3165
Sök

Passat ecofuel 2011 gastankventil hänger sig

21 Inlägg
3 juli 2021
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239905/239905-c0d127248bef7abf23e59ca7b2d9fc57.jpg
Vad har fyrkanten på gastankventilen jag pekar på med kniven för funktion?

Vet någon hur ventilen är uppbyggd?
Vad behöver man göra för att byta ventil, alt, få liv i en krävande ventil?

Kan nämnas att jag har en ny spole och vet att den får ström när den ska.

Uppdatering: Hittade en PDF-fil som beskrev bra hur ventilen är uppbyggd, och fyrkanten stänger tanken mekaniskt så att man kan ta isär ventilen utan att tankens innehåll pyser ut. Lossade även på rörnippeln och lät gasen i röret pysa ut för att göra ventilen trycklös. det kom inte mycket gas där.

Därefter skruvade jag av magnetspole och sedan själva ventilen och demonterade allt och putsade rent allt.

Provmonterade magnetspole på ventilen och kontrollerade att den drog som den ska, och återmonterade allt på bilen och se, den fungerade.

Enl. PDF:en så öppnar ventilen av det höga trycket vid tankning, så funkar inte ventilen så blir tanken full vid tankning, men öppnar inte när man startar motorn.
Så tänk på att tanken är full vid denna typen av problem, och TÄNK före åtgjärd om ni vill ge er på denna typen av arbete.

Känns in i själen skönt att slippa betala Toveks tusen och åter tusen kr för  felsökning och ventilbyte mm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239905/239905-86b7ae722a7bf9c1df484261512cecc5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239905/239905-f98fbeed3e04cc53b99b9b8e15ee44b7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239905/239905-14443dbfdce09c5ce05bf5cce6312b83.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239905/239905-e4f79de274ffba25c2c8f754df0a653e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239905/239905-81ffb825e084b99181dc90f105b2fd64.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239905/239905-1c74a69525639eb4bbcbde9c8eee6e69.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239905/239905-87223e73703345fdf04762acfd381b3d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239905/239905-27222d84d1519e4011fc5d526a845eca.jpg
Senast redigerat av Handyman67 (4 juli 2021)

21 Inlägg
4 juli 2021
Trådstartare
#2
(svarar på mitt eget inlägg för er kännedom)

Hittade lite info om ventilen här:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_373_d2.pdf
Det är tydligen en manuell avstängning, om man behöver vid tex. en gasläcka.
Då borde man kunna stänga den och skruva ut själva venilinsatsen för undersökning.
Kanske kan man få i gång den kärvande avstängningsventilen på så vis.

Forummoderator
17 996 Inlägg
4 juli 2021
#3
Hm. En Gaswagen. De är inte felfria...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
4 juli 2021
#4
https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra … r/gastank/

Lite att tänka på för dom som kör fortfarande med gastankar. Dom håller inte för evigt och till slut måste man byta tankarna/stänga av gas funktionen/skrota bilen. Beroende på vad det står för datum på ens gastank på bilen. Tror det står att dom håller i max 20 år beroende på när dom är tillverkade och jag själv är inte expert på detta men skulle gå in och kika. Kan vara dags att sälja sin gasbil snart.

21 Inlägg
4 juli 2021
Trådstartare
#5
Men varför denna oro för gasbilar?
Jag känner till att det är begränsad livslängd på tankarna. I min passat från 2011 har jag minst nio år kvar och jag gissar att det räcker gott för mig och denna bilen.
Just det att folk är så ängsliga för gasbilar gör dom väldigt prisvärda, och eftersom jag anser att gasbil är det klart bästa för klimatet så är jag helnöjd.  Och inte är gasdelen på bilen särskillt svårmeckad heller. Bara obekant innan man lärt sig.

Forummoderator
17 996 Inlägg
4 juli 2021
#6
Handyman67 skrev:
Men varför denna oro för gasbilar?
Jag känner till att det är begränsad livslängd på tankarna. I min passat från 2011 har jag minst nio år kvar och jag gissar att det räcker gott för mig och denna bilen.
Just det att folk är så ängsliga för gasbilar gör dom väldigt prisvärda, och eftersom jag anser att gasbil är det klart bästa för klimatet så är jag helnöjd.  Och inte är gasdelen på bilen särskillt svårmeckad heller. Bara obekant innan man lärt sig.

Kan bli intressant. Jag avråder från att mecka med gasdelen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 Inlägg
19 februari 2023
#7
Väldigt intressant tråd, och lärorikt med bilder. Jag har problem med att säkring 17 går, vilket jag förmodar är just det här klassiska problemet men att någon av gastanksventilerna lagt av. Nu är det svårt att hålla liv i bilen så mycket längre av andra skäl så jag tänker varken lägga tid eller pengar på att byta ventiler.

Men om jag förstår ritningen över systemet korrekt så borde det gå att bara koppla bort styrningen till den ventil som är trasig så kommer övriga ventiler och tankar att gå att använda? Dvs genom att rycka en sladd så kommer jag ändå att kunna köra på gas, om än med mindre kapacitet. Är det korrekt uppfattat?
Senast redigerat av Caislen (19 februari 2023)

21 Inlägg
19 februari 2023
Trådstartare
#8
ja, vill du koppla bort en tank, så är det bara att lossa elkontakten.
Det som gör att säkringen går är att vatten gått in i spolen som manövrerar gasventilen. den kostar 450 kr och bytes med en skiftnyckel.
ingen som helst säkerhetsrisk att byta SPOLEN med tryck i tanken.

21 Inlägg
19 februari 2023
Trådstartare
#9
hur gammal är bilen och hur är skicket ?

3 Inlägg
19 februari 2023
#10
Handyman67 skrev:
ja, vill du koppla bort en tank, så är det bara att lossa elkontakten.

Gott. Är det enklast att koppla bort vid någon kontrollenhet eller är det en buss så att det bara går att koppla bort vid ventilen?

Handyman67 skrev:
Det som gör att säkringen går är att vatten gått in i spolen som manövrerar gasventilen. den kostar 450 kr och bytes med en skiftnyckel.
ingen som helst säkerhetsrisk att byta SPOLEN med tryck i tanken.

Det där låter så klart intressant att ge sig på själv. Jag lyckas dock inte förstå av de bilder jag hittat hur jag får loss och byter bara spolen. Men om jag bara vet att det går så ska jag läsa vidare.

Bilen är en Passat 2011 som gått snart 27000 mil. Rent tekniskt fungerar den väl som väntat av en bil vid de miltalen men ytrosten gör tyvärr att karossen snart faller ihop.
Senast redigerat av Caislen (19 februari 2023)

21 Inlägg
19 februari 2023
Trådstartare
#11
magnetspolen har artickelnummer 2k0-959-975-B hos VW

21 Inlägg
19 februari 2023
Trådstartare
#12
kolla på bilden överst, jag la ut hela ventilen med spole och muttrar i ordning som en sprängskiss, så att man skulle se hur den sitter fast

3 Inlägg
20 februari 2023
#13
Handyman67 skrev:
kolla på bilden överst, jag la ut hela ventilen med spole och muttrar i ordning som en sprängskiss, så att man skulle se hur den sitter fast

Jag att det är denna del som behöver lossas för att få loss spolen? Och detaljen i ventilen med gängorna sitter där den ska, ingen risk att man drar loss den med tryck i tanken?

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245559/245559-90fe98c55027e9ee10b3a8b420d93fb6.jpg

21 Inlägg
5 april 2023
Trådstartare
#14
Ja, precis. den mässingfärgade inringade delen håller magnetspolen. Den större svarta är bara täcklock.

1 Inlägg
7 april 2023
#15
Stort tack för fantastiskt bra tråd!

Jag trodde det skulle bli dyrt och svårt att fixa min VW Passat Ecofuel från 2009, samma problem med att mätaren visar noll fastän tanken är full med biogas – men så följde jag era råd. Inga problem och inga avancerade verktyg.

- Säkring  nr 17 var trasig, den går direkt.
- Jag tog loss plastskyddet under bakersta tanken
- Drog loss elkabeln från magnetspolen på bakersta tanken (det kan ju vara en av de andra två, men eftersom den längst bak var mest exponerat för fukt och smuts)
- Ny 10 A säkring och allt funkar! Men... så klart 1/3 mindre gaskapacitet.
- Jag har beställt en ny magnetspole på VW som jag byter nästa vecka.

1 Inlägg
10 juli 2023
#16
Tack för en bra guide. Ett tillägg efter att ha gått igenom mina ventiler för att se om jag kunde hitta vilken som var dålig.

Det är bra att ha ett litet lager o-ringar till hands, jag bytte i mina ventiler pga att åtminstone en gick sönder när jag skruvade ut ventilen.

5 Inlägg
25 april
#17
Handyman67 skrev:
ja, vill du koppla bort en tank, så är det bara att lossa elkontakten.
Det som gör att säkringen går är att vatten gått in i spolen som manövrerar gasventilen. den kostar 450 kr och bytes med en skiftnyckel.
ingen som helst säkerhetsrisk att byta SPOLEN med tryck i tanken.

Tankade gas och när jag kört i 5 minuter så gick gasmätaren i botten och gick över till bensindrift.
Gissar att säkringen har gått.
För att byta spolen måste man då fortfarande stänga av ventilen med fyrkanten?
Är det bara ta en skiftnyckel och vrida fyrkanten för att stänga av?

21 Inlägg
25 april
Trådstartare
#18
om du bara ska ta bort magnetspolen så är det ingen risk att gas läcker ut.
Men du får inte lossa på det som spolen sitter på..
För att ta bort spolen, så lossa locket.
Under locket finns ytterligare en mutter som du ska lossa på.
Ta vara på fjäderbrickan och o- ringarna i var ände på spolen.
rengjör, och montera ny spole i omvänd ordning.
köp ev nya oringar och byt i förebyggande

1 Inlägg
1 maj
#19
Någon som har ett artikelnr för allt som inte är spolen på bilderna, alltså själva ventilen som kan skruvas loss.
Skulle försöka mig på att byta, men rost från spolen gjorde det helt omöjligt att skruva loss.

21 Inlägg
1 maj
Trådstartare
#20
Vet tyvärr inte artickelnumret.
Tror inte att delarna går att köpa lösa.
Tror det bästa du kan göra är att köpa ny ventil men den kostar nog rätt mycket och kräver att man skruvar ner tankar och skruvar ur ventil ur tanken. Vilket kräver att man vet vad man gör, det kan ju vara 200 bar i tanken rent hypotetiskt.
Om du vill skruva själv, skulle jag rekommendera att du köper en begagnad ventil på skroten och plockar delar av.


Sök