Ping skrev:
Söker lite allmän råd för nästa bil.
Krav: Driftsäker alt låga reparationskostnader (map rost, renoveringsdelar), kommer troligen ha den 8+år tills den rasar ihop totalt.
Bensin alt Bensin/hybrid.
Årsmodell 2008 eller senare,
fjärr
Mycket trevligt, men inget krav: Nyckellöst,
Döda vinkel varning (lampa),
Enkel bil dvs helst ingen turbo (saker som kan gå sönder)
AC trevligt, men inget krav.
Sedan.
Trevligt om man kan koppla upp sig mot OBD med enkelt verktyg under 1000kr.
Meka: Har inget emot att göra enklare jobb själv typ: olja, filter, tändstift, bensinfilter, tändkablar, lamphus osv på GDS hall. Vill dock inte etc byta rostiga avgasrör eller byta bromsvätska som kräver specialverktyg.
Pris: gärna runt 60-80k, (kan "tänka" mig 40-150k, men helst inom 60-80k prisklass)
Bakgrund: Har börjat spana lite lätt på nästa bil när nuvarande ger upp. Om inte nått mekaniskt dödar den så tror jag rosten kommer göra det med tiden. Det kanske är inom 0,5år-3år, eller senare vem vet. Kanske köper om det skulle dyka upp ett riktigt bra kap. Kör i dagsläget en gammal S40 Fas1, utan AC, mest kort pendling till och från jobb 1,5mil enkel väg, högst 90 väg.
Var egentligen helt insnöad på att skaffa en BMW 3 serie E90, runt 2008, 15-20k mil. Men när jag började kolla lite mer specifikt om N46, N43, N52 motorerna och allt detta med rasade kamkedjor, läckande packningar, BMW som sa F u typ, rost som börjat komma. Så väcktes tanken om man inte ska skaffa en nyare småbilar som är enkel att parkera, som dessutom drar lite bensin.
Är egentligen lite emot småbilar/halvkombi då jag
hatar hur dålig sikt det är på etc V40 bakåt ur ett säkerhetsperspektiv när man byter fil, backar, osv. Kan även nämna att jag tyckte att det var jobbigt att köra en V50, då den är så bred.
Men iaf har snöat in mig lite på VW polo då den verkar vara väldigt populär samt att bakre lucka verkar vara ganska bred, bra sikt bakåt?
Har kollat lite på följande:BMW 320: 320 serie E90 är inte helt fel om man hittar en bil med bytt kamkedjesats.
BMW 325: E90 N52 motorn verkar vara stabil fast när bilen är 10+år verkar det vara dags att byta en hel del packningar, samt risken att dessa blivit buskörda extremt hög, många ägare, drar mer bensin.
BMW 3 serie F30: Här är det endast med turbo samt direktinsprutning, på en helt ny generation, priserna är höga så det blir ett nej.
Volvo S40 fas 2, -08 befintliga ägare begär helt orimligt högt pris, samt att rost verkar komma på dessa 06-10 årsmodellerna.
Toyota: har bra rykte hade gärna köpt en, men det är så extremt fula att det tar emot att skaffa en Toyota.
Seat Ibiza: ser väl kanske ok ut. Men har den trumbroms bak, verkar som lite förlegad teknik.
Mazda 2: Otroligt mycket snyggare än polo. Najs med back döda vinkel varning som standard på nyare modeller först 2017? Sikt bakåt verkar sämre än polo? Mycket få bilar till salu och med magert utrustningspaket.
VW Polo: najs att den drar så lite bensin, Turbo är kanske inte helt uteslutet då denna bil verkar vara väldigt populär i Sverige vilket kanske betyder reservdelar som är enkla att få tag på samt billiga inom EU, samt att många kan skruva på dessa eller tillomed själv?
Så vilka bilar tycker ni man ska undersöka mer? Just nu är jag "lite" insnöad på att polo är en bra ersättare den dagen man behöver byta, då man kan få en rätt ny 2014 inom min prisrange.