Vad har fyrkanten på gastankventilen jag pekar på med kniven för funktion?
Vet någon hur ventilen är uppbyggd?
Vad behöver man göra för att byta ventil, alt, få liv i en krävande ventil?
Kan nämnas att jag har en ny spole och vet att den får ström när den ska.
Uppdatering: Hittade en PDF-fil som beskrev bra hur ventilen är uppbyggd, och fyrkanten stänger tanken mekaniskt så att man kan ta isär ventilen utan att tankens innehåll pyser ut. Lossade även på rörnippeln och lät gasen i röret pysa ut för att göra ventilen trycklös. det kom inte mycket gas där.
Därefter skruvade jag av magnetspole och sedan själva ventilen och demonterade allt och putsade rent allt.
Provmonterade magnetspole på ventilen och kontrollerade att den drog som den ska, och återmonterade allt på bilen och se, den fungerade.
Enl. PDF:en så öppnar ventilen av det höga trycket vid tankning, så funkar inte ventilen så blir tanken full vid tankning, men öppnar inte när man startar motorn.
Så tänk på att tanken är full vid denna typen av problem, och TÄNK före åtgjärd om ni vill ge er på denna typen av arbete.
Känns in i själen skönt att slippa betala Toveks tusen och åter tusen kr för felsökning och ventilbyte mm.