Tjena tjena min 740 92a gl går på 3 cylindrar efter kam byte från m kam till vx3 kam. Inte rört något i tändväg förutom fördelaren in och ut ur kammen. Motorn var noll ställd innan och remmen har ej hoppat på vevaxeln eller kamaxeln. Hjälp tack
Kan det vara att den cylindern som inte tände blev fylld med soppa. Så går det antingen igenom ventiltätningar eller tryckts förbi kolvringarna. Lukta på oljan och se.
Kan det vara att den cylindern som inte tände blev fylld med soppa. Så går det antingen igenom ventiltätningar eller tryckts förbi kolvringarna. Lukta på oljan och se.
Oljan luktar inte så förfärligt. Ska göra ett komptest imorgon och se vad resultatet blir. Blir troligtvis att riva topp och hela köret. Är vx3 kammen så mycket vassare att den kan ta sönder en ventil i en f som har går 30k mil?
Kan det vara att den cylindern som inte tände blev fylld med soppa. Så går det antingen igenom ventiltätningar eller tryckts förbi kolvringarna. Lukta på oljan och se.
Oljan luktar inte så förfärligt. Ska göra ett komptest imorgon och se vad resultatet blir. Blir troligtvis att riva topp och hela köret. Är vx3 kammen så mycket vassare att den kan ta sönder en ventil i en f som har går 30k mil?
Går kamremmen av på en b230f så händer inget med ventilerna. Det kan stå fullt öppna men krockar inte med kolvarna ändå. Men någon ventilfjäder kan har gett med sig när du har monterat kammen. Skruvade du ner varje kamöverfall lite åt gången när du monterade kammen?
Antar att du menade att du vände fördelaren 180 grader fel när du monterade. Så den inte skickade ut gnista till rätt cylindrar? Sen vände tillbaka fördelaren 180 grader igen?
Kan det vara att den cylindern som inte tände blev fylld med soppa. Så går det antingen igenom ventiltätningar eller tryckts förbi kolvringarna. Lukta på oljan och se.
Oljan luktar inte så förfärligt. Ska göra ett komptest imorgon och se vad resultatet blir. Blir troligtvis att riva topp och hela köret. Är vx3 kammen så mycket vassare att den kan ta sönder en ventil i en f som har går 30k mil?
Går kamremmen av på en b230f så händer inget med ventilerna. Det kan stå fullt öppna men krockar inte med kolvarna ändå. Men någon ventilfjäder kan har gett med sig när du har monterat kammen. Skruvade du ner varje kamöverfall lite åt gången när du monterade kammen?
Antar att du menade att du vände fördelaren 180 grader fel när du monterade. Så den inte skickade ut gnista till rätt cylindrar? Sen vände tillbaka fördelaren 180 grader igen?
Skruvade dit överfallen lite åt gången som man ska och precis vred fördelaren 180 grader fel men sitter rätt nu. Ska ta komp prov nu så får vi se vad som har hänt