som får upp ABS/ESP felmeddelanden på instrumentpanelen.
Meddelandet dyker upp så fort bromspedalen trycks ner, oavsett om bilen rullar eller ej.
Efter felkodssökning hittade jag felkod
C0040 vilket betyder:
Definition: Right Front Wheel Speed Sensor
Possible causes
– Faulty Right Front Wheel Speed Sensor
– Right Front Wheel Speed Sensor harness is open or shorted
– Right Front Wheel Speed Sensor circuit poor electrical connection
Symptoms
– Antilock Brake System (ABS) warning light ON
Försökte då mäta ABS-givare höger fram. Resistens samt växelspänning när jag snurrade hjulet men fick inga värden. Provade samma sak på den andra "friska" sidan. Inga värden där heller. Oklart hur jag skall mäta denna typ av sensor. Bilen har "inbyggd" magnetring i hjullagret.
Körde en sväng med läsaren på live data och den visade då att alla givare följde varandras värden. Förutom höger fram som ibland spikade och droppade. Så något knas med den givaren tycks det vara.
Eftersom jag inte kunde mäta mig fram till om givaren var trasig eller ej, bytte jag plats på höger och vänster sida för att utesluta felaktig givare. Nollade koderna och startade på nytt. Felkod
C0040 igen, vilket får mig att tro att givaren är okej, men något mellan givarens konstakt och kabeln upp till datorn är vajsing.
Om jag mäter kontakten där givaren satt, vad skall jag ha då? 12 volt? Eller ska jag mäta något annat?