2211
Sök

Kan man bryggkoppla slutsteg i stereo?

49 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
Jag har ett steg (Gas silver 200.4) Det är ett 4-kanal steg som går att bryggkoppla, det har 4 st lågnivå-ingångar och 2 st lågnivå-utgångar. Jag vet hur man bryggkopplar på vanligt vis, men det jag undrar över är om man på något vis även kan bryggkoppla så att man får ut stereo? jag ska koppla 2 st 12" basar till detta steg som jag tänkte skulle jobba mellan ca: 50Hz upp till kanske 150Hz, Jag har en subbas på 15" på et annat steg redan.

21 761 Inlägg
28 januari 2007
Eftersom "stereo" innebär höger+vänster kanal så går det ju inte att både bryggkoppla och stereokoppla på samma högtalare, vid bryggkoppling så kopplar man ihop höger+vänster kanal och då blir det ju monosignal.

Sedan är det ingen vits att låta basar spela i stereo om frekvensområdet handlar om 50-150 Hz, i det området finns i princip ingen stereoåtergivning.

49 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Eftersom "stereo" innebär höger+vänster kanal så går det ju inte att både bryggkoppla och stereokoppla på samma högtalare, vid bryggkoppling så kopplar man ihop höger+vänster kanal och då blir det ju monosignal.

Sedan är det ingen vits att låta basar spela i stereo om frekvensområdet handlar om 50-150 Hz, i det området finns i princip ingen stereoåtergivning.

Kan man inte bryggkoppla typ vänster+vänster kanal in och höger+höger kanal in och få ut en bryggkopplad steroe signal? Jag vill ju gärna nyttja mitt steg till max, det ger ut typ 2*300W bryggkopplat ju.

21 761 Inlägg
28 januari 2007
Nej, man måste koppla ihop höger+vänster kanal. Det är på det sättet som steget är uppbyggt. Jag har inte sett något steg där man kan koppla ihop två vänsterkanaler och två högerkanaler.

49 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nej, man måste koppla ihop höger+vänster kanal. Det är på det sättet som steget är uppbyggt. Jag har inte sett något steg där man kan koppla ihop två vänsterkanaler och två högerkanaler.

Alla steg med 4 ingångar kan man ju koppla ihop två vänster kanaler och två höger kanaler, men frågan är ju då om man får ut en bryggkopplad signal i det fallet, Alltså om jag väljer att på mina 4 ingångar i slutsteget med en y-spitter koppla ihop Front L och Front R med vänster signal från stereon, och Rear L och Rear R med höger signal från stereon, blir då inte den bryggade utsignalen L+L och R+R? DVS stereo ut till mina 2 12:or?
Senast redigerat av Volvo745_88 (28 januari 2007)

49 Inlägg
30 januari 2007
Trådstartare
Någon mer som har synpunkter på denna fråga?
KAN man bryggkoppla men ändå få ut i stereo?

10 287 Inlägg
30 januari 2007
Möööö..........nu har det brunnit i huvet mitt....

Alltså..."bryggkoppling" har inget med "höger" eller "vänster" att göra. Bryggkoppling innebär att man kopplar en signal - låt oss kalla den för "X" till en kanal (1) och samma signal fast i motfas , dvs "-X" , till en annan kanal (2) . Sedan kopplar man högtalare mellan dom positiva/röda högtalarutgångarna på (1) och (2).

En högtalare spelar på skillnadssignalen mellan sina terminaler.

Det som händer då är att högtalaren spelar med signalen = X - (-X) = 2X , dvs man förstärker signalen två gånger med bryggkoppling.

(Jämför med en vanlig förstärkarutgång där man kopplar mellan "röd" och "svart" där svart är jord = 0. Då känner högtalaren av signalen = X - 0 = X)

Bryggkoppling måste man skilja från signalsummering av "vänster" och "höger" som innebär en signaladdition för att få Mono. Dvs V+H = mono.

Nu tror jag mig veta att dom flesta steg har en fiffig knapp för bryggkoppling - "klick" - så att man slipper tänka på vad som händer innanför höljet.

Med ditt fyrkanalssteg så tycker jag att man borde kunna bryggkoppla kanalerna två och två på så sätt att man får bryggad vänster på två kanaler och bryggad höger på dom andra två.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
30 januari 2007
Då är det troligen så att man i vardagsspråk säger bryggkoppling när det egentligen är en monokoppling. Vad jag vet så är det alltid höger+vänster kanal som kopplas ihop på ett steg, så visar iaf markeringarna på kopplingsplinten för högtalarna.

6 851 Inlägg
30 januari 2007
Volvo745_88 skrev:

JA, med 4-kanals steg så.
Du kan köra den "röda" signalkabel in på kanal 1-2 med Y koppling. Den svarta tar du sedan med en annan Y koppling in i kanal 3-4.

Kanal 1-2 bryggas till EN kanal, mono, och lika så kanal 3-4. Det är så jag tror att du menar iaf.

Fast jag kan inte förstå varför du skall göra det?
Heller inte fatta varför du skall dela dem mellan 150-50HZ?
Senast redigerat av Tiaz (30 januari 2007)

21 761 Inlägg
30 januari 2007
Tiaz skrev:
Du kan köra den "röda" signalkabel in på kanal 1-2 med Y koppling. Den svarta tar du sedan med en annan Y koppling in i kanal 3-4.

Hmm... Tänkte inte på det sättet, självklart går det att göra så. Jag går och ställer mig i skamvrån ett tag tror jag.

10 287 Inlägg
30 januari 2007
Jaaaa...joooo....på sätt och vis.

Fast det är ju bara därför att man har märkt kanalerna med "höger" resp "vänster" på steget för att undvika att förvirra för gemene stereokopplare.
Egentligen skulle ju kanalerna på stegen kunna heta "pelle" och "lisa" eftersom man i mera avancerade kopplingar mycket väl kan tex koppla "höger" som midbas vänster fram och aktivt dela "vänster" som diskant vänster fram.

Jag vet att jag gör det mera rörigt än gemene stereokopplare vill veta, men jag tro (måhända i min enfald) att det finns personer på forumet som vill veta mer än vad som står på kartongen.

Och en bryggkoppling kopplar alltid två kanaler i motfas för att få ut mera effekt. Sedan att stegen dessutom summerar två RCA-ingångar , det är som sagt var "innanför skalet" och inget gemene kopplare behöver bry sig om.

Over and out

Göran

Drönirettab skrev:
Då är det troligen så att man i vardagsspråk säger bryggkoppling när det egentligen är en monokoppling. Vad jag vet så är det alltid höger+vänster kanal som kopplas ihop på ett steg, så visar iaf markeringarna på kopplingsplinten för högtalarna.

(Groucho Marx).

21 761 Inlägg
30 januari 2007
Jo, när jag tänker efter så har jag nog låst fast vid att det alltid brukar vara höger+vänster. På 2-kanals steg blir det i princip så och då tänker jag på samma sätt med ett 4-kanals, kom aldrig på tanken att göra som Tiaz skrev.

6 851 Inlägg
30 januari 2007
Drönirettab skrev:
Tiaz skrev:

Hmm... Tänkte inte på det sättet, självklart går det att göra så. Jag går och ställer mig i skamvrån ett tag tror jag.

Haha, nej det tog ett tog för mej att förstå hur han menade...va inte helt säker på om jag heller hade rätt. Ibland kan det vara svårt att tolka vad folk skriver..särskilt om man använder bryggning i stereo sammanhang wink
Senast redigerat av Tiaz (30 januari 2007)

49 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Tiaz skrev:
Volvo745_88 skrev:

JA, med 4-kanals steg så.

Kanal 1-2 bryggas till EN kanal, mono, och lika så kanal 3-4. Det är så jag tror att du menar iaf.

Fast jag kan inte förstå varför du skall göra det?
Heller inte fatta varför du skall dela dem mellan 150-50HZ?

Tiaz! just så tänkte jag med att man kunde göra ja.
Varför? jo för att få ut mer effekt (man får ju ut enligt papperna iaf 4x100 eller 2x300 bryggkopplat)
Varför jag vill att dem ska jobba från 50 upp till ca 150? Jo för att min 15 tummare tar hand om allt under 50Hz.

6 851 Inlägg
31 januari 2007
Volvo745_88 skrev:
[Varför jag vill att dem ska jobba från 50 upp till ca 150? Jo för att min 15 tummare tar hand om allt under 50Hz.

Skall du blanda 12" och 15" så hoppas jag verkligen på att du har bra filter..Annars kommer det enbart bli pannkaka av allt. Jag tycker du skall göra så att du antingen kör med enbart din 15" eller båda dina 12", inte båda två.

49 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Tiaz skrev:
Volvo745_88 skrev:
[Varför jag vill att dem ska jobba från 50 upp till ca 150? Jo för att min 15 tummare tar hand om allt under 50Hz.

Skall du blanda 12" och 15" så hoppas jag verkligen på att du har bra filter..Annars kommer det enbart bli pannkaka av allt. Jag tycker du skall göra så att du antingen kör med enbart din 15" eller båda dina 12", inte båda två.

Jo jag har ett lågpassfilter som skall in innan ingångarna på slutsteget som jag ställer till vad basarna skall få jobba upp till, sen sätter jag högpass filtret på slutsteget för att sätta nedre gränsen på vad basarna ska jobba ifrån.

6 851 Inlägg
31 januari 2007
Vad är det för filter..vilken branthet delar de i?

49 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Tiaz skrev:
Vad är det för filter..vilken branthet delar de i?

Nuvarande filter är GAS Alfa X66 12 dB branthet, men ska skaffa et 24 dB filter sen.

10 287 Inlägg
31 januari 2007
En erferenhet när man har jobbat mycket med ljud är att man skall undvika för många olika register. Det blir inte bra. Har man så snäva register som 50 - 150, dvs drygt en oktav i ett register så är det överhuvudtaget inte vettigt.
Jag förstår Tiaz fråga för du behöver rätt branta filter.
För dom du skär dina "50-150" med ett konventionellt (dvs inte Linkwitz- Riley) högpass så har du -3dB vid 50Hz och -15dB vid 25Hz så frågan är vad du skall med en subba under 50Hz till.

/Göran

(Groucho Marx).

49 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Sharky skrev:
En erferenhet när man har jobbat mycket med ljud är att man skall undvika för många olika register. Det blir inte bra. Har man så snäva register som 50 - 150, dvs drygt en oktav i ett register så är det överhuvudtaget inte vettigt.
Jag förstår Tiaz fråga för du behöver rätt branta filter.
För dom du skär dina "50-150" med ett konventionellt (dvs inte Linkwitz- Riley) högpass så har du -3dB vid 50Hz och -15dB vid 25Hz så frågan är vad du skall med en subba under 50Hz till.

/Göran

subba under 50Hz= grymt skönt burreli burr bas.

Sök